"Ronda" da się lubić…

/ /

"Ronda" da się lubić…

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
20 maja 2014, 19:44 "Ronda" da się lubić…

Mariusz Sztal: Jednym z trudniejszych zadań, jakie czekają kandydatów na kierowców, podczas części praktycznej egzaminu, jest przejazd przez skrzyżowanie, na którym ruch odbywa się wokół wyspy. Postaram się odnieść do najczęściej pojawiających się wątpliwości związanych z tą tematyką.

http://www.l-instruktor.pl/aktualnosci/ronda-da-sie-lubic.html

Konto usunięte

Konto usunięte
14 czerwca 2013, 21:42

czyli jeżdząc 5 razy dookoła ronda mam mieć kierunkowskaz lewy ? przecież poruszam sie z nakazanym kierunkiem wedle znaku nakazu c12. nie zmieniam pasa i kierunku jazdy więc kierunkowskaz jest nie wskazany. dopiero wyjeżdzając w prawo zmieniam kierunek jazdy w prawo??? więc muszę mieć prawy kierunkowskaz ??? Jeżeli wyjeżdzam z ronda z lewego pasa i mam obok auto to z kąd mam wiedzieć czy on też wyjeżdza z ronda w ta sama drogę co ja i on zajmuje prawy a ja lewy pas czy on jedzie dalej wkoło jak nie widze jego kierunkowskazu prawego bo jest po drugiej stronie ??? jasnowidzem nie jestem. Co mam zrobić ??? zatrzymać sie nagle ??? a jak jest to rondo z 3pasami wokół wyspy i 3 wylotowymi to jak mam poznać jadąc wewnętrznym pasem gdzie jada 2auta po mojej prawej na sąsiadujących pasach.

Konto usunięte

Konto usunięte
14 czerwca 2013, 21:44

super, przeanalizujmy rondo o 6 wlotach. skręcając w lewo należy włączyć kierunkowskaz przed wjazdem na rondo? gdzie jest lewo? które lewo?

Konto usunięte

Konto usunięte
14 czerwca 2013, 22:21

No tak znowu brak jednomyslnosci co do uzywania lewego kierunkowskazu przy wjezdzie na rondo w przypadku skretu w lewo (posiadające po jednym pasie dla każdego kierunku oraz jednym pasie wokół wyspy). Autor - egzaminator WORD w Warszawie pisze - właczamy, a egzaminatorzy WORD Wrocław mówią - nie właczamy (choc nie traktują tego jako błędu na egzaminie). Jak to jest?

Konto usunięte

Konto usunięte
15 czerwca 2013, 18:56

Nie zgadzam się z kolegą Mariuszem Sztalem, że z formalno-prawnego punktu widzenia nie ma bezwzględnego obowiązku sygnalizowania zjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym. Jest to zmiana kierunku jazdy! Zmiana ta to zjechanie w prawo z kierunku nakazanego znakiem C-12. Nie ma natomiast obowiązku sygnalizowania wjazdu na takie skrzyżowanie, ponieważ jazda jest dozwolona tylko w lewo zgodnie z nakazem, a każdy oczekujący na wjazd w ruch okrężny patrzy właśnie w lewo w celu ustąpienia pierwszeństwa.

Konto usunięte

Konto usunięte
16 czerwca 2013, 18:10

Jak dla szanownych kolegów znak C-12 nakazuje kierunek jazdy to nie dziwie się,ze są protesty. Gdzie jest to napisane ? poproszę o zapoznanie sie z paragrafami i pokazanie,ze C-12 mówi o kierunku jazdy. Opuszczanie skrzyzowania to zmiana kierunku jazdy ? Jestem pod wrażeniem. Tak to sie konczy jak sie rozwija rondo i widzi cztery (lub wiecej) skrzyżowań

