O hierarchii znaków drogowych
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Konto usunięte
Wbrew pozorom problem jest poważny, a Sądy bardzo często dokonują takiej właśnie analizy. Czyni to także każdego dnia, każdy z polskich kierowców kiedy staje przed wjazdem na skrzyżowanie typu rondo oznakowane znakiem C-12, na wlotach którego wprowadzono kierunkową segregację ruchu, czyli namalowano strzałki kierunkowe P-8 i postawiono znaki F-10. Kierujący musi wtedy zdecydować, czy ma jechać wg wskazań strzałek i zignorować znak C-12 nakazujący RUCH OKRĘŻNY, czyli wymyślone 110 lat temu rozwiązanie komunikacyjne opisane PIERWSZĄ CZŚCIĄ definicji znaku, wg której kierujący ma poruszać się pasami ruchu biegnącymi dookoła wyspy/placu, co pokazuje układ strzałek na znaku i biegnące okrężnie pasy ruchu na jezdni skrzyżowania. DRUGA CZĘŚĆ definicji mówi o kierunku jazdy tymi pasami, co pokazują GROTY strzałek. Zignorowanie Znaku C-12 jest wykroczeniem zagrożonym karą grzywny w wysokości 250 zł + 5PK. Kierujący może zignorować oznakowanie poziome, co tez jest zagrożone kara grzywny, i pojechać okrężnie zgodnie z wolą ustawodawcy i dyspozycją znaku C-12. Odpowiedź na pytanie, co jest w tej sytuacji ważniejsze, oznakowanie poziome czy pionowy znak nakazu, wcale nie jest taka prosta. Widać to każdego dnia na naszych polskich skrzyżowaniach typu rondo. Sprawa staje się bardzo poważna, kiedy dochodzi do wypadku z pieszym, rowerzystą lub motocyklistą, a ci ostatni z kat. B masowo wyjadą na nasze drogi już wiosną i mogą zapomnieć, że nie chroni ich już blacha ich własnego samochodu. Zacznijmy od początku, bez teorii, a jedynie w oparciu o przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym i o to co widać na jezdni dwupasowego skrzyżowanie typu rondo. 1. Na dwupasowych wlotach nie ma strzałek kierunkowych, a na jezdni skrzyżowania pasy ruchu biegną jedynie okrężnie. Takie skrzyżowanie jest w całości jednym "Skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12, skrzyżowaniem o którym mówi art. 24 ust. 7 pozwalając na wyprzedzanie na nim, nawet jak jest niekierowane, a zabraniające w tym samym przepisie wyprzedzania jadących na wprost na „Skrzyżowaniu” o którym jest mowa w art. 2 ust. 10 ustawy PoRD. Nie jest prawdą, że skoro na wlocie nie ma strzałek kierunkowych, to obowiązują ogólne zasady ruchu, czyli w lewo z lewego, a na wprost z każdego pasa ruchu, gdyż znak NAKAZU jest ważniejszy od zasad ogólnych, a nakazany nim RUCH OKRĘŻNY to poruszanie się pasami ruchu, jak widać, nie biegnącymi na wprost do zjazdów, lecz dookoła wyspy/placu. Ideą Ruchu okrężnego jest wyeliminowanie przecinania się kierunków ruchu i równie niebezpiecznych skrętów w lewo. Wjazd i jazda okrężna nie są skrętem, bo jadąc okrężnie nigdzie się nie skręci. Jeżeli się nie skręca to wjazd i jazda okrężna są kontynuacją dotychczasowej jazdy na wprost, co do zasady prawym i zewnętrznym pasem ruchu bez włączania