Konto usunięte
Leszek DrugiNatomiast pozwolę sobie nie zgodzić się z Tobą panie Jacku Kaźmierski, jakoby ustawienie znaku C-12 z góry pociągało za sobą skutki, że obiekt tak oznakowany jest skrzyżowaniem. Odwrotnie - to skrzyżowanie należy oznaczać na wlotach tym znakiem. Ustawa Prawo o ruchu drogowym definiuje zasady ruchu na drogach, a nie ustawa o drogach publicznych. Ma Pan rację, że znak C-12 może byś ustawiony nie tylko na wlotach SKRZYŻOWANIA z wyspą leżącą całkowicie na wspólnej powierzchni powstałej w wyniku wzajemnego skrzyżowania się ze sobą dróg posiadających jezdnie, opisanego w art. 2 ust. 10 ustawy. Znak C-12 może bowiem stać też na wlotach zespołu skrzyżowań w formie placu, w tym na skanalizowanym obiekcie typu RONDO, które jako pierwsze stało się wiek temu, obiektem o OBOWIĄZUJĄCYM RUCHU OKRĘŻNYM. Nie ma ani w polskim prawie, ani w obowiązującej Polskę Konwencji wiedeńskiej, zapisu, że taki złożony obiekt (plac na którym zbiegają się drogi z jezdniami) jest SKRZYŻOWANIEM w rozumieniu art. 2 ust. 10. Zachodzi zjawisko odwrotne. To SKRZYŻOWANIE opisane w art. 2 ust. 10 ustawy PoRD, tyle tylko, że Z WYSPĄ, po oznakowaniu znakami C-12, nakazującymi na nim specjalną organizację ruchu RUCH OKRĘŻNY, staje się obiektem o nazwie SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM, co do zasad ruchu identycznym z tym obowiązującym na tak samo oznakowanym obiekcie w formie PLACU na którym zbiegają się drogi z jezdniami. Oczywistym jest, że to nie sam fakt postawienia znaku czyni ze SKRZYŻOWANIA z wyspą SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM, lecz nakazane tym znakiem rozwiązanie komunikacyjne, po Polsku nazwane, RUCH OKRĘŻNY. I tak zwykłe skrzyżowanie dróg, z wyspą lub bez niej, NIE jest SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM, i jeśli nie zabrania tego oznakowanie jest obiektem o pełnym wyborze kierunków jazdy. Jednak gdy postawimy na wlotach SKRZYŻOWANIA z wyspą znak C-12 to nakażemy nim RUCH OKRĘŻNY, czyli organizację ruchu polegająca na tym, że ruch odbywa się w jednym kierunku (u nas przeciwnym do ruchu wskazówek zegara) bez zmiany kierunku jazdy, pasami ruchu biegnącymi jedynie okrężnie, czyli DOOKOŁA wyspy (na złożonym obiekcie w formie placu - DOOKOŁA PLACU). Ideą tego rozwiązania komunikacyjnego jest jedynie okrężny przebieg pasów ruchu, przez co eliminuje się niebezpieczne skręty w lewo, gdyż wszystkie zjazdy to skręty w prawo, co do zasady, dozwolone tylko z zewnętrznego pasa ruchu. To pozwala na wyprzedzanie i zmiany pasów ruchu, także w obrębie zjazdów. Dawniej RUCH OKRĘŻNY (we Francji i Portugalii nadal) dotyczył dużych obiektów typu RONDO, a teraz głównie małych SKRZYŻOWAŃ z wyspą i ROND o średnicy zewn. do ok. 60 m. To nie RONDO jest SKRZYŻOWANIEM w rozumieniu art. 2 ust. 10 ustawy lecz SKRZYŻOWANIE z wyspą oznaczone znakami C-12 na którym obowiązuje RUCH OKRĘŻNY jest, co do zasad ruchu tym samym co RONDO na którym obowiązuje RUCH OKRĘŻNY nakazany znakami C-12.