Obszar zabudowany - tam kierowcy najczęściej przekraczają prędkość. Tak wynika z najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Oto kolejna porcja wyników badań prowadzonych w ubiegłym roku przez Instytut Transportu Samochodowego wraz z firmą Heller Consult. Do tej pory poznaliśmy raporty dotyczące jazdy w pasach bezpieczeństwa ("Pasy coraz bardziej popularne", 17.02.2015 r., czytaj TUTAJ) i użytkowania kasków przez kierujących jednośladami ("(Prawie) wszyscy w kaskach", 05.03.2015 r., czytaj TUTAJ).
Pomiarów dokonano w niemal stu punktach, przez które przejechało łącznie 900 tys. samochodów. Sprawdzano nie tylko prędkość, ale także odstępy dzielące pojazdy. Najczęściej do przekraczania prędkości dochodzi na obszarze zabudowanym, na drogach dwujezdniowych. Zgodnie z przepisami porusza się w takich miejscach jedynie jedna trzecia kierowców. Autostrady i drogi ekspresowe to miejsca, gdzie prędkości nie przekracza połowa kierujących.
Średnia prędkość na autostradach
na ekspresówkach: 111 km/h.
Jeśli zaś chodzi o odległości utrzymywane przez kierujących pomiędzy pojazdami, to zbyt blisko najczęściej jeździmy na drogach krajowych. Badania wykazały, że co piąty kierujący nie zachowywał bezpiecznego odstępu. Agata Foks, Sekretarz KR BRD mówi, że pozytywne zmiany w zachowaniu kierowców, które dotyczą także przestrzegania obowiązujących limitów prędkości wynika między innymi z rozbudowy i modernizacji dróg oraz działań służb, które nadzorują ruch. "Należy pamiętać jednak, że tylko jednoczesne prowadzenie działań we wszystkich tych obszarach, może przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach” - dodaje.
Analiza wyników pomiarów ma pozwolić określić stopień przestrzegania przepisów ruchu drogowego, w tym po raz pierwszy w Polsce, skale korzystania z telefonów komórkowych przez kierowców w trakcie jazdy. Na podstawie badań możliwe będzie planowanie działań prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ocena ich skuteczności i efektywności (przy założeniu cyklicznego powtarzania badań w przyszłości).