W Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, na zaproszenie sekretarza stanu Tadeusza Jarmuziewicza odbyło się spotkanie przedstawicieli stowarzyszeń ośrodków szkolenia. Poniżej wspólny komunikat uczestników:
Komunikat:
4 kwietnia 2012 r. 9:30-11:20 w Warszawie odbyło się spotkanie leaderów organizacji społecznych środowiska osk. Dyskutowano aktualną wzmożona aktywność w zakresie konieczności zmian ustawy o kierujących pojazdami. Zadeklarowano ścisłą współpracę i wypracowywanie wspólnego stanowiska odnośnie opinii w ramach konsultacji aktów prawnych. Pierwszym przejawem realizacji tej współpracy jest niniejszy wspólny komunikat z tego spotkania. Uzgodniono stanowiska i argumentację na poniższe spotkanie w MTBiGM.
Staraniem leaderów Społecznego Stowarzyszenia Szkół Kierowców Białystok udało się zainteresować problemami osk posła PORoberta Tyszkiewicza z Białegostoku, który zaaranżował spotkanie w MTBiGM 4 kwietnia 2012 r.
W spotkaniu 11:30-13:00 uczestniczyli: Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w MTBiGM (był obecny ok. 30 min.), Andrzej Bogdanowicz, dyrektor DTD w MTBiGM;
1. Andrzej Sural prezes SSSK Białystok
2. Jarosław Onacewicz przewod. KR SSSK Białystok;
3. Krzysztof Szymański prezes PFSSK;
4. Krzysztof Bandos sekretarz PFSSK;
5. Jan Domasik prezes PIGOSK;
6. Marek Gawroński wiceprezes PIGOSK;
7. Roman Stencel prezes OIGOSK;
8. Zbigniew Popławski wiceprezes OIGOSK.
Przedmiotem spotkania były trzy kardynalne, strategiczne dla osk kwestie:
- zmiana art. 53 uokp skutkująca możliwością wskazania przez osobę egzaminowaną pojazdu do egzaminowania (referował R. Stencel),
- wprowadzenie ceny mim. za 1 godz. szkolenia (referował J. Domasik),
- rezygnacja z możliwości szkolenia kandydatów na kierowców w formie e-learningu (referował K. Szymański).
Ustalenia:
Ad. I po świętach Wielkanocnych dyr. A. Bogdanowicz zorganizuje spotkanie przedstawicieli: DTD MTBiGM; organizacji reprezentujących OSK; Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD dla zapoznania się z oficjalnym stanowiskiem KSD WORD odnośnie tej propozycji oraz zachęcenia dyr. WORD do wdrożenia programów pilotażowych mających na celu pozyskanie realnych doświadczeń egzaminowania na pojazdach osk w zakresie kat. A1, A, B pr. jazdy.
Ad. II Zdaniem dyr. A. Bogdanowicza: zważywszy na aktualną politykę społeczną i priorytety rządu oraz uwzględniając negatywne stanowisko MTBiGM odnośnie postulatów podwyżki cen urzędowych za egzaminy państwowe na pr. jazdy oraz za badania techniczne pojazdów, przy czym wieloletnia obserwacja funkcjonowania szczególnie SKP dowodzi braku oczekiwanych pozytywnych zachowań, które miała wyzwolić cena urzędowa –w konsekwencji żadne z ministerstw, a także rząd nie będzie inicjować zmian uregulowań prawnych odnośnie wprowadzenia ceny mim. za szkolenia na pr. jazdy
Ad. III Zdaniem dyr. A. Bogdanowicza e-learning jest nowoczesną, postępową metodą nauczania i formułowane dzisiaj przez osk potencjalne zagrożenia są gdybaniem. Dlatego resort będzie dążyć do wdrożenia tej metody nauczania zgodnie z uregulowaniami uokp. Ewentualne zmiany będą rozważane w przyszłości o ile praktyka i doświadczenie ujawnia istotne mankamenty.
Reasumując, postulowane zmiany prawne:
- odnośnie pkt. I mogą być wspierane przez MTBiGM, jeżeli organizacje osk porozumieją się z KSD WORD i wyartykułują wspólne stanowisko, albo jeżeli doświadczenia z programów pilotażowych, o których mowa wyżej wykażą brak zagrożeń dla realizacji zadań nałożonych na WORD-y;
- odnośnie pkt. II i III mogą być inicjowane wyłącznie w drodze poselskiego projektu zmian, do czego organizacje osk powinny zainteresować i pozyskać parlamentarzystów.
zredagował: Roman Stencel, prezes OIGOSK
przy akceptacji n/w:
Krzysztof Szymański, prezes PFSSK
Jan Domasik, prezes PIGOSK
Andrzej Sural, prezes SSSK Białystok
więcej: www.izbaosk.eu