Konto usunięte

Konto usunięte
16 czerwca 2013, 19:27

Autor pisze „ Z oznakowania wynika, że mamy do czynienia z jednym skrzyżowaniem. Stanowisko zakładające występowanie na rondzie wielu skrzyżowań, a konkretnie tylu, ile jest wlotów i wylotów, nie znajduje uzasadnienia merytorycznego ani potwierdzenia w istniejącym oznakowaniu. „ Owszem skrzyżowanie jest jedno, że jest jedno to wynika ze znaczenia znaku C-12 "Ruch okrężny". Znak oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. W niektórych przypadkach mocą znaku C-12 powstałe z połączenia dochodzących dróg obwiednią ronda. (bez znaku mielibyśmy kilka skrzyżowań) Na rondzie nie ma wielu skrzyżowań ale jest wiele miejsc (lub jedno miejsce - mini rondo) gdzie występuje możliwość zmiany kierunków jazdy. Zbliżając się do tych miejsc mamy zajmować odpowiednią pozycję na jezdni i odpowiednio sygnalizować zamiary zmiany kierunku jazdy. Przy temacie rondo istnieje szereg mitów wynikających z nierozumienia co przepis oznacza, Markus zaprezentował jeden z nich. Panie znak C-12 oznacza że ruch wokół placu wyspy odbywa się w kierunku wskazanym na znaku. To nie oznacza że Pany nakazano jeździć wokół wyspy, ale że jadąc wokół wyspy jedziesz Pan w kierunku wskazanym na znaku. Panie a jaki kierunek wskazuje znak C-12? O co to chodzi?

Konto usunięte

Konto usunięte
16 czerwca 2013, 19:33

Do redakcji - poszukajcie jakiegoś eksperta co ma wyjeżdżone z milion kilometrów co nie jedno widział na oczy na drogach a nie jakiś kolekcjonerów tytułów . Bo aż mi się żal robi jak czytam nieraz pod nazwiskiem że ktoś ma : prawo jazdy A B C D E T jest instruktorem A B C D E T jest egzaminatorem + jakimś absolwentem a przejeździł tyle co z szkoły do domu i z domu do pracy. A z kategoriami C D E ma wspólnego tyle co na kursie 30 godzin C 40 godzin D .

Konto usunięte

Konto usunięte
16 czerwca 2013, 23:15

Czesto spotykam sie z niezrozumieniem zasad poruszania sie po tz. rondach ,,pierwszenstwo ma pojazd bedacy na rondzie a nie ten wjezdzajacy na rondo z lewej strony,

Konto usunięte

Konto usunięte
20 czerwca 2013, 13:06

Bardzo ładnie pan Mariusz Sztal tłumaczy swój (podkreślam słowo swój) punkt widzenia ale jak ktoś to już wcześniej zauważył może on wynikać z małego doświadczenia za kierownicą. oprócz "rond" z 4 wjazdami bywają takie mające 5 lub 6 i w takiej sytuacji cała teoria bierze w łeb, bo gdzie jest prawo a gdzie lewo, czy 3 zjazd jest na wprost czy jeszcze w prawo, a może już w lewo? a co w sytuacji gdy wjeżdżając na rondo nie wiem jeszcze którym zjazdem go opuszczę bo jadę tą trasą pierwszy raz? Oprócz tego należy się zastanowić co nam daje lewy kierunkowskaz włączony przed "rondem", kierowca stojący za nami ma gdzieś to w którym kierunku pojedziemy bo i tak musi jechać za nami, ten co jest na już na "rondzie" i go przepuszczamy tym bardziej nie interesuje się celem naszej podróży, ci którzy chcą wjechać na "rondo" następnymi wjazdami nawet nie zauważą naszego lewego kierunkowskazu, zwłaszcza ci z naprzeciwka więc jaki sens ma włączanie lewego kierunkowskazu? Natomiast włączenie kierunkowskazu prawego w momencie opuszczania ronda nie tylko ma sens ale też powoduje że jazda jest bezpieczniejsza bo ten jadący za nami może się spodziewać że się zatrzymamy jeżeli będziemy chcieli przepuścić pieszych, a ten chcący wjechać na "rondo" przed nami wykorzysta powstałą lukę żeby na "rondo" wjechać. na szczęście osoby włączające lewy kierunkowskaz nie stwarzają zagrożenia i w niczym nie przeszkadzają innym uczestnikom ruchu (dla tego we Wrocławiu nie jest uznawane to za błąd) ale egzaminatorzy wymagający włączenia lewego kierunkowskazu i oblewający zdających za coś takiego nie powinni wykonywać tego zawodu. Niestety na naszych drogach często można spotkać osoby, które zostały źle nauczone i stwarzają zagrożenie wjeżdżając na "rondo" z prawym kierunkowskazem nie mając zamiaru jechać w prawo i takie zachowania powinni piętnować egzaminatorzy, a nie wymyślać sztuczne problemy. Pozdrawiam wszystkich inteligentnych egzaminatorów którzy wymagają tylko kierunkowskaz prawy w momencie opuszczania ronda.

