Konto usunięte
RONDEM, jeśli w ogóle można użyć tej nazwy (brak w ustawie i Konwencji o ruchu drogowym) dla takiego obiektu budownictwa drogowego skanalizowanego wyspą środkową, które pod względem zasad ruchu jest w całości jednym skrzyżowaniem (art. 2.10 prd) jest JEDYNIE jednopoziomowe skrzyżowanie dróg publicznych z wysepką leżącą w całości na wspólnych powierzchniach krzyżujących się dróg (wloty nie są od siebie oddalone). Może być takie "skrzyżowanie dróg" zorganizowane wg ogólnych zasad ruchu z pierwszeństwem określonym znakami A-7 i D-1 lub bez określania pierwszeństwa znakami drogowymi (skrzyżowanie równorzędne). *************Jednak gdy wyspa środkowa lub centralny park będzie na tyle duży, że wloty się od siebie oddalą i powstaną między nimi odcinki przeplatania strumieni ruchu lub gdy postawimy na jego wszystkich wlotach znak A-7 to taki obiekt przestaje być pod względem zasad ruchu w całości JEDNYM skrzyżowaniem (nie ma klasycznych pojedynczych skrzyżowań z podporządkowanymi wszystkimi wlotami). Takie "skrzyżowanie" staje się tzw. "modern roundabout" czyli "nowoczesnym rondem" na którym pasy ruchu mogą biec odśrodkowo, spiralnie lub turbinowo na wprost do wylotów. Pod względem zasad ruchu będziemy mieć tyle skrzyżowań ile przecięć dróg wlotowych i wylotowych na tak zorganizowanym obiekcie (zwykle 3 lub 4). ************ Każdy obiekt z wyspą środkową lub w formie placu, NIEZALEŻNIE OD ICH WIELKOŚCI I KSZTAŁTU, można też zorganizować wg znanych od ponad 100 lat zasad "ruchu okrężnego" (dyspozycja znaku C-12 i D,3 wg Konwencji wiedeńskiej) które sprowadzają się do tego, że jezdnia lub jej część przeznaczona do jazdy w jednym kierunku biegnąc dookoła wyspy lub placu łączy się ze sobą samą na wlocie i dalej biec już jedynie okrężnie. Każde takie połączenie na obiekcie zorganizowanym wg zasad "ruchu okrężnego" to w rozumieniu zasad ruchu osobne "skrzyżowanie (art. 2.10 prd) o ruchu okrężnym" wg Konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym "skrzyżowanie z ruchem okrężnym". Jest ich tyle ile wlotów. W obecnie stosowanych rozwiązaniach od jednego do max 12. Tylko tak zorganizowany obiekt ma prawo być znakowany na wlotach znakami C-12 (w Polsce od 1960 roku) bez znaku A-7 "ustąp pierwszeństwa" lub ze znakiem A-7 (w Polsce od 1984 roku).