Od dziś w wyznaczonej strefie katowickiego śródmieścia obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ma to zapobiec wypadkom z udziałem rowerzystów i pieszych. Czy kolejne miasta pójdą śladem stolicy Śląska?
Chodzi o tzw. "strefę uspokojonego ruchu". To obszar (zwykle na obszarze zabudowanym, zwykle na terenie miast), w którym wprowadzono szereg działań organizujących ruch w taki sposób, aby np. zmniejszyć średnie prędkości, a co za tym idzie - poprawić bezpieczeństwo.
Chcemy przekonywać, że strefa TEMPO 30 to atrakcyjna propozycja dla wszystkich: dla mieszkańców Katowic i dla gości, którzy do nas przyjeżdżają. Dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Chcemy, żeby strefa TEMPO 30 była przebojem lata. Będą ulotki informacyjne, gazeta i wydarzenia, w których organizację włączą się mieszkańcy, aktywiści miejscy, przedsiębiorcy i policja.
Na specjalnej konferencji prasowej, tak o wchodzącym właśnie w życie pomyśle w swoim mieście, mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic:
Jaki jest cel wprowadzania stref uspokojonego ruchu?
Założeniem projektu jest przede wszystkim poprawa komfortu życia mieszkańców i stworzenie miasta przyjaznego dla ludzi. Dla tych, którzy mieszkają w Katowicach i dla tych, którzy je odwiedzają.
Strefa uspokojonego ruchu oznacza:
- większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej,
- mniejsze stężenie spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody (spaliny samochodów to drugi po piecach grzewczych czynnik zwiększający toksyczność powietrza),
- poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych w śródmieściu,
- przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim piechotą (każdy z nas po opuszczeniu auta czy tramwaju staje się pieszym), rowerem i komunikacją miejską.
Jak będzie wyglądała strefa TEMPO 30 w Katowicach?
Aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy przez miasto, ważne szlaki komunikacyjne na relacji północ-południe (ulice Mikołowska, Korfantego od Moniuszki, Kościuszki - od ul. Poniatowskiego, Francuska, Dudy-Gracza i Sokolska) oraz wschód-zachód (ulica Warszawska - do ulicy Szkolnej) zostały wyłączone z zakresu planowanej strefy TEMPO 30. To znaczy, że na ulicach będących granicami strefy, nie zmienia się dotychczasowa prędkość maksymalna. Wprowadzenie TEMPO 30 wiązało się z zamontowaniem 70 znaków na jej obrzeżach informujących o wjeździe do strefy oraz przeprogramowaniem 13 sygnalizacji świetlnych. Dodatkową informacją są znaki poziome, piktogramy.
Jak będzie wyglądała przyszłość ruchu w strefie TEMPO 30?
Tego typu przedsięwzięcie wiąże się docelowo ze zmianami w zakresie:
- zmian oprogramowania lub likwidacji części świateł drogowych,
- stosowania spowalniaczy ruchu: zawężenia drogi, zmiany w sposobie parkowania, szykany, wyniesienia fragmentów ulic,
- tworzenia skrzyżowań równorzędnych, dróg jednokierunkowych i kontraruchu rowerowego.
Na części dróg w Katowicach jest już infrastruktura, która służy uspokojeniu ruchu. Dalsze zmiany pociągają za sobą wysokie koszty, dlatego też będą one wprowadzane etapami w miarę możliwości technicznych i finansowych miasta. Już pierwsze miesiące obowiązywania zaproponowanej strefy, dostarczą miastu informacji o tym gdzie i czy zajdzie konieczność zastosowania jednego lub kilku z wymienionych wyżej rozwiązań. Czas ten pozwoli również ocenić efekty wprowadzenia strefy TEMPO 30.
Aby zobaczyć szczegółowy plan katowickiej strefy, kliknij TUTAJ