Konto usunięte

Konto usunięte
21 czerwca 2013, 14:27

Zasady jazdy przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym są proste. Zgodnie z przepisami zachowanie zależy od geometrii ronda – konkretnie geometrii przed poszczególnymi zjazdami. Jak widać tak należy się zachowywać – widać że tu w prawo a tu w lewo to tak sygnalizujemy zamiary zmiany kierunków. Widać że tu w lewo a tu prosto to tak sygnalizujemy zamiary zmiany kierunków. Widać że tu prosto a tu w prawo to tak sygnalizujemy zamiary zmiany kierunków. Proste jak dyszel. Na takiej zasadzie drogowcy znakują kierunki na pasach ruchu. Na jednym rondzie lewy pas będzie miał oznaczenia prosto lub w lewo na inny prosto lub w prawo. Jak oznaczono kierunki na pasach ruchu to sygnalizujemy zgodnie z tym oznaczeniem. To cała filozofia sygnalizowania zamiarów zmian kierunków na rondzie. Rondo Tarnów ul Słoneczna. http://maps.google.pl/maps?hl=pl&tab=wl http://www.youtube.com/watch?v=HBmm7cSUzJs Jak wyglądają kierunki na tym rondzie ? To proste - tak jak widać. Jadę w lewo - lewy kierunkowskaz po wjeździe na rondo i wykonaniu zwrotu o 90 stopni widać że zjazd jest na prosto a wokół ronda w lewo, więc w tym miejscu kończy się manewr skrętu w lewo i zgodnie z przepisami niezwłocznie przestaje sygnalizować i zjeżdżam z ronda. Że tak przebiegają kierunki na rondzie widać po znakach kierunki z pasów ruchu (strzałki wymalowane na jezdni) drogowcy je namalowali tak jak przebiegają kierunki, bo nie sposób inaczej namalować. Na lewym pasie ronda mamy strzałki do jazdy na wprost i w lewo. Nie istnieje żadne zalecenie Mordu by po wykonaniu lewoskrętu opuszczając to rondo sygnalizować prawym kierunkowskazem (jazdę na wprost lub zakończenie manewru). Najśmieszniejsze w tej dziwnej teorii obowiązku sygnalizowania zjazdu z ronda jest to że na tym konkretnym rondzie ten prawy kierunkowskaz jest kompletnie niewidoczny, bo wjeżdżający widzą lewy bok pojazdu a zamiar wyjazdu z ronda rozpoznają po torze jazdy pojazdu a nie po prawym kierunkowskazie który jest niewidoczny. Na rondzie na ulicy Klikowskiej jeszcze dobitniej widać bezsens teorii włączania prawego kierunkowskazu przy zjeździe z tego mini ronda. http://maps.google.pl/maps?hl=pl&tab=wl Przejazd przez to rondo powinien być sygnalizowany : Przy prawo skręcie przed wjazdem prawy kierunkowskaz po wyjeździe wyłączamy. Przy przejeździe na wprost – bez kierunkowskazu. Przy skręcie w lewo –lewy kierunkowskaz przed wjazdem i wyłączenie na rondzie przed wyjazdem. Na rondzie na ulicy Słonecznej identycznie sygnalizujemy – bo tak stanowią przepisy.

Konto usunięte

Konto usunięte
21 czerwca 2013, 16:12

Omyłkowo podałem nie te linki co należało, przepraszam. Tu są linki które działają i pokazują to co powinny. Rondo na Słonecznej (mobilne rondo) http://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=50.018205,20.996949&spn=0.001706,0.004393&t=k&z=18&layer=c&cbll=50.018191,20.997101&panoid=INhv_jKJn_ck_4o-1gRrag&cbp=12,272.78,,0,11.79 Mini rondo na Klikowskiej. http://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=50.017898,20.976197&spn=0.000853,0.002197&t=k&z=19

Konto usunięte

Konto usunięte
21 czerwca 2013, 20:11

gonzo szkoda komentować twojego posta...nie wiesz gdzie masz jechać ? kopan masz u mnie lajka

