Konto usunięte
DEFINICJA. 2.2.1.10 Linia podwójna ciągła. Znak P-4 „linia podwójna ciągła” (rys. 2.2.1.10) stosuje się w celu rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu na odcinkach jezdni, na których należy wyeliminować przejeżdżanie pojazdów na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. ... Jak z powyższego wynika celem stosowanie tej linii jest wyeliminowanie przejeżdżania pojazdów na cześć jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. Z celu stosowania tej linii wynika że niedozwolona próba przejeżdżania przez tę linię to próba niezgodna z celem stosowania tej linii a taka może wystąpić wyłącznie przy poruszaniu się wzdłuż tej linii i próbie jej przejechania. Jadę wzdłuż linii swoim pasem ruchu i nie mogę przejechać za nią. Kluczowym stwierdzeniem jest na odcinkach jezdni – czyli chodzi o wyeliminowanie przejeżdżania pojazdów poruszających się odcinkiem jezdni z tą linią – czyli poruszających się wzdłuż tej linii. Linia ta nie zabrania wjechania za nią przy lewoskrętach, prawo-skrętach z oczywistego powodu że nie temu celowi służy. Nie służy utrudnieniu zajęcia odpowiedniego pasa ruchu przez pojazdy skręcające na skrzyżowaniach Nie służy również kształtowaniu w lewo-skrętach prawo-skrętach pasa ruchu (toru jazdy pojazdu) bo od tego mamy inne linie do zastosowania na skrzyżowaniach: prowadzące, krawędziowe, obszary drogi wyłączone z ruchu. Instrukcje malowania linii podwójnych ciągłych w obrębie skrzyżowań obligują do kończenia tych linii równo z przedłużeniem krawędzi jezdni poprzecznej bez rozróżniania czy jezdnie są jednokierunkowe czy dwukierunkowe. Podyktowane jest to lepszą widocznością tych linii dla pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie. Dlaczego na egzaminach na praw jazdy kat A, B od egzaminowanego przy skrętach na skrzyżowaniach wymaga się nie najeżdżanie na końcówki tych linii. ?? Dlaczego przy egzaminach na wyższe kategorie C, C+E, D takie najechania przy skrętach nie są uważane za błąd choć instrukcja egzaminowania w tym względzie nie wprowadza jakiegoś rozróżnienia ze względu na gabaryty pojazdów. Pytani w tym względzie egzaminatorzy objaśniają że takie najechania są dozwolone na podstawie art. 22 Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się: 1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo; 2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo. 3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku. Zgodnie z atr. 5.1. Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. Oraz biorąc pod uwagę Rozporządzenie o znakach. § 86. 3. Znak P-2 "linia pojedyncza ciągła" oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza ponadto zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. 5. Znak P-4 "linia podwójna ciągła" rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić że art. 22 (ze względu na gabaryty pojazdu) nie upoważnia do przejeżdżania i najeżdżania na te linie. Możliwość najeżdżania na końcówki linii ciągłych wynika z definicji tych linii – ponieważ takie najechania nie są sprzeczne z celem stosowania tych linii. Nie stanowią wykroczenia wobec przepisów określających zachowanie w stosunku do tych linii. Możliwość najeżdżania na końcówki tych linii dotyczy wszystkich pojazdów o ile nie koliduje z innymi przepisami. Podczas egzaminu na kat A, B najechanie końcówek linii egzaminator traktuje jako niezastosowanie się do znaku linia podwójna ciągła – stworzenie zagrożenia dla ruchu - skutek przerwanie egzaminu z wiadomym skutkiem. Manewrowanie przy skrętach w celu ominięcia końcówek tych linii nie ma nic wspólnego z prawidłowym torem jazdy wręcz przeciwnie jest przykładem nieprawidłowego lub niemożliwego (kat C, C+E, D) toru jazdy. Nie najechanie na końcówki tych linii stwarza zagrożenie dla ruchu a nie na odwrót - służy poprawie tego bezpieczeństwa.