Przepisy na skrzyżowaniu

/ /

Przepisy na skrzyżowaniu

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
9 września 2017, 10:42

To nie przepisy są przestarzałe, a ich nieuprawniona interpretacja stosowana w WORD, MORD i PORD wg stanowiska KRA lub/i poradników pisanych przez współtwórców i komentatorów Kodeksu drogowego z 1983 roku, którzy od samego początku poddawali w wątpliwość regulacje prawne wprowadzone, m.in. dla zgodności z Porozumieniami europejskimi i Konwencją wiedeńską. Niestety rozumienie prawa w czasach PRL sprowadzało się do prostych budowli drogowych (skrzyżowań dwóch dróg) i prostych rozwiązań dotyczących ich organizacji ruchu (skrzyżowanie równorzędne lub z pierwszeństwem na jednym z kierunków), bez zrozumienia dla nowych rozwiązań zarówno konstrukcyjnych jak i organizacyjnych. ----------------------------- Nieszczęściem dla właściwego rozumienia obowiązującego prawa było spóźnione o trzy lata wprowadzenie do porządku prawnego nowego rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, co dało pole do popisu byłym ekspertom, zwykle z racji zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, a nie wiedzy i kompetencji. Efekty mamy w praktyce WORD oraz w załącznikach do rozporządzenia 220 i znakowaniu naszych dróg. To "czerwona książeczka" powinna być poddana w pierwszej kolejności nowelizacji i to pod wieloma względami. Nie wolno jednak dopuścić do wprowadzania do niej kolejnych nieuprawnionych wymysłów opartych na interpretacji obecnego prawa na prawie z 1983 roku. ------------------------------- Propozycje taka jak ta w sprawie zawracania na drodze z pierwszeństwem, do której wrócę za chwilę, oraz takie jak wprowadzenie do ustawy Prawo o ruchu drogowym definicji ronda i przypisanie mu wzorem prawa federalnego USA czy prawa Wielkiej Brytanii specjalnych zasad ruchu, jest sprzeczne nie tylko z Konwencja wiedeńską, ale prawem europejskim i Porozumieniami europejskimi. Tam gdzie ustalenia międzynarodowe pozwalają na swoje rozwiązania można tworzyć swoje prawo, ale zawracanie, ruch okrężny, sygnalizowanie zamiarów na skrzyżowaniach i poza nimi oraz zmiana kierunku jazdy wg sformułowania naszego prawa, są NIENARUSZALNE. Np RUCH OKRĘŻNY, którym zajmuję się od lat, to rozwiązanie komunikacyjne dotyczące li tylko ORGANIZACJI RUCHU na skrzyżowaniach dróg publicznych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, skanalizowanych dowolną co do wielkości i kształtu wyspą środkową lub dowolnym centralnym placem. To rozwiązanie istnieje zarówno w prawie USA jak i Wielkiej Brytanii, pomimo, że go nie stosują w praktyce, na rzecz swoich krajowych rozwiązań. Niestety sens nakazu znaku C-12, z powodu bezmyślnego kopiowania wspomnianych rozwiązań wypaczono w naszym prawie w 1983 roku bezprawnie sprowadzając znaczenie znaku"ruch okrężny" jedynie do znaku nakazu kierunku jazdy z prawej strony wyspy środkowej na obiektach typu rondo o DOWOLNEJ ORGANIZACJI RUCHU, ze skutkami do dziś, także w zakresie sygnalizowania zmiany kierunku jazdy. ------------------------------ Wracając do pomysłu inż. Sztala, który jako przedstawiciel WORD Warszawa wypowiadał się niejednokrotnie z wiarą w swoją nieomylność, zarówno o ruchu okrężnym oraz o sygnalizowaniu zmiany kierunku jazdy, podważając nawet kompetencje sędziów WSA w Gliwicach, to kolejny przykład na interpretowanie obecnego prawa w oparciu o prawo z 1983 roku i brak odróżnienia SKRZYŻOWANIA (art. 2.10 prd) jako elementarnego połączenia, przecięcia lub rozwidlenia zwykle dwóch dróg w rozumieniu ZASAD RUCHU, od SKRZYŻOWANIA dróg publicznych w postaci obiektu budownictwa drogowego wybudowanego na połączeniu lub przecięciu się tych dróg, który pod względem zasad ruchu może się składać zarówno z jednego jak i wielu elementarnych skrzyżowań dla których opisano prawem obowiązujące na nich zasady ruchu. O takim właśnie elementarnym skrzyżowaniu (art. 2.10 prd) mówi art. 25 ustawy Prawo o ruchu drogowym, elementarnym, BEZ ZNAKÓW DROGOWYCH, które w oczywisty s