Konto usunięte

Konto usunięte
22 czerwca 2013, 20:57

To o czym pisze "kopan" jest dla wszystkich oczywiste (przynajmniej mam taką nadzieję), jeżeli mamy pasy ruchu oznakowane do jazdy w konkretnych kierunkach czy to prawo czy lewo to używamy odpowiednich kierunkowskazów a opuszczając rondo wyjeżdżamy na wprost i już innej opcji nie ma, podobne ronda są w wielu polskich miastach np w Lublinie. Artykuł jak mi się przynajmniej wydaje dotyczy rond bez sygnalizacji świetlnej i z nieoznakowanymi pasami ruchu, gdzie jest możliwość opuszczenia skrzyżowania nie tylko z prawego pasa ruchu ale też z pozostałych jeżeli takie są niezależnie od ilości ale jednocześnie jadąc prawym pasem możemy kontynuować jazdę dalej wokół wyspy. Niestety większość wypowiadających się w tej kwestii ma przed oczami jakieś "swoje" rondo i wydaje im się, że wszystkie wyglądają podobnie. Bardzo ciekawe ronda można spotkać w Krakowie i zwłaszcza w Będzinie, jest dużo "rond" w Polsce które wyglądają nietypowo i jeżeli ktoś nie zauważy znaku informującego o ruchu okrężnym nie zdaje sobie sprawy z tego że jest na "rondzie", wykorzystują to między innymi egzaminatorzy w Tarnobrzegu każąc zawrócić, na co egzaminowany zawraca "na trzy". "Ronda" są najbezpieczniejszymi skrzyżowaniami pod warunkiem, że jeżdżący potrafią poprawnie przez nie przejechać, ale nawet gdy nie potrafią i dochodzi do wypadku (stłuczki) jest on przy małej prędkości i obrażenia są stosunkowo niewielkie.

Konto usunięte

Konto usunięte
24 czerwca 2013, 12:26

Żeby uciąć komentarze w stylu kolegi o nicku "Szerszon" wklejam odpowiedź jakiej udzieliła KWP w Poznaniu, oczywiście spodziewam się że zaraz ktoś napisze "a co policjanci z drogówki mogą wiedzieć o przepisach": "Pytanie: Zwracam się z uprzejmym zapytaniem, jak prawidłowo należy używać kierunkowskazów na rondzie? Odpowiedź: Dotyczy to sytuacji, w której kierowca chce na rondzie skręcić w lewo lub zawrócić - czy należy zasygnalizować zamiar skrętu w momencie wjechania na rondo (włączając kierunkowskaz w lewo), czy też należy zasygnalizować jedynie moment zjazdu z ronda (włączając kierunkowskaz w prawo, przed wylotem z ronda). Zgodnie zapisami art. 22. ust.5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm. cyt. “Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru", mamy obowiązek sygnalizowania wyjazdu z ronda (prawy kierunkowskaz - zmiana kierunku jazdy), a także każdorazowo sygnalizować (prawy lub lewy kierunkowskaz) zmianę pasa ruchu również na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Sygnalizowanie, przez włączenie lewego kierunkowskazu, przed rondem jest błędem. Odpowiedzi udzielił: Wydział Ruchu Drogowego KWP w Poznaniu " Samo czytanie przepisów nie wystarczy, trzeba jeszcze zrozumieć co się czyta, a "rondo" nie jest normalnym skrzyżowaniem, jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym i używamy kierunkowskazu tylko gdy zmieniamy pasy przed nim lub już na oraz prawy kierunkowskaz opuszczając skrzyżowanie, oczywiście o czym niewielu pamięta opuszczając "rondo" mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym, którzy chcą przejść przez jezdnię, na którą mamy zamiar wjechać. Pozdrawiam wszystkich tych, którzy i tak wiedzą swoje i znajdą jedynie słuszne opinie potwierdzające ich zdanie. P.S. Tak przy okazji to jestem instruktorem nauki jazdy, a zanim nim zostałem wyjeździłem setki tysięcy kilometrów po polskich drogach i większość moich kursantów zdaje swoje egzaminy w pierwszym terminie w WORDzie gdzie zdawalność jest na poziomie 30%.

Konto usunięte

Konto usunięte
25 czerwca 2013, 08:41

Sorki, ale jeśli chce sie objeżdżać wyspę prawym pasem np przy zawracaniu to o czym tu można dyskutować ? W taki razie oczekuję zaciekłej obrony skrętu w lewo na skrzyżowaniu w kształcie X z prawego pasa.