kierunkowskazów. Jeżeli są zajęte to wolno wjechać i jechać pasem obok, bez jego zmiany podczas wjazdu, czyli z prawego na zewnętrzny, za z lewego na pas obok, tu wewnętrzny. Na dodatek na "Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" można skręcić jedynie w prawo, więc zgodnie z art. 22 ust.2 pkt. 1 ustawy PoRD kierujący ma obowiązek, poza obowiązkiem jazdy prawą strona jezdni (art. 16 ust. 4 ustawy PoRD) zbliżyć sie do prawej krawędzi jezdni. Pasy wewnętrzne służą jedynie do wyprzedzania i omijania innych kierujących. Trzeba jednak pamiętać, że jak tylko będzie można powrócić na pas zewnętrzny należy to niezwłocznie zrobić, gdyż przed zjazdem trzeba mieć czas na zasygnalizowanie, zawczasu i wyraźnie (art. 22 ust. 5 ustawy PoRD). Jadący okrężnie pasem zewnętrznym nigdzie nie skręca i nie nadjeżdża z prawej strony, gdyż jedzie równolegle. Jadący wewnętrznym pasem ruchu może jedynie zmieniać pasy ruchu. Zjazd wprost z pasów wewnętrznych oraz jazda w poprzek pasów ruchu je
Konto usunięte
Rysiu , nie męcz się z tymi bredniami. Od kiedy to C-12 ma cos wspólnego z kierunkiem jazdy.Gdzie to napisane ? Skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy zaczyna sie trochę wczesniej niz zjazd z ronda. Od kiedy jest konflikt F-10 z c-12 Od kiedy ustalona jest hierarchia pt F-10-C-12- PoRD . Poza tym jest wątek o rondach i nie śmieć w innych.
Konto usunięte
Robert ProkopiukRysiu , nie męcz się z tymi bredniami. Od kiedy to C-12 ma cos wspólnego z kierunkiem jazdy.Gdzie to napisane ? Skrzyżowanie i zmiana kierunku jazdy zaczyna sie trochę wczesniej niz zjazd z ronda. Od kiedy jest konflikt F-10 z c-12 Od kiedy ustalona jest hierarchia pt F-10-C-12- PoRD . Poza tym jest wątek o rondach i nie śmieć w innych. Temat dotyczy wyboru między oznakowaniem poziomym i pionowym, a rondo jest takim miejscem, gdzie każdy z nas każdego dnia musi ocenić wg własnej wiedzy, czy stosować się do tego co na jezdni, czy do tego co na znaku. Sedno sprawy jest w drugiej części mojej wypowiedzi, którą przekażę w następnym poście, bo tu się nie zmieściła. Ten wstęp był konieczny, by pokazać na czym polega problem. Ja tu nie dyskutuję tylko opisuję stan faktyczny, czyli tak jak to jest na drodze i co widzi kierujący. A na „Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym” widzi wloty bez strzałek P-8 i znaków F-10, za to ze znakiem C-12, a na jezdni skrzyżowania np. dwa okrężnie biegnące pasy ruchu. Takie są fakty. Pan uważa, że na wjeździe obowiązują ogólne zasady ruchu, bo nie ma strzałek na wlotach. Wg Pana znak C-12 to znak wskazujący z której strony należy objechać wyspę, by nie jechać pod prąd, czyli taki odpowiednik znaku C-1 lub C-9. Dla Pana "Ruch okrężny" i DOOKOŁA znaczy, że jadąc w lewo, w prawo lub na wprost należy OKRĄŻYĆ wyspę ze strony wskazanej przez strzałki znaku. Tak Pan uważa i to Pana sprawa. Ja uważam, że to co dla Pana znaczy cały znak C-12, dla mnie wskazują jedynie groty strzałek