W dniu 10 czerwca 2016 w Warszawie odbył się ogólnopolski Kongres Instruktorów i Wykładowców Nauki Jazdy zorganizowany przez Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym. Partnerami byli: Wydawnictwo Grupa IMAGE; Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Warszawie; Automobilklub Polski; Polski Klaster Edukacyjny; Instytut Transportu Samochodowego. Patronat medialny objęły: Tygodnik PRAWO DROGOWE @ NEWS; Gazeta Internetowa L-INSTRUKTOR.pl; czasopismo „PRZEWOŹNIK”; „POLSKI TRAKER” oraz Dziennik „WARTO WIEDZIEĆ”.
Wśród przybyłych: sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik; zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Krzysztof Olkowicz; dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Marcin Ślęzak i wielu innych szacownych Gości w osobach – dyrektorów wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego; prezesów oraz członków stowarzyszeń środowisk szkoleniowców: PFSSSK; PIGOSK; OIGOSK; LOK, ludzi zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa na naszych drogach. Odnotowano przybycie około 200 uczestników kongresu w tym: instruktorów, wykładowców szkół jazdy, też techniki jazdy; przedsiębiorców, a także egzaminatorów; nadzorujących ośrodki szkolenia; ekspertów z wielu dziedzin, a tu: psychologów transportu; medycyny pracy.
Hasło przewodnie spotkania brzmiało: „Misja, jakość, bezpieczeństwo, profit”. Obradom przewodniczył Andrzej Grzegorczyk, moderatorami byli Wojciech Pasieczny oraz Krzysztof Wójcik. Bardzo interesujące panele dyskusyjne prowadzili eksperci: Tomasz Matuszewski, Karol Kreft, Maciej Wroński oraz Mariusz Sztal. Mówiono o misji; profesjonalizmie, pasji instruktora nauki jazdy; o wizerunku szkoleniowca; o jakości szkoleń i tzw. szkoleniu „pod egzamin”; o niedoskonałościach programów szkolenia; o barierach dostrzegalnych podczas egzaminów na prawo jazdy; o ewaluacji przepisów ciągle zmieniających się zasad itd. itp.
Na zakończenie Kongresu proklamowana została „Deklaracja nieobojętności” powołanego przez Fundację RZECZNIKA INSTRUKTORÓW I WYKŁADOWCÓW NAUKI JAZDY w osobie Tomasza Matuszewskiego. Zapisano w niej m.in.:
Zgodnie twierdzimy, że najbardziej optymalnym środkiem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego jest podnoszenie jakości szkolenia kierowców, oparte m.inn. o kompetencję i autorytet instruktorów oraz wykładowców. Naszą powinnością jest stały rozwój, poszerzanie wiedzy i wzrost jakości oraz poziomu szkolenia, Powinnością i jednocześnie zobowiązaniem.
W imię szacunku dla potrzeb mieszkańców naszego kraju oczekujących zapewnienia bezpieczeństwa i właściwego standardu życia, deklarujemy gotowość do systematycznego działania, którego celem jest zapewnienia każdemu „spokojnego powrotu do domu”.
Pełna relacja wkrótce.