Konto usunięte
Panie KOPAN. Nie ma powodu by się nabzdyczać. ANONIM ma rację, gdyż jedno rozporządzenie dotyczy ustawy Prawo o ruchu drogowym, a drugie ustawy Prawo budowlane, więc nie regulują tych samych zasad. Bublem, nawet w momencie powstawania jest wspomniany przez Pana załącznik 2. NIE POWINNO BYĆ w nim mowy o drodze z pierwszeństwem i drodze podporządkowanej, bo zasady ruchu nie są kompetencją ustawy Prawo budowlane. Wystarczy odwołanie się do przepisów o ruchu drogowym. Na rysunkach nie powinno być znaków drogowych, a jedynie ogólny opis. Na rysunku 1 POLE WIDOCZNOŚCI dotyczy umożliwienia zauważenia pojazdów które mogą stać lub zwalniać na drodze np. w związku z sygnalizacją świetlną, a nie tylko w związku ze znakiem STOP lub z podporządkowaniem. Rysunki 2 i 3 dotyczą widoczności pojazdów nadjeżdżających na skrzyżowaniu z prawej strony, którym należy ustąpić pierwszeństwa. Nie dotyczy to jak na rysunkach tylko drogi podporządkowanej oznaczonej znakiem A-7 lub D-20, ale także skrzyżowania dróg równorzędnych, oraz takich na których droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek, czyli tego o czym jest mowa w tym wątku. Wtedy kiedy powstawało to budowlane rozporządzenie (1999 rok) obowiązywało jeszcze rozporządzenie o znakach z 1983 roku, a w nim nie było jeszcze mowy o skrzyżowaniach na których droga z pierwszeństwem zmienia swój kierunek. Wtedy też w dyspozycji znaku STOP nie było mowy o tym, że może on stać tylko na drodze PODPORZĄDKOWANEJ. Znak "stop'; (rysunek B-20) oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się w celu udzielenia pierwszeństwa pojazdom jadącym drogą z pierwszeństwem przejazdu. Zatrzymanie powinno nastąpić: 1) w miejscu wyznaczonym w tym celu na jezdni, lub 2) w takim miejscu, w którym jest możliwe upewnienie się, że ruch na drodze poprzecznej pozwala wjechać na nią bez powodowania utrudnienia ruchu.