i mówi DRUGA część definicji znaku. Wg mnie najważniejsza jest jej pierwsza część, bo dla mnie "Ruch okrężny" i DOOKOŁA, znaczy to co pokazuje układ strzałek na znaku i to co widać na jezdni w postaci okrężnie biegnących pasów ruchu. Każdy z nas pojedzie tu inaczej, bo inaczej odczytał znaczenie symbolu znaku C-12 oraz inaczej zrozumie jego definicję. Jazda na wprost. Pan wybierze na wlocie dowolny pas ruchu, Załóżmy, że wybierze Pan pas lewy i wjedzie na skrzyżowanie bez włączania kierunkowskazu. Pana pas ruchu biegnie okrężnie i by pojechać prosto do zjazdu musi Pan ten pas opuścić i przejechać w poprzek pasa zewnętrznego. Ja będę kontynuował dotychczasową jazdę na wprost prawym pasem ruchu i wjadę nim też bez włączania kierunkowskazu. NIE POJADĘ NA WPROST, lecz okrężnie biegnącym pasem i SKRĘCĘ w prawo. Skręt w lewo. Wjeżdża Pan z włączonym lewym kierunkowskazem lewym pasem ruchu. Przed zjazdem musi Pan opuścić okrężnie biegnący pas wewnętrzny i pojechać w poprzek pasa zewnętrznego identycznie jak Pan to zrobił jadąc na wprost lewym pasem ruchu, bo układ pasów jest identyczny. Ja pojadę dokładnie tak jak poprzednio, tyle tylko, że o jeden zjazd dalej. Dla mnie wewnętrzny pas ruchu jest przeznaczony tylko do wyprzedzania, a dla Pana pasem przeznaczonym do jazdy na wprost i do skrętów w lewo, pomimo, że pasy ruchu nie biegną wprost do zjazdów, ale to Pana sprawa. Słusznie Pan zauważył, że znak C-12 nie ma nic wspólnego z kierunkiem jazdy, gdyż jazda pasami ruchu biegnącymi dookoła wyspy/placu jest bezkierunkowa, dlatego znak C-12 (§36) jest wydzielony z grupy znaków nakazu kierunku jazdy (§35). Definicja mówi „w kierunku wskazanym na znaku”, ale dotyczy to tylko kierunku rotacji w jeździe dookoła wyspy/placu, a nie jazdy.
Konto usunięte
c.d. wypowiedzi z 3.03.15 . Zjazd wprost z pasów wewnętrznych oraz jazda w poprzek pasów ruchu jest ZAWSZE wykroczeniem, więc kierujący zostanie ukarany przynajmniej za niewłaściwą zmianę pasa ruchu lub skręt w prawo z pasa ruchu, który nie jest pasem leżącym przy prawej krawędzi jezdni. Nie ma tu zastosowania przepis ogólny o pierwszeństwie z prawej strony, gdyż nie ma tu przecinania się kierunków ruchu. Wszyscy jadą tak samo jedynie okrężnie i równolegle względem siebie, co widać wprost na jezdni skrzyżowania. Skrzyżowanie wygląda tak jak wygląda i trzeba na nim jechać zgodnie z zapisami ustawy Prawo o ruchu drogowym. To w ustawie zapisano, że znaki drogowe są ważniejsze od ogólnych zasad ruchu, co to jest ruch prawostronny i którą stroną jezdni należy się poruszać oraz co to jest jezdnia i pas ruchu, skręt w prawo, zmiana pasa ruchu, wyprzedzanie i sygnalizowanie zamiarów. Nie ma tu mowy o żadnych teoriach i wymysłach. Tak jest i takie są fakty widziane przez kierującego na drodze. W następnych postach przejdę do sedna sprawy, czyli do dylematu kierującego, który musi na skrzyżowaniu typu rondo wybrać między oznakowaniem poziomym i pionowym.