Konto usunięte

Konto usunięte
9 września 2017, 20:48

Może lepiej ponownie przywrócić stary przepis o ustępowaniu pierwszeństwa przez zawracającego nawet tym z podporządkowanej. Bo zaraz będzie dyskusja, który to ten z prawej.

Konto usunięte

Konto usunięte
9 września 2017, 22:09

Robert, przecież to był najgłupszy przepis w historii, którego autorzy wstydzą się do dziś. To był jedynie substytut, który powodował więcej zaburzeń niż rozwiązywał trudności.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 07:16

Robert ProkopiukMoże lepiej ponownie przywrócić stary przepis o ustępowaniu pierwszeństwa przez zawracającego nawet tym z podporządkowanej. Bo zaraz będzie dyskusja, który to ten z prawej. Chyba tylko ty nie będziesz wiedział, skoro do tej pory nie wiesz i nie nauczyłeś się. Co do proponowanej zmiany, to tak naprawdę merytorycznie nic nie wnosi, bo poprawna interpretacja obencych przepisów jest dokładnie taka sama jak proponuje Sztal i jest zgodna z KW. Zmiana jest istotna z innego powodu - raz na zawsze zamknie dzioby ******, co wprowadzają interpretacujne bzdury i ustępują pierwszeństwa zbliżając się do skrzyżowania....

______________
post moderowany

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 08:00

Wypada w końcu się nauczyć co oznacza spójnik "i" w języku prawnym. Inaczej ciągle będą spory wynikające z tego,że jeden z dyskutantów zaplątał się z ulicy.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 10:29

Jest i Rychu :) Tobie Rysiu to od tych rond już zupełnie się w głowie zakręciło... Czas chyba nauczyć się odróżniać zawracanie na skrzyżowaniu, które jest n-razy zmianą kierunku jazdy od zawracania poza nim gdzie występuje manewr "cofania"! Dalej już mi się nie chce Ci tłumaczyć ale skłaniam do refleksji.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 11:48

M.Jest i Rychu :) Tobie Rysiu to od tych rond już zupełnie się w głowie zakręciło... Czas chyba nauczyć się odróżniać zawracanie na skrzyżowaniu, które jest n-razy zmianą kierunku jazdy od zawracania poza nim gdzie występuje manewr "cofania"! Dalej już mi się nie chce Ci tłumaczyć ale skłaniam do refleksji.Zanim zaczniesz tłumaczyć cokolwiek, co jest związane z zasadami ruchu, najpierw proszę się nauczyć odróżniać SKRZYŻOWANIE zdefiniowane w art. 2 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, od SKRZYŻOWANIA w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, KIERUNEK od KIERUNKU JAZDY i tego, że kierunkowskazem nie wskazuje się KIERUNKU w jakim zamierza pojechać kierujący lecz sygnalizuje, poza zamiarem zmiany pasa ruchu, zamiar ZMIANY KIERUNKU JAZDY w związku z zamiarem zawrócenia na drodze bez jej opuszczania lub zjechania z niej na inną drogę, nie tylko na skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu, np. na gruntową lub wewnętrzną, lub przydrożną nieruchomość, np. na parking. Aby krytykować trzeba mieć wiedzę, gdyż inaczej to nie krytyka, lecz, delikatnie mówiąc, popis ignorancji i bezczelności.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 13:08