Konto usunięte

Konto usunięte
25 czerwca 2013, 17:59

Czytanie jest jedną z ważniejszych umiejętności jakie nabywamy w szkole ale niestety samo czytanie to mało, trzeba jeszcze rozumieć co się czyta. Panie szanowny kolego "szerszon", jeżeli napisałem że z prawego pasa można kontynuować jazdę wokół wyspy to nie znaczy, że do tego kogokolwiek namawiam czy też twierdzę, że jest to prawidłowe, można bo nikt kierowcy tego nie zabroni (tak jak można przejść przez jezdnię na czerwonym świetle) i w taki sposób przez "ronda" przejeżdża ponad 50% kierujących, wystarczy się rozglądnąć w czasie jazdy a nie siedzieć z nosem w przepisach. Jeżeli ktoś sobie zrobi kilka okrążeń wokół "ronda" jadąc prawym pasem to nawet mandatu za to nie dostanie bo nie będzie do tego żadnej podstawy. Swoja drogą to jestem ciekaw jak według "zwolenników" lewego kierunkowskazu taka osoba powinna sygnalizować to co robi? Komentarze pojawiają się z dużym opóźnieniem, jeszcze nie pojawił się poprzedni napisany przeze mnie, a ja odpowiadam już na komentarz (jeżeli można to tak nazwać) do wcześniejszego mojego postu.

Konto usunięte

Konto usunięte
28 czerwca 2013, 16:17

Gonzo, Ty się zdecyduj bo na razie to jesteś za a nawet przeciw. Mi przytakujesz i twierdzisz że to oczywiste, by w późniejszych wpisach całkowicie temu zaprzeczyć. To co pisałem jest oczywiste i wynika z przepisów. Zdanie Komendy Policji w Poznaniu jest oparte na wymyśle, że wkoło ronda jest zawsze na wprost a zjazd jest zawsze w prawo. Tak jednolicie są szkoleni policjanci i powielają te niedorzeczności. Takie „policyjne” założenie jest prawdą lub nieprawdą, bo jak jest w rzeczywistości to zależy od geometrii poszczególnych rozwidleń na obwiedni ronda. Powszechnie ludzie nie rozumieją co to jest zmiana kierunku jazdy. Może zacznijmy od podstaw, od prostego przypadku. Proszę powiedzieć jak sygnalizować w tym przypadku - jazdę drogą z pierwszeństwem. https://maps.google.com/?ll=50.014527,20.959395&spn=0.000002,0.001635&t=h&layer=c&cbll=50.014501,20.959545&panoid=zXj52MWKoENmFE1CaFcoDA&cbp=12,111.23,,0,0&z=20 ???????

Konto usunięte

Konto usunięte
28 czerwca 2013, 21:21

Kopan nie przytaknąłem Ci, napisałem że Twój post nie jest w temacie bo dotyczy "ronda" gdzie mamy pasy które pozwalają nam jechać tylko we wskazanym przez nie kierunku i w takiej sytuacji jadąc pasem do skrętu w lewo jedziemy z lewym kierunkowskazem tak jak w sytuacji gdy mamy nakaz skrętu w lewo to włączamy lewy kierunkowskaz nie zastanawiając się nawet czy jest alternatywa do tego kierunku jazdy. To że policjanci są szkoleni jednolicie wynika z faktu, że jest to prawidłowy sposób przejazdu przez "rondo". Dla przyszłego kierowcy nie jest istotne to co mu powie instruktor podczas jazd, a to w jaki sposób zostanie ocenione jego zachowanie na drodze przez policjantów drogówki, którzy przyjadą do wypadku. Co do pytania to nie za bardzo widzę o co chodzi pod "Twoim" linkiem ale wydaje mi się, że droga z pierwszeństwem odbija w lewo, ze znaków poziomych wynika że można jechać bez kierunkowskazu lewego bo jedziemy wzdłuż krawędzi jezdni, ale jeżeli wcześniej był ustawiony znak pokazujący przebieg drogi z pierwszeństwem i na tym znaku pokazane jest ze odbija ona w lewo to kierunkowskaz trzeba włączyć, chociaż jeżeli go nie włączymy to nie stworzymy żadnego zagrożenia (z prawej strony nikt nie wyjedzie). Nie znam Tarnowa, przejeżdżałem przez niego kilkanaście razy ale w większości obwodnicą od południa i później na Mielec, w okolicach centrum jeździłem tylko kilka razy i to zanim powstała obwodnica.

Konto usunięte

Konto usunięte
30 czerwca 2013, 14:55

Zgadzam sie z kolegą "gonzo" ,że czytanie ze zrozumieniem jest jedną z ważniejszych umiejetności...tak samo jak pisanie z sensem. Jeżeli kolega nie widzi nic złego z objeżdżaniem wyspy pasem zewnetrznym i jeszcze do tego dziwi sie jak to sygnalizować to ja nie mam pytań. Sprawa będzie prosta i czytelna, gdy będzie sie objeżdżać wyspę pasem wewnetrznym...to i lewy kierunkowskaz będzie dla kolegi zrozumiały.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.