Konto usunięte
2. Zdarza się, że jakiś "specjalista" uznający wyższość zasad ogólnych nad nakazem znaku C-12 "Ruch okrężny" namaluje, dla zdyscyplinowania kierujących, na wlotach "Skrzyżowania o ruchu okrężnym" na którym pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, strzałki kierunkowe P-8 zgodne z ogólnymi zasadami ruchu, czyli na prawym pasie na wprost i w prawo, na lewym na wprost i w lewo. Do czasu kiedy takie rozumienie zasad ruchu jest osobistą sprawą kierującego, który tylko w swojej wyobraźni malował na wlotach takie właśnie strzałki, to jest to tylko jego sprawą i tylko on ponosi odpowiedzialność za to jak rozumie prawo. W przypadku kolizji lub wypadku Policja lub Sąd rozstrzygną czy takie rozumienie prawa było właściwe czy nie. Z chwilą gdy zarządca drogi narzuca takie rozumienie obowiązującego prawa to sprawa staje się poważnym problemem zarówno dla niego jak i dla kierującego, gdyż sankcjonuje on bezprawie w postaci przyzwolenia na zjazd ze skrzyżowania bezpośrednio z wewnętrznego pasa ruchu, co jest podstawowym zagrożeniem BRD na „Skrzyżowaniach o ruchu okrężnym” w rozumieniu znaku C-12. Tu kierujący powinien uznać wyższość znaku C-12 i zignorować z pełną świadomością oznakowanie poziome na wlocie. Poqinien pojechac tak jak opisano to w punkcie 1. czyli zewnętrznym pasem ruchu okrężnie i po zasygnalizowaniu skrętu w prawo opuścić skrzyżowanie. Można wjechać lewym pasem ruchu, także bez włączania kierunkowskazów, ale tylko wtedy gdy prawy pas ruchu jest np. zajęty, gdyż jazda przy lewej krawędzi jezdni, w sytuacji wolnego pasa ruchu po jej prawej stronie, bezzasadne i niebezpieczne jako takie manewry zmiany pasów ruchu oraz sygnalizowanie zamiaru skrętu w nieistniejące lewo są zachowaniami niebezpiecznymi i jako takie są wykroczeniami zagrożonymi karą grzywny. \ Niestety taki sposób jazdy jest codzienną praktyką instruktorów OSK i państwowych egzaminatorów WORD, co jest karygodne i narusza postanowienia zarówno naszego prawa krajowego oraz obowiązujących Polskę zobowiązań międzynarodowych. cdn
Konto usunięte
3. Zupełnie inaczej ma się sprawa, gdy na wlotach są namalowane strzałki kierunkowe P-8 i stoi znak C-12, ALE PASY RUCHU do jazdy na wprost na wlocie biegną na jezdni skrzyzowania wprost do zjazdów. Takie skrzyżowanie dróg w formie placu nie jest "Skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12, gdyż segregacja kierunkowa na wlotach i KIERUNKOWY przebieg pasów ruchu są ze sobą spójne, ale zaprzeczają wprost idei „Ruchu okrężnego”wg której pasy ruchu biegna jedynie okrężnie. Tu kierujący ma obowiązek wyboru kierunku jazdy, właściwego do tego wyboru pasa ruchu oraz jazdy zgodnej z KIERUNKOWYM oznakowaniem poziomym. Tu pasuje wszystko oprócz znaku C-12. U innuch sygnatariuszy Konwencji wiedeńskiej o znakach, by wskazać kierunek jazdy na wjazdach, zamiast niego, syawia sie znaki B-2 lub lepiej widoczne znaki C-1 na wyspie. W Austrii dodatkowo pod znakiem A-7 umieszcza się tabliczke T-6 wskazującą okrężny przebieg drogi głównej. To tu kierujący powinien bezwzglednie uznać za ważniejsze oznakowanie poziome i zignorować pionowy znak nakazu C-12, bo widać jednoznacznie, że pełni on tu jedynie funkcję zgodną z drugą częścią swojej definicji czyli to co symbolizują groty strzałek na znaku, a mianowicie kierunk objeżdżania wyspy. Tu ruch dookoła wyspy/placu też jest możliwy, ale musi być prowadzony przy wyspie z włączonym lewym kierunkowskazem, gdyż jazda taka jest permanentnym skrętem w lewo, a zjazd nie jest skrętem w prawo z zewnętrznego pasa ruchu, lecz jazdą na wprost do zjazdu lewym pasem ruchu. Jesli oznakowanie poziome na to pozwala, to można ten pas zmienić na inny, ale nie ma tu obowiązku zjadu praym pasem z właczonym prawym kierunkowskazem, co jest obowiązkiem na "Skrzyożwaniach o ruchu okrężnym" wg znaku C-12.