Ryszard Roman Dobrowolski KIERUNEK od KIERUNKU JAZDY To mnie zaintrygowało. Wszak, kierunek jazdy jest to kierunek w jakim jedzie pojazd. Tak więc, fraza "jazdy" jest tu niejako w domyśle dla jadącego pojazdu i posługiwanie się samym zwrotem kierunek, nie różni się niczym od posłgiwania się zwrotem "kierunek jazdy". Konwencja Wiedeńska posługuje sie zwrotem krótszym - "direction", a nie - "driving direction" , jak ma to często miejsce w polskiej ustawie. Różnica nie ma jednak żadnego znaczenia. Na marginesie dodam, że w KW ze zwględu na jej uniwersalność dla ruchu lewo i prawostronnego, zdefiniowane jest specjalne dodatkowe pojęcie, które nie występuje w polskim PoRD - "direction of traffic" (nie mylić z direction i polskim kierunkiem ruchu), które oznacza prawą lub lewą stronę w zależności od zasad ruchu w danym kraju.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 17:06

szkolakrakowskaRyszard Roman Dobrowolski KIERUNEK od KIERUNKU JAZDY To mnie zaintrygowało. Masz rację, twierdząc że KIERUNEK JAZDY to kierunek w jakim jedzie pojazd poruszając się na JEZDNI danej drogi zgodnie z jej przebiegiem, tak jak słusznie twierdzisz, zgodnie z obowiązującym na kontynencie europejskim prawostronnym KIERUNKIEM RUCHU, co do zasady przy jej prawej krawędzi. Dlatego kierujący jadąc drogą która zmienia swój KIERUNEK w stosunku do stron świata lub punktów topograficznych, tak jak ona też zmienia swój KIERUNEK, ale to nie znaczy, że zmienia KIERUNKU JAZDY. Nie czyni tego do czasu gdy postanowi na tej drodze zawrócić lub ją opuścić. Posługiwanie się samym zwrotem KIERUNEK w związku z art. 22 jest BŁĘDEM. Świadomie wprowadzono określenie KIERUNEK JAZDY by odróżnić to pojęcie od KIERUNKU i powiązać go z JEZDNIĄ i poruszającym się nią pojazdem. Dlatego jadąc bajpasem w prawo zmieniasz pas ruchu na pas wyłączenia, wyłączasz kierunkowskaz, poruszasz się przy prawej krawędzi jego biegnącej po łuku jezdni, wjeżdżasz na pas włączenia i zmieniasz go na pas ruchu drogi poprzecznej lub, jeśli to możliwe, poruszasz się nim bez potrzeby jego zmiany. Pojechałeś w prawo nie wykonując manewru zmiany kierunku jazdy w prawo w rozumieniu art. 22 prd. Zmieniłeś KIERUNEK nie zmieniając KIERUNKU JAZDY. Na klasycznym skrzyżowaniu dwóch dróg aby zmienić kierunek i pojechać też w prawo, musisz zmienić kierunek jazdy, czyli opuścić jezdnię jednej drogi i skręcić Z NIEJ na jezdnię drogi poprzecznej. Jadąc wiec drogą z pierwszeństwem zmieniasz tak jak ona swój KIERUNEK, ale do czasu zawrócenia na niej lub jej opuszczenia NIE ZMIENIASZ KIERUNKU JAZDY w rozumieniu polskiego i obowiązującego w Polsce prawa o ruchu drogowym, a skoro tak niczego nie sygnalizujesz. Utożsamianie KIERUNKU z KIERUNKIEM JAZDY jest zatem błędem lub świadomą manipulacją w związku z jazdą na lewą stronę skrzyżowaniu z okrężnie biegnącą jezdnią, i nazywanie tego "zmianą kierunku jazdy" wymagającą zajęcia lewego pasa ruchu i włączenia lewego kierunkowskazu.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 19:27

Ryszard Roman DobrowolskiZASAD RUCHU, od SKRZYŻOWANIA dróg publicznych w postaci obiektu budownictwa drogowego wybudowanego na połączeniu lub przecięciu się tych dróg, który pod względem zasad ruchu może się składać zarówno z jednego jak i wielu elementarnych skrzyżowań dla których opisano prawem obowiązujące na nich zasady ruchu. O takim właśnie elementarnym skrzyżowaniu (art. 2.10 prd) mówi art. 25 ustawy Prawo o ruchu drogowym, elementarnym, BEZ ZNAKÓW DROGOWYCH, które w oczywisty s Dobra, dobra.. to jak według Pana ma brzmieć ten zapis?

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 23:26

M.Robert, przecież to był najgłupszy przepis w historii, którego autorzy wstydzą się do dziś. To był jedynie substytut, który powodował więcej zaburzeń niż rozwiązywał trudności.Skoro takie osobniki jak szkołakrakowska czy nasz ulubiony Rysiu nie mogą pojąć obecnych przepisów to co innego pozostaje ?

