Co wynika z treści nowego rozporządzenia w sprawie egzaminowania? Co realnie zmienia się w jego przebiegu? Publikujemy fragment opracowania, które pomoże Ci właściwie przygotować kursanta do egzaminu.
Całość, dokładnie opisanych zmian znajdziesz w dostępnym w sklepie Grupy IMAGE pakiecie ważnych rozporządzeń. W przystępnej cenie, poza jednolitą treścią aktów prawnych (ws. egzaminowania, wydawania dokumentów i kontroli OSK) otrzymasz szczegółowy opis zmian, jakie zaszły wraz z jego wejściem w życie. ZOBACZ TUTAJ.
Najważniejsze kryteria oceny
- egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
- sposób wykonywania manewrów na drodze,
- zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
- umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
- skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
- sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Zadania egzaminacyjne stosowane na egzaminie państwowym oraz kryteria oceny wykonania tych zadań
Tabela 1
Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpieczeństwu, skutkujące przerwaniem egzaminu
Niezastosowanie się do znaku:
„zakaz wjazdu…” /dodano wielokropek/
„zakaz ruchu” – /dodano/
• spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem - /dodano/
Tabela 2
• usunięcie zadania zawracania na placu manewrowym dla kat. C i C1
• rozdzielenie zadania „slalom wolny” na dwa zadania egzaminacyjne.
Tabela 3
• w związku z wycofaniem zadania zawracania dla kat. C i C1, zmniejszono liczbę zestawów egzaminacyjnych do czterech.
Tabela 4
Zadanie 1
• płyn w spryskiwaczach – zamiast poziomu – należy stwierdzić obecność;
• przeniesienie do zadania nr 2 włączenia świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
• zwiększenie czasu na sprzęgnięcie zestawu egzaminacyjnego z 10 do 15 min.
• dla kat. autobusowych wyszczególniono wymagane dodatkowo do sprawdzenia wyposażenie:
- liczba miejsc, liczba wyjść, koło zapasowe, liczba gaśnic, apteczka.
• w przypadku niewłaściwego wykonania zadania, w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy, które nie zostały wykonane lub zostały nieprawidłowo wykonane.
Zadanie 2
• drugie zadanie rozpoczyna się na pasie ruchu od uruchomienia silnika i włączenia świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym.
• dla kategorii zespołowych oraz kategorii D i pochodnych, dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania.
Zadanie 6
• zaciągnięcie hamulca postojowego przed ruszeniem do przodu na wzniesieniu - jest obowiązkowe dla wszystkich kategorii. W przypadku kategorii motocyklowych, unieruchomienie pojazdu na pochyłości może być wykonane przy użyciu dowolnego hamulca (ręcznego lub nożnego).
Zadanie 7
• usunięcie z zadania nr 7 „slalom wolny” elementów jazdy po łukach w kształcie cyfry osiem i przeniesienie ich do zadania 10.
Zadanie 8
• Slalom szybki (jazda pomiędzy trzema pachołkami) – zmniejszenie ilości pachołków do ominięcia (z pięciu do trzech). Średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h (mierzenie w dwóch miejscach: przy wjeździe w bramkę początkową i wyjeździe przez bramkę końcową).
Zadanie 9
• „Ominięcie przeszkody” – prędkość 50 km/h mierzona jest wyłącznie od strony najazdu.
Zadanie 10
• 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry osiem z wcześniejszym upewnieniem się, oceną sytuacji i płynnym ruszeniem.
Tabela 7
Zadania egzaminacyjne stosowane podczas egzaminu dla kandydatów na kierowców:
• rozdzielenie zadania zmiany kierunku jazdy w lewo i w prawo - na dwa osobne zadania;
• uszczegółowienie, iż manewr hamowania do zatrzymania we wskazanym miejscu nie dotyczy kat AM i T;
• „rozprzęganie” - zwiększenie czasu na wykonanie zadania z 7 do 10 minut.
Wskazanie na egzaminatora jako decydującego o zrealizowaniu zadań przejazdu przez torowisko kolejowe, skrzyżowanie dwupoziomowe i tunel – w zależności od dostępności infrastruktury, jej odległości od ośrodka egzaminowania, czas trwania jazdy, ograniczenia i natężenia ruchu, ewentualnych zdarzeń drogowych.
Tabela 8
Minimalny czas trwania egzaminu w ruchu drogowym:
• zmniejszenie czasu egzaminu kat. AM z 25 do 10 minut.
Tabela 11
Parkowanie skośne
• wydłużono stanowisko do parkowania skośnego dla kat. D (z 14 m
do 16,5–19 m, w zależności od długości pojazdu).
Parkowanie prostopadłe
• wydłużono stanowisko do parkowania prostopadłego dla kat. D (z 14 m do 16,5–19 m, w zależności od długości pojazdu);
• poszerzono stanowisko do parkowania prostopadłego dla kat. D (z 4 m do 4,5 m)
• rozszerzono obszar wjazdu do parkowania prostopadłego dla kat. D (z 12 m do 16 m).
_____________________________
AKTUALIZACJA
Ze względu na wątpliwości, które pojawiły się w komentarzach, uprzejmie prosimy o lekturę poniższego wyjaśnienia:
- "Zad.6 Ruszanie na wzniesieniu nie jest obowiązkowe dla wszystkich kategorii."
W L-instruktorze nie napisano, że dla każdej kategorii prawa jazdy na egzaminie należy zawsze wykonać zadanie "ruszanie do przodu na wzniesieniu". Umieszczono wpis: "Zadanie 6 zaciągnięcie hamulca postojowego przed ruszeniem do przodu na wzniesieniu - jest obowiązkowe dla wszystkich kategorii. W przypadku kategorii motocyklowych, unieruchomienie pojazdu na pochyłości może być wykonane przy użyciu dowolnego hamulca (ręcznego lub nożnego)."
Zrealizowanie zadania "ruszanie do przodu na wzniesieniu" nie jest obowiązkowe dla kat. BE, B96, C, D, CE, DE, T, jeżeli nie zostanie wylosowane w ramach zestawu egzaminacyjnego.
Dla kat. A, A1, A2, B1 i B - zadanie "ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu" wchodzi w skład obowiązkowych zadań na placu manewrowym.
Jeżeli chodzi o kat. AM - nie występuje ona w tabeli nr 2 rozporządzenia, jako kategoria, której dotyczy zadanie "ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu". Nie będzie ono więc realizowane na egzaminie w zakresie kat. AM. Niekonsekwencją ustawodawcy jednak, jest umieszczenie w tabeli 11 lp. 4 minimalnych wymiarów wzniesienia dla kat. AM, do realizacji zadania "ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu".
2. "Zad.8 Liczba pachołków do ominięcia nie uległa zmianie"; "Zawsze było ominięcie 3 pachołków przy slalomie szybkim, a nie 5 - ciu."
Tabela nr 4 - Dz.U.2012.995 z dnia 2012.09.05 (stare rozporządzenie)
Tabela nr 4 - Dz.U.2016.232 z dnia 2016.02.25 (nowe rozporządzenie)
2a. "A średnia prędkość jest jedna całego przejazdu, a nie mierzona w dwóch miejscach..."
Mierzenie średniej prędkości przejazdu w zadaniu "slalom szybki" realizowane jest różnorako - np. przy pomocy ręcznego urządzenia do pomiaru, gdzie prędkość z jaką porusza się motocykl mierzona jest "nieprzerwanie" a na wyświetlaczu co sekundę/dwie pojawiają się wskazania z jaką prędkością w danej chwili porusza pojazd. Czy jednak w sytuacji, gdy prędkość przejazdu waha się w granicach 30 km/h, możliwe jest precyzyjne wyznaczenie średniej prędkości, by stwierdzić, że nie jest ona mniejsza niż 30 km/h?
Inny sposób liczenia średniej prędkości podczas wykonywania tego zadania realizowany jest podobnie, jak przy odcinkowym pomiarze prędkości na drodze. Znany jest odcinek pomiędzy punktami pomiaru. Pierwszy pomiar robiony jest na wjeździe, drugi na wyjeździe. Drogę, czyli 20 metrowy odcinek pomiędzy jednym a drugim punktem pomiarowym dzieli się przez czas w jakim wykonany był przejazd. Na tej podstawie ustala się średnią prędkość przejazdu. Wszystko mierzone jest automatycznie.
3. "Zad.9 Tu również zmian nie ma, prędkość była najazdowa i taka jest teraz".
W l-instruktorze napisano "Zadanie 9 „Ominięcie przeszkody” – prędkość 50 km/h mierzona jest wyłącznie od strony najazdu."
Portal nie polemizuje z tym, czy należało tę kwestię uszczegóławiać (choć rozbieżności w ocenie wykonania tego zadania przez poszczególne ośrodki egzaminowania były sygnalizowane portalowi). Poniżej porównanie zmian.
Tabela nr 4 - Dz.U.2012.995 z dnia 2012.09.05 (stare rozporządzenie)
Tabela nr 4 - Dz.U.2016.232 z dnia 2016.02.25 (nowe rozporządzenie)
4. "Tab. nr 7 "uszczegółowienie, iż manewr hamowania do zatrzymania we wskazanym miejscu nie dotyczy kat AM i T;" - również bez zmian"
To prawda. Ten wpis był już wcześniej obecny w tabeli nr 7. Wynika przede wszystkim z tego, iż pojazdy wykorzystywane do kat. AM i T, konstrukcyjnie nie powinny osiągnąć prędkości 50 km/h, a taka prędkość jest wyznaczona jako minimalna do rozpoczęcia wykonywania zadania "hamowanie... do zatrzymania...".