Użytkownicy "Portalu OSK" od wczoraj borykają się z problemami podczas aktualizowania Profili Kandydata na Kierowcę (PKK). Korzystając z uwierzytelnienia za pośrednictwem ePUAP, jest to niemożliwe.
Problem ma każdy, kto korzysta z ePUAP
Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się wczoraj po południu. Wiele Ośrodków Szkolenia Kierowców korzystających z Portalu OSK do aktualizowania PKK swoich kursantów, napotkało problemy z wykonaniem tej operacji. Brak możliwości autoryzacji operacji za pomocą profilu zaufanego (ePUAP) dotyczy wszystkich i nie zależy od wersji przeglądarki internetowej. Problemy potwierdzają w rozmowie z L-instruktorem instruktorzy i właściciele Szkół Jazdy z całego kraju.
Przepraszam, czy to awaria?
"Udało mi się wczoraj dodzwonić na infolinię i powiedzieli mi że to awaria, która będzie usunięta do jutra, podawali datę 27 października" - mówi pragnący zachować anonimowość właściciel OSK z zachodniej Polski. Te sygnały zdają się potwierdzać też odpowiedzi trafiające do skrzynek osób, które mailowo lub za pośrednictwem portalu, zgłosiły problemy z obsługą PKK.
Od wczoraj są problemy z korzystaniem z profilu zaufanego. Objawia się to brakiem przekierowania na stronę ePUAP. Awaria zostanie usunięta 27.10.2017 o godz. 0:01. Jednocześnie informujemy, że nadal można korzystać z systemu, uwierzytelniając operacje podpisem kwalifikowanym
Poczekamy dzień, czy dwa
Z treści tej wiadomości wynika, że za problemami stoi awaria. Co ciekawe, podano bardzo dokładny termin jej usunięcia. Daje to nadzieję, na tylko nieznaczne utrudnienia w pracy. "Mówią że usuną awarię jutro, to nie będziemy kupować za kilka stów podpisu kwalifikowanego. Poczekamy do jutra, dzień czy dwa nikogo nie zbawi" - Szkoły Jazdy w nieoficjalnych rozmowach zachowują spokój.
A infolinia swoje...
Obawami napawają jednak inne głosy. Podobno cały problem wziął się z tego, że Ministerstwo Cyfryzacji nie przedłużyło Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (operatorowi serwisu Portal OSK) umowy na obsługę ich usług za pośrednictwem platformy ePUAP. Takie informacje przekazują dzwoniącym pracownicy infolinii Portalu. "Chciałem zaktualizować PKK mojego klienta, ale napotkałem na problem. Dlatego zadzwoniłem na helpdesk i tam mi powiedzieli, że PWPW złożyła wniosek o wznowienie uwierzytelniania ich usług. Teraz czekają na odpowiedź" - mówi w rozmowie z L-instruktorem właściciel jednego z OSK z Zielonej Góry. Ile to może potrwać?
Resort musi to sprawdzić. PWPW też.
Rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji (odpowiedzialnego za ePUAP) Karol Manys, w rozmowie z L-instruktorem nie był w stanie od ręki ustosunkować się do sprawy. "Nic mi na ten temat nie wiadomo, to sprawa bardzo specjalistyczna, proszę napisać maila w tej sprawie" - powiedział Rzecznik. Stosowne zapytanie przesłaliśmy na skrzynkę resortu. Od ręki wiedzą w tej sprawie nie dysponuje też Biuro Prasowe PWPW. Dodzwoniliśmy się na ogólnodostępny numer dla mediów, a tam - podobnie jak w Ministerstwie - odesłano nas na drogę mailową. Czekamy na odpowiedzi.
Przedłużający się brak możliwości uwierzytelniania operacji w ramach „Portalu OSK” poprzez ePUAP zmusi obywateli oczekujących na możliwość zapisania się na egzamin na prawo jazdy, do niepotrzebnego oczekiwania. Właściciele OSK będą natomiast zmuszeni do zaopatrzenia się w płatne podpisy kwalifikowane, co narazi ich na niepotrzebne wydatki.
______________
AKTUALIZACJA
2017-10-26, godz. 11:50
Na redakcyjną skrzynkę L-instruktora wpłynęła własnie wiadomość z Działu Komunikacji i Promocji PWPW S.A. Pod mailem z informacją, że Wytwórnia pracuje nad odpowiedzią na nasze zapytanie podpisał się Łukasz Kubiak. Czekamy cierpliwie.
______________
AKTUALIZACJA
2017-10-26, godz. 17:26
L-instruktor otrzymał odpowiedź na zapytanie prasowe z Ministerstwa Cyfryzacji. Pytaliśmy czy prawdą jest, że PWPW złożyła do resortu wniosek o przedłużenie możliwości korzystania z autoryzacji oferowanych przez siebie usług, poprzez platformę ePUAP. Oto odpowiedź z Wydziału Komunikacji Biura Ministra w MC (wytłuszczenia pochodzą od redakcji L-instruktora):
Czyli to jednak nie awaria
A przynajmniej nie w technicznym rozumieniu. Wygląda na to, że ktoś w PWPW "zaspał" i stąd te problemy. O przyczyny takiego przebiegu spraw będziemy pytać Wytwórnię. Wciąż czekamy na odpowiedź na przesłane dziś zapytanie w tej samej sprawie, do chwili niniejszej aktualizacji, nie było nowych wiadomości z PWPW.
______________
AKTUALIZACJA
2017-10-27, godz. 13:30
Z maila, który dziś chwilę przed południem wpłynął na skrzynkę L-instruktora wynika, że system powinien działać prawidłowo od godz. 0:01. Pod treścią tej informacji podpisała się pani Mariola Hoffmann - specjalista ds. Komunikacji i Promocji z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.