Jest projekt nowego rozporządzenia ws. uzyskiwania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz stawek wynagrodzenia komisji. Do konsultacji trafiło też rozporządzenie ws. szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy.
Stosunkowo niedawno, bo w listopadzie ubiegłego roku (13 listopada 2015 r.) opublikowano najnowsze, aktualnie obowiązujące rozporządzenie regulujące proces zdobywania uprawnień przez instruktorów i wykładowców. Teraz ministerstwo szykuje nową wersję tego dokumentu. Po co? Głównie ze względu na to, że zmienił się program szkolenia kandydatów na kierowców, a co za tym idzie, program szkolenia nauczycieli również musiał się zmienić. Teraz jedno ma pasować do drugiego.
Chodzi więc o dostosowanie regulacji do nowych rozporządzeń Ministra Infrastruktury i Budownictwa, czyli rozporządzenia w sprawie szkolenia i w sprawie egzaminowania kandydatów na kierowców. Ponadto - jak czytamy w uzasadnieniu projektu - dokument doprecyzowuje treści dotyczące trzeciej części egzaminu dla kandydatów na instruktorów i instruktorów. Nowe przepisy mają wskazywać, że na zaliczenie trzeciej części pozwoli prawidłowe wykonanie czterech losowo wybranych zadań egzaminacyjnych (2 na placu i 2 w ruchu drogowym).
Opłaty za egzamin i wpis do ewidencji nie będą zmienione. Podobnie jak stawki wynagrodzenia członków komisji. Ważność zachowają zaświadczenia o ukończeniu kursów: dla kandydatów na instruktorów i wykładowców oraz uzupełniającego. Nie trzeba będzie też zdobywać nowych zaświadczeń uczestnictwa w warsztatach doskonalenia zawodowego ani o wpisie do ewidencji wykładowców. Te wydane na podstawie dotychczasowych przepisów będą honorowane. To samo z legitymacją instruktora.
Drugim dokumentem, który właśnie trafił do konsultacji społecznych jest projekt rozporządzenia ws. szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy. Wśród niewielkich zmian głównie znajdują się technikalia. Poprawiono odesłania do nowych rozporządzeń, w bardzo niewielkim stopniu zmieniono wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej. Obowiązkowe ma być wpisywanie do karty przeprowadzonych zajęć numeru rejestracyjnego pojazdu używanego do szkolenia na kursie kwalifikacyjnym. Ma to zdanem autorów projektu poprawić skuteczność nadzoru wojewody nad przedsiębiorcami prowadzącymi OS. Aktualne rozporządzenie zawiera niepoprawne sformułowanie o niepowtarzalności tematów w danym cyklu zajęć na kategorię D, D+E, D1, D1+E. Oznacza to, że uczestnik cyklu zajęć w ramach tych kategorii nie może zgodnie z prawem go zaliczyć. Projekt ma rozwiązać ten problem dopuszczając powtarzanie tematów (maksymalnie dwukrotnie) w zakresie kategorii "autobusowych".