Konto usunięte
Nie będę się bawił w wersal. Trollu, nie jest istotne, czy w nicku sobie napiszesz Merdek, Prawnik czy inna sobaka. Generalnie wypisujesz bzdury i nawet nie ma sensu z tobą polemizować, jeśli mi piszesz ,że C-12 ma cos wspólnego z kierunkiem jazdy i oznakowanie w postaci F-10 jest sprzeczne. Czy nagle Art 22.2 zostaje anulowany przez C-12 To są brednie. W zrozumieniu znaczenia C-12 pomoże wycieczka na Wyspy i spojrzenie na problem w punktu widzenia ruchu lewostronnego. Jeśli i to nie pomoże to spieszę donieść,że coraz bardziej są popularne ronda turbinowe, które pozwolą pójść w niepamięć tym bzdetom, które trollu wypisujesz. Tyle w temacie. Proszę sobie kupić PoRD wydany po 1997 roku i nie śmiecić w kolejnym wątku.
Konto usunięte
I prosze mi wskazać, gdzie jest w dyspozycji znaku C-12 cokolwiek napisane o kierunku jazdy. Ruch okrężny to nie kierunek jazdy opisany za pomocą znaków F-10, P-8x, Art 22.2. Tak samo jak nie ma z tym nic wspólnego "ruch prawostronny lub ruch lewostronny. Prosze się nauczyć czytać ze zrozumieniem-są podstawówki eksternistyczne. Szkoda więcej czasu na ciebie trollu.
Konto usunięte
Nie dam się sprowokować etatowemu hejterowi, bo działa on tu za zgodą wydawcy i za aprobatą moderatora. Sprawa portalu, że toleruje chamstwo, brak kultury i imienne obelgi. Nie dyskutuję z prowokatorami. Opisuję stan faktyczny, czyli tak jak to jest na drodze i co widzi kierujący. A widzi: 1. „Skrzyżowanie o ruchu okrężnym” na którego wlotach nie ma strzałek P-8 i znaków F-10, za to są znaki C-12, a na jezdni skrzyżowania okrężnie biegnące pasy ruchu. Wszystkie zjazdy to skręty w prawo z pasa zewnętrznego. 2. To samo "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" z jedynie okrężnie biegnącymi pasami ruchu i zjazdami tylko w prawo, ale ze strzałkami kierunkowymi P-8 i znakami F-10 które wskazują na prawym pasie na wprost do zjazdu (?) i w prawo, a na lewym pasie na wprost (?) i w lewo (?). 3. Skrzyżowanie w formie placu ze znakami C-12 (?) na wlotach oznaczonych strzałkami kierunkowymi i pasami ruchu do jazdy na wprost prowadzącymi, niezależnie od ich konfiguracji (np. zwykłej kierunkowej, spiralnej, turbinowej) kierującego wprost do drogi wylotowej. Takie "Skrzyżowanie nie jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym" w rozumieniu art. 24 ust. 7 ustawy. Czytelnik przejedzie przez te obiekty wg własnej wiedzy i uznania, a jak to wygląda widać na naszych drogach. Moja wiedza pozwala mi na publiczne przedstawienie mojego punktu widzenia w oparciu o ustawę Prawo o ruchu drogowym, co bardzo łatwo zweryfikować, bez potrzeby uciekania się do pozaustawowych wymysłów, jak skręt w lewo i jazda na wprost z włączonym prawym kierunkowskazem. Wybór należy do czytelnika. Na drodze i w sądach warto jednak znać prawo, a nie książkowe, jedyne na świecie, teorie z tym prawem sprzeczne. Temat zamknięty. Szerokości.
Konto usunięte
Panie Romanie gdyby w końcu do Pana dotarło,że nie koniecznie ma Pan rację i czasami warto posłuchać autorytetów, żyło by się Panu dużo lepiej, znak C12 oznacza tylko i wyłącznie kierunek objechania wyspy i nic więcej, organizacja ruchu może być rożna. Zaklina Pan rzeczywistość i choćby Pan pisał jeszcze dłuższe posty(w kółko to samo i nawet już nie muszę tego czytać), rzeczywistości Pan nie zmieni, z Pańskich postów wynika, że większość rond wielopasowych trzeba by przerobić, co jest niewykonalne, niepotrzebne i bzdurne.
Konto usunięte
Przepraszam Panie Ryszardzie znowu zmieniłem Panu imię.
Konto usunięte
Jacek Kaźmierski Panie Jacku kiedy do Pana dotrze, że Pan Drexler to nie ekspert, a jedynie dobrze ustosunkowany autor poradników nie mających żadnej mocy prawnej. Nawet tu w artykule Pana idol napisał "Podwójna linia ciągła wskazuje odcinki jezdni, na których nie wolno wyprzedzać jadącym w obu kierunkach". Bedzie mi Pan tłumaczył co ten EKSPERT miał na myśli? Pisać ma zgodnie z obowiązującym prawem, a nie wg zasady „Na chłopski rozum”, bo wymyśli kolejny idiotyzm jak ten, że znany i stosowany od 110 lat bezkierunkowy RUCH OKRĘŻNY jest kierunkowy, a znak C-12 (§36) to nie nakaz jazdy okrężnie biegnącymi pasami ruchu dookoła wyspy lub placu, co widać na jezdni każdego „Skrzyżowania o ruchu okrężnym”, lecz znak C-1 lub C-9 (§35). Zapraszam na https://docs.google.com/presentation/d/1jRYSBkAcgMnE8SLm16fPonlDFyBSCDF6mMfN1Ktc2zc/edit#slide=id.g3e160999f_044 gdzie pokazano jak Pan Drexler manipuluje prawem, by uwiarygodnić swoje, JEDYNE MA ŚWIECIE wymysły. Szkoda, że Pan tego nie czyta, bo by się Pan czegoś nauczył, ale skoro tak jest, że Pan wie lepiej, to po co zabiera Pan tu głos? Kto dał Panu prawo do tego bym ja nie mógł wyrazić swego zdania? Wie Pan swoje, a ja swoje. Pan Drexler jest dla Pana autorytetem i niech tak będzie. Dla mnie to szkodnik i Pana wiara niczego tu nie zmieni. Czy ja tu napisałem, że chce coś przerabiać? To Pan jest inicjatorem przerobienia wszystkich słupskich "Skrzyżowań o ruchu okrężnym" na kierunkowe skrzyżowania typu rondo ze skrętami w lewo i przecinaniem się kierunków ruchu, czyli przerabiania czegoś co wymyślono by wyeliminować lewoskręty i przecinanie się kierunków ruchu na zwykłych kolizyjnych „Skrzyżowaniach” z art. 2. ust. 10 ustawy PoRD. Przemalowaliście je za społeczne pieniądze, bo Pan, szkoleni przez Pana kierowcy oraz egzaminatorzy ze słupskiego WORD, tak jak i Pana guru Drexler nie wiecie co znaczy RUCH OKRĘŻNY. Warto się uczyć i mysleć Panie magistrze, bo dla ślepej wiary, bez myślenia, na drodze nie ma miejsca. KONIEC - dalszej polemiki nie będzie.
Konto usunięte
Cytat...Nie dam się sprowokować etatowemu hejterowi, bo działa on tu za zgodą wydawcy i za aprobatą moderatora. koniec cytatu Usiłuję ciebie trollu sprowokować do nauczenia sie przepisów i czytania ze zrozumieniem. A te głupoty co wypisujesz muszą być chociaż w minimalnym stopniu zanegowane. Nie zamierzam ciebie nauczać..nie mam kwalifikacji dotyczących nauczania osób z opóźnionym rozwojem.