Konto usunięte

Konto usunięte
11 września 2017, 23:27

szkolakrakowska To mnie zaintrygowało. Kiedy się nauczysz,że wprawie jest zakaz stosowania synonimów ??? W domyśle to jesteś....( moderowane przeze mnie)

Konto usunięte

Konto usunięte
12 września 2017, 22:43

Ryszard Roman Dobrowolski Jadąc wiec drogą z pierwszeństwem zmieniasz tak jak ona swój KIERUNEK, ale do czasu zawrócenia na niej lub jej opuszczenia NIE ZMIENIASZ KIERUNKU JAZDY w rozumieniu polskiego i obowiązującego w Polsce prawa o ruchu drogowym, a skoro tak niczego nie sygnalizujesz..Fascynujące jak nie odróżniasz drogi z pierwszeństwem np na tzw łamanym od drogi z definicji z Art 2. Czyli nie sygnalizujesz skrętu ani w lewo ani w prawo, a na wprost ..to z jakim kierunkowskazem ? Raz lewy raz prawy ? Fascynujące...

Konto usunięte

Konto usunięte
12 września 2017, 22:47

Ryszard Roman Dobrowolski Utożsamianie KIERUNKU z KIERUNKIEM JAZDY jest zatem błędem lub świadomą manipulacją w związku z jazdą na lewą stronę skrzyżowaniu z okrężnie biegnącą jezdnią, i nazywanie tego "zmianą kierunku jazdy" wymagającą zajęcia lewego pasa ruchu i włączenia lewego kierunkowskazu.Błędem nie nazwę twoich majaczeń.To obraza dla błądzącyh. Wyciągasz idiotyczne wnioski przekładając je po raz kolejny na SoRO. Przykro mi, ale takie bystrzaki jak ty są już na wymarciu i wcale nie z powodu wieku. Gdzie się da robi sie ronda turbinowe. Są naprawdę idiotoodporne -to zła wiadomość dla ciebie.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 września 2017, 10:29

Ryszard Roman Dobrowolski Masz rację, twierdząc że KIERUNEK JAZDY to kierunek w jakim jedzie pojazd poruszając się na JEZDNI danej drogi zgodnie z jej przebiegiem. Nie tylko po jezdni, i nie tylko zgodnie z jej przebiegiem. Kierunek jazdy, to kierunek w jakim jedzie pojazd, niezależnie czy porusza się po jezdni, poboczu, parkingu, strefie zamieszkania, czy całkiem poza drogą. Każdy obiekt który jest w ruchu(porusza się) ma określony kierunek ruchu, a w przypadku jadącego pojazdu ten kierunek, nazywamy kierunkiem jazdy. Oczywistą zatem kwestią jest to, że jeżeli kierunek jazdy zmienia się (nie ma znaczenia, czy na skrzyżowaniu, czy na zakręcie, czy na odcinku między skrzyżowaniami, czy na prostej, czy w strefie zamieszkania, czy na parkingu) to następuje zmiana kierunku jazdy. Można nawet znaleźć fragment w rozporządzeniu, gdzie mowa o zmianie kierunku jazdy na niebezpiecznych zakrętach. Osobną kwestią jest natomiast sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sygnalizujemy wyłącznie manewry, które wynikają bezpośrednio z zamiary zmiany kierunku jazdy, przez kierującego. Zatem nie ma potrzeby sygnalizować zmiany kierunku jazdy na zakrętach gdyż po pierwsze, nie jest to żaden manewr, a po drugie nie wynika z zamiaru kierującego tylko z geometrii drogi.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 września 2017, 12:31

Masz rację, twierdząc że KIERUNEK JAZDY to kierunek w jakim jedzie pojazd poruszając się na JEZDNI danej drogi zgodnie z jej przebiegiem.Nie tylko po jezdni, i nie tylko zgodnie z jej przebiegiem. Kierunek jazdy, to kierunek w jakim jedzie pojazd, niezależnie czy porusza się po jezdni, poboczu, parkingu, strefie zamieszkania, czy całkiem poza drogą. Każdy obiekt który jest w ruchu(porusza się) ma określony kierunek ruchu, a w przypadku jadącego pojazdu ten kierunek, nazywamy kierunkiem jazdy. Oczywistą zatem kwestią jest to, że jeżeli kierunek jazdy zmienia się (nie ma znaczenia, czy na skrzyżowaniu, czy na zakręcie, czy na odcinku między skrzyżowaniami, czy na prostej, czy w strefie zamieszkania, czy na parkingu) to następuje zmiana kierunku jazdy. Można nawet znaleźć fragment w rozporządzeniu, gdzie mowa o zmianie kierunku jazdy na niebezpiecznych zakrętach.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 września 2017, 12:31

