Dlaczego w jednym urzędzie można złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy w imieniu kursanta, a w innym już nie? Dlaczego niektóre starostwa umożliwiają wydanie PKK upoważnionemu przedstawicielowi, inne zaś mają coś przeciwko?
Próbuję zrozumieć dlaczego w moim starostwie nie mogę złożyć wniosku o wydanie prawa jazdy i - co za tym idzie - uzyskać PKK dla mojego kursanta, podczas gdy moi koledzy z sąsiedniego powiatu załatwiają to u siebie bez problemu?
Z takim pytaniem zwrócił się do nas Czytelnik - pan Adam ze Świnoujścia. Pan Adam prowadzi Ośrodek Szkolenia Kierowców. "Kursanci zazwyczaj nie mają czasu chodzić po urzędach, otwartych zazwyczaj w godzinach ich pracy" - opowiada w rozmowie z L-instruktorem. "Pomyślałem że zrobię tak jak koledzy ze Szczecina. Pójdę klientom na rękę i załatwię za nich wszelkie formalności. Złożę wniosek o wydanie prawa jazdy w ich imieniu, na podstawie opłaconego pełnomocnictwa. Niestety, okazało się że w moim starostwie jest to niemożliwe" - dodaje pan Adam.
Profil Kandydata na Kierowcę to ważny element systemu ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Słowem - bez tego kursant nie zapisze się na kurs, na egzamin ani nie zostanie mu wydany dokument. W sensie prawnym PKK tworzy starosta na wniosek osoby zainteresowanej zdobyciem uprawnienia do kierowania. Osoba taka powinna więc udać się do właściwego dla swojego miejsca zamieszkania urzędu (miejskiego, gdy miasto ma prawa powiatu lub do wydziału komunikacji w starostwie).
Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego każda sprawa, którą chcemy w czyimś imieniu załatwić w urzędzie wymaga pełnomocnictwa. W tym celu spisuje się dokument, który zawiera oświadczenie woli osoby, na rzecz której sprawa ma być załatwiona. Za złożenie jednego pełnomocnictwa (od jednego kursanta) trzeba zapłacić 17 zł.
Niestety, nie wszystkie urzędy podchodzą do tego w ten sposób. Przykładem jest Urząd Miejski w Świnoujściu, o czym poinformował nas Czytelnik i co potwierdzili nam sami urzędnicy. Na nasze pytanie o stan rzeczy dostaliśmy wyczerpującą odpowiedź:
-
wniosek dotyczący wydania prawa jazdy, w wyniku którego uzyskuje się profil kandydata na kierowcę (PKK) można złożyć do odpowiedniego organu dwoma sposobami, tj. osobiście lub w postaci elektronicznej
Powyższy fragment to początek pisma sygnowanego przez Naczelnik Wydziału Komunikacji UM Świnoujście, panią Agnieszkę Siudek-Karlińską. Dalej w piśmie czytamy na jakich uregulowaniach prawnych urząd opiera swoje stanowisko:
-
Zgodnie z par. 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutergo 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. 2016 poz. 231 z późn. zm.) osoba ubiegająca się o prawo jazdy przed przystąpieniem do szkolenia, składa do właściwego organu wydającego prawo jazdy stosowny wniosek.
-
Jak wynika z par. 23 ust 1-3 ww. Rozporządzenia, wniