Kolejne rady w cyklu pod wspólnym tytułem: „RADY DLA „ZIELONYCH LISTKÓW” [kliknij] . Odbiorcą jest każdy młody kierowca, który ma już za sobą ten jeden z ważniejszych w życiu współczesnego człowieka egzamin, czyli egzamin na prawo jazdy. - Ten młody człowiek, który uzyskał uprawnienia do prowadzenia pojazdu musi mieć świadomość, iż jest dopiero na początku drogi - w przenośni i w dosłownym tego słowa znaczeniu. w zależności od: cech osobowości początkującego kierowcy, jego dotychczasowego doświadczenia nabytego w trakcie szkolenia podstawowego na prawo jazdy, przekazanej przez szkoleniowca wiedzy, a także zdobytych umiejętności, oczekiwanie na samodzielną jazdę może wiązać się z całą gamą uczuć zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. począwszy od dumy, entuzjazmu, ekscytacji, podniecenia, uniesienia, odprężenia, zachwytu, wzruszenia, wesołości, szczęścia i niepohamowanej euforii, po zdenerwowanie, zakłopotanie, niepokój, obawy, napięcie, strach, lęki, przerażenie, niechęć, bezradność, beznadziejność, rozczarowanie, rozgoryczenie, zażenowanie, przygnębienie, żal, smutek i znudzenie.
Dziś Marek Dworzecki udziela młodym kierowcom kolejnych rad dotyczących defensywnego stylu jazdy, jest to część druga tego niezwykle ważnego tematu. To tylko niektóre zasady, które warto praktykować podczas jazdy. Dalsze w dalszych odcinkach cyklu. Redakcja
* * *
Rozwijaj defensywny styl jazdy – jazda defensywna, to prowadzenie pojazdu w sposób, który pomaga unikać kolizji i wypadków drogowych bez względu na warunki na drodze i zachowania innych uczestników ruchu drogowego. Wpisuje się w nią między innymi zasada ograniczonego zaufania, która jedynie w znikomym stopniu odzwierciedla filozofię jazdy defensywnej. Zawiera w sobie wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest połączeniem techniki jazdy z taktyką, asertywności z defensywnością, własnych umiejętności, predyspozycji i doświadczenia z sytuacją w ruchu drogowym, przepisów i zasad ruchu drogowego z prawami fizyki. Jest wysoce zaawansowaną sztuką jazdy, znacznie wykraczającą swym poziomem poza regulacje prawne jak: ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, czy Taryfikator mandatów. Celem stosowania jazdy defensywnej jest zminimalizowanie ryzyka spowodowania kolizji lub wypadku drogowego, nieustannie dysponując marginesem błędu własnego lub innego użytkownika drogi, w czasie i przestrzeni, uwzględniając jednocześnie różne sytuacje i warunki drogowe. Nie oznacza jazdy powolnej, nie dynamicznej, mało ekspresyjnej, niezdecydowanej i nacechowanej strachem. Przeciwnie – wymaga ogromnego psychomotorycznego zaangażowania, umiejętności przewidywania zagrożeń, w dużym stopniu rozwiniętej wyobraźni, posiadania umiejętności abstrakcyjnego myślenia, wiedzy i doświadczenia w zakresie trzech filarów: człowiek, droga, pojazd
Niektóre zasady, które warto praktykować podczas jazdy:
1. Unikaj rozwijania z pasażerami tematów rozmów, które można odłożyć na później – szczególnie w trudnych warunkach drogowych.
2. Jeżeli to tylko możliwe, zmierzaj do poruszania się wyłącznie prawym pasem ruchu.
3. Unikaj jazdy w tzw. ”martwym polu” innych pojazdów.
4. Stosuj zasadę „3-4 sekund dystansu” od pojazdu poprzedzającego.
5. Zachowuj podczas zatrzymania tzw. „dystans strategiczny” do pojazdu poprzedzającego, a przed samochodem ciężarowym lub autobusem dystans ten zwiększaj jeszcze bardziej.
6. Zwiększ dystans poruszając się za pojazdami o dużych gabarytach jak: samochody ciężarowe, autobusy, kombajny, maszyny budowlane i rolnicze.
7. Zwiększ prędkość, zmień pas ruchu lub wykorzystaj pobocze w sytuacji, kiedy jadący za Tobą nie zachowuje bezpiecznej odległość.
8. Utrzymuj wolną przestrzeń po obu stronach pojazdu.
9. Unikaj poruszania się w pobliżu dużych pojazdów.
10. Stroń od jazdy w pobliżu pojazdów rzucających się w oczy jako zniszczone i o wątpliwym stanie technicznym.
11. Oddal się od pojazdów, których ruch i tor jazdy budzą wątpliwości i niepokój, tzn.:
* gwałtownie ruszają z miejsca,
* zajmują nieprawidłową pozycję na pasie ruchu,
* niebezpiecznie zbliżają się do linii lub krawędzi wyznaczającej pas ruchu lub nagle go opuszczają,
* hamują w ostatniej chwili,
* zajeżdżają drogę innym pojazdom,
* poruszają się gwałtownie i agresywnie,
* driftujący*).
12. Wyznaczaj tor jazdy bliżej osi jezdni lub lewej krawędzi pasa ruchu przejeżdżając:
* obok przystanków autobusowych,
* obok zaparkowanych pojazdów,
* w pobliżu i przez przejścia dla pieszych,
* w miejscach, w których prawa krawędź drogi uległa znacznemu uszkodzeniu,
* w pobliżu głęboko usytuowanych studzienek kanałów burzowych,
* w obrębie kałuż,
* obok zatrzymującego się pojazdu,
* przez skrzyżowanie z drogą podporządkowaną.
13. Ustawiaj kierownicę – koła osi przedniej – na wprost ustępując pierwszeństwa przejazdu nadjeżdżającym z przeciwka w oczekiwaniu na wykonanie manewru skrętu w lewo.
14. Stosuj tzw. „optymalizację toru jazdy” zwiększając promień skrętu podczas pokonywania łuków drogi.
15. Włączaj światła mijania podczas silnego nasłonecznienia.
16. Korzystaj z polaryzacyjnych okularów przeciwsłonecznych.
17. Włączaj światła awaryjne w celu ostrzeżenia innych uczestników ruchu drogowego w następujących okolicznościach:
* będąc zmuszonym do hamowania awaryjnego, gdy pojazd nie jest wyposażony w ESS - Emergency Stop Signal,
* w czasie znacznego zmniejszania prędkości lub zatrzymując pojazd jako ostatni na drodze o podwyższonej dopuszczalnej prędkości, drodze ekspresowej lub autostradzie, które zostały wywołane nagłą i nieoczekiwaną sytuacją na drodze – np. korek, roboty drogowe, zdarzenie drogowe,
* stając się uczestnikiem kolizji drogowej lub wypadku drogowego,
* podczas awarii pojazdu.
18. Korzystaj z przednich świateł przeciwmgłowych na krętych drogach bez względu na panujące warunki atmosferyczne.
19. Wykonując manewr wyprzedzania lub omijania podczas gęstej mgły, używaj kierunkowskazów nawet wówczas, gdy nie opuszczasz pasa ruchu.
20. Wcześnie rozpoczynaj zwalnianie i/lub hamowanie, rozróżniając drogę zatrzymania od drogi hamowania i uwzględniając to w praktyce.
21. Wjeżdżaj w zakręt z zaniżoną prędkością – wyjeżdżaj nadrabiając straty.
22. Stosuj odpowiednie odstępy w celu utrzymania płynności jazdy – korzystaj z widzenia horyzontalnego.
23. Przewiduj sytuacje – myśl różnymi kategoriami np. jak zrozumieją Cię inni.
24. Sprawdzaj pojazdy jadące za Tobą – ich prędkość, odległość, gabaryty i sposób poruszania się.
25. Rewiduj swoje zamiary – bądź asertywny, jednocześnie gotowy poczekać, wycofać się na rzecz większego dobra.
(cdn.)
*) Drifting – dryfowanie, znoszenie. Technika jazdy pojazdem w poślizgu, wywodząca się z przełomu lat 60 i 70 XX wieku z nielegalnych wyścigów organizowanych w Nagano – Japonia. Sport kolejno popularyzowany w Australii i USA a obecnie także w Europie. Pierwsze w Polsce tego typu zawody odbyły się 3 października 2004 roku na Torze Poznań. W 2006( roku zostały już zorganizowane przez Polską Federację Driftingu (PFD) pod nazwą TDC (Toyo Drift Cup)
Marek Dworzecki, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy, metodyk, koordynator Ośrodka Szkolenia Kierowców i Instruktorów „AS” w Radomiu; członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy. Inicjator i realizator Projektu SKANDYNAWIA, były sportowiec. Absolwent Wydziału Ekonomii kierunku Prawa i Administracji na Politechnice Radomskiej. Ekspert tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS, autor portalu L-INSTRUKTOR