Osobną kwestią jest sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sygnalizujemy wyłącznie manewry, które wynikają bezpośrednio z zamiaru zmiany dotychczasowego kierunku jazdy. Zatem nie ma potrzeby sygnalizować zmiany kierunku jazdy na zakrętach gdyż nie wynika z zamiaru kierującego tylko z geometrii drogi.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 września 2017, 23:48

AaltonenRyszard Roman Dobrowolski Masz rację, twierdząc że KIERUNEK JAZDY to kierunek w jakim jedzie pojazd poruszając się na JEZDNI danej drogi zgodnie z jej przebiegiem. Nie tylko po jezdni, i nie tylko zgodnie z jej przebiegiem. Kierunek jazdy, to kierunek w jakim jedzie pojazd, niezależnie czy porusza się po jezdni, poboczu, parkingu, strefie zamieszkania, czy całkiem poza drogą. Każdy obiekt który jest w ruchu(porusza się) ma określony kierunek ruchu, a w przypadku jadącego pojazdu ten kierunek, nazywamy kierunkiem jazdy. Oczywistą zatem kwestią jest to, że jeżeli kierunek jazdy zmienia się (nie ma znaczenia, czy na skrzyżowaniu, czy na zakręcie, czy na odcinku między skrzyżowaniami, czy na prostej, czy w strefie zamieszkania, czy na parkingu) to następuje zmiana kierunku jazdy. Można nawet znaleźć fragment w rozporządzeniu, gdzie mowa o zmianie kierunku jazdy na niebezpiecznych zakrętach. Osobną kwestią jest natomiast sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sygnalizujemy wyłącznie manewry, które wynikają bezpośrednio z zamiary zmiany kierunku jazdy, przez kierującego. Zatem nie ma potrzeby sygnalizować zmiany kierunku jazdy na zakrętach gdyż po pierwsze, nie jest to żaden manewr, a po drugie nie wynika z zamiaru kierującego tylko z geometrii drogi. Na zakrętach DROGI jedziesz w lewo lub w prawo, bo tak biegnie droga po której się poruszasz, zmieniasz więc kierunek zgodnie z przebiegiem drogi, ale nie zmieniasz kierunku jazdy w rozumieniu art. 22 ustawy, gdyż nie skręcasz z tej drogi, ani na niej nie zawracasz. Bajania o woli kierującego powtarzasz bezmyślnie po STEFAŃSKIM, bo na pewno nie po sobie? Jazda drogą bez jej opuszczenia też wymaga woli kierującego i można z niej zjechać bezwolnie lub pod przymusem, i nie trzeba do tego skrzyżowania, dlatego nie ma o nim mowy w art. 22 prd. Masz rację twierdząc, że sygnalizujemy zamiar zmiany kierunku jazdy, a nie zmiany kierunku. Kierunkowskazami nie wskazuje się przecież kierunku w jakim zamierza się pojechać na skrzyżowaniu, a zamiar zmiany kierunku jazdy. Tak jak nie sygnalizuje się jazdy po łuku drogi, także na skrzyżowaniu, tak samo nie włącza się kierunkowskazu jadąc drogą która biegnie dookoła wyspy lub placu nie mając zamiaru jej opuścić.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 września 2017, 23:53

Robert Prokopiukszkolakrakowska To mnie zaintrygowało. Kiedy się nauczysz,że wprawie jest zakaz stosowania synonimów ??? W domyśle to jesteś....( moderowane przeze mnie) Dlatego twierdzisz , że rondo to synonim skrzyżowania o ruchu okrężnym?

Konto usunięte

Konto usunięte
14 września 2017, 20:41

KIBIC Dlatego twierdzisz , że rondo to synonim skrzyżowania o ruchu okrężnym?Gdzieś tak napisałem ? Tu chodzi o zrównanie kierunku ruchu i jazdy jako tego samego.

  • 1 (current)
  • 2
  • 3

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.