Konto usunięte
I zapamietaj trollu...skoro uważasz,że C-12 nakazuje kierunek jazdy to nie masz prawa zjechać z ronda. Nakaz to nakaz. Tak jak przy C-5 nie możesz zmienić kierunku jazdy na skrzyżowaniu lub w miejscu to bądź konsekwentny i jeździj w kółko.
Konto usunięte
Robert ProkopiukI zapamietaj trollu...skoro uważasz,że C-12 nakazuje kierunek jazdy to nie masz prawa zjechać z ronda. Nakaz to nakaz. Tak jak przy C-5 nie możesz zmienić kierunku jazdy na skrzyżowaniu lub w miejscu to bądź konsekwentny i jeździj w kółko. I najlepiej pionowo bo znak jest pionowy.
Konto usunięte
Nie ma czegoś takiego jak "hierarchia znaków drogowych". Każdy znak drogowy(lub grupa znaków drogowych) posiada swoje dyspozycje: znaczenie i zakres obowiązywania. O tym, ażeby poszczególne dyspozycje nie były ze sobą sprzeczne, zapobieżono przez wydelegowanie odpowiednich rozporządzeń. W treść rozporządzenia n.t. znaczenia znaków drogowych zadbano, aby jedna dyspozycja nie wykluczała innej. Natomiast w rozporządzeniu w.s. wytycznych umieszczania znaków zagwarantowano politykę racjonalnej organizacji ruchu. Czym innym są kryteria klasyfikujące znaki drogowe, czyli np. ich podział na "kategorie znaków", "grupę znaków" i "odmianę znaków" pionowych oraz charakter znaków "uzupełniające", "dopełniające". Sz. P. Drexler słusznie zauważa jeszcze jeden aspekt: cechę obowiązywania znaków poziomych ze względu na kolor - żółty lub biały. W ostatnim przypadku jednak trudno mówić o hierarchii lub nawet klasyfikacji.
Konto usunięte
Zbigniew Drexler "Żadne przepisy nie ustalają pierwszeństwa pomiędzy znakami drogowymi pionowymi a poziomymi". Przepisy nie przewidują, że można znakować polskie drogi w sposób sprzeczny z obowiązującym prawem. Na wlocie znak C-12 nakazujący (znak nakazu) Ruch okrężny, a na jezdni skrzyżowania pasy ruchu biegną wprost do zjazdów i na dodatek, jak w Warszawie, jest na wlocie zakaz skrętu w lewo. Jechać okrężnie wg pionowego znaku nakazu, czy kierunkowo wg oznakowania poziomego? Albo odwrotnie. Na wlotach strzałki kierunkowe i znaki C-12, a na jezdni skrzyżowania pasy ruchu biegną jedynie okrężnie. Jechać wg kierunkowego oznakowania poziomego nie zwracając uwagi na okrężnie biegnące pasy ruchu? Co jest ważniejsze prawo ustawowe, zgodne z Konwencją wiedeńską i nakaz jazdy okrężnie biegnącymi pasami ruchu, czy "udawanie", że pasy ruchu biegną od wlotu do wylotu na wprost? Ma to znaczenie dla bezpieczeństwa, bo w pierwszym przypadku nie wolno skręcić w prawo z wewnętrznego pasa ruchu, a w drugim jedzie się na wprost dowolnym pasem ruchu. Zgodnie z Konwencją i naszymi przepisami znakami C-12 wolno znakować tylko "Skrzyżowania o ruchu okrężnym" w rozumieniu znaku C-12, czyli takie bez strzałek na wlotach i z pasami biegnącymi jedynie okrężnie dookoła wyspy lub placu. Cała reszta, jazda przy prawej krawędzi jezdni, skręt w prawo, zmiany pasa ruchu, sygnalizowanie zamiarów i wyprzedzanie to wprost zapisy ustawy PoRD. Jechać tak, czy wg jedynego na świecie pomysłu Pana Drexlera, że ruch okrężny jest kierunkowy, bo wg niego znak nakazu C-12 nie jest ważniejszy od zasad ogólnych. Na dodatek nie widzi, że pasy ruchu biegną jedynie okrężnie.
Konto usunięte
Znowu trollu śmiecisz w wątku o czymś innym ? Jak można być tak bezmyślnym i mieć takie braki w czytaniu ze zrozumieniem ??? Dlatego nie jest zaskoczeniem,że trollu nie masz pojęcia co oznacza C-12. Gdzie jest napisane, że mamy nakazany ruch okrężny ? Czzytaj ze zrozumieniem dyspozycję znaków.
Konto usunięte
Robert ProkopiukZ. Znowu trollu wciskasz się na siłę w dyskusję, by swoją bezmyślnością storpedować ważny temat. Swoją drogę dziwię się moderatorowi i innym forumowiczom, że tolerują takie antyspołeczne zachowanie. Masz rację, że czytanie ze zrozumieniem dyspozycji znaków jest niezmiernie ważne, ale dla ciebie zbyt trudne, bo dla każdego rozumnego osobnika jest oczywistym, że ZNAK NAKAZU NAKAZUJE. Naucz się "ptaszku", że dyspozycja znaku C-12 składa się z dwóch części. Pierwsza mówi o tym, że ruch ma się odbywać DOOKOŁA wyspy lub placu pasami ruchu biegnącymi jedynie okrężnie, co widać na jezdni tak oznaczonego skrzyżowania i tak jak są ułożone strzałki na znaku. Druga część dyspozycji znaku mówi o kierunku rotacji tego NAKAZANEGO ruchu okrężnego, czyli o tym co wskazują GROTY STRZAŁEK. Pisz sobie dalej co chcesz, bo to jedynie bełkot analfabety i zawodowego hejtera. Dla rozumnych czytaczy jest konkretne pytanie. Co jest ważniejsze ponowy znak nakazu C-12 nakazujący bezkierunkowy "Ruchu okrężny" , który wymyślono, by nie było przecinania się kierunków ruchu i skrętów w lewo, czy kierunkowe oznakowanie poziome sprzeczne ze znakiem C-12? Dla większości jest oczywistym, pomimo takich nauczycieli jak ROBERT "Ptaszek", że gdy jest jeden pas na "Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" oznakowanym znakami C-12 wjazd jest bez włączania kierunkowskazów i zjazd to skręt w prawo sygnalizowany nie wcześniej niż po minięciu zjazdu poprzedzającego zamierzony. To właśnie jest idea ruchu okrężnego. Tak jak na zwykłej drodze tak i tu nie ma znaczenia ile jest pasów ruchu. Dodatkowe pasy ruchu, jeśli są, służą tylko do poprawy przepustowości, przez umożliwienie omijania i wyprzedzania (art. 24 ust. 7 ustawy PoRD) innych kierujących, a skręt w prawo i tak jest dozwolony tylko z prawego (zewnętrznego) pasa ruchu (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy PoRD).
Konto usunięte
To nie jest forum o czytaniu ze zrozumieniem. A z tym u ciebie jest duży problem. Moderatorzy nie reagują , ponieważ musi być ktoś , kto takim miszczom jak ty napiszą prosto w twarz, że nadają sie do kręcenia karuzeli, a nie do dyskusji o przepisach. Argumenty nie docierają- to prostolinijnie-jesteś niedouczonym trollem. Pokaż mi , gdzie przy C-12 jest napisane,że nakazuje, gdzie jest napisane, że " ma się" ? Ruch odbywa się ..tajk jest napisane. Gdzie jest napisane, że linie biegnące wokół wyspy maja coś wspólnego z C-12. A z tymi grotami strzałek to pojechałaś...hahahahahaha Gdzie jest napisane o jakimś "kierunku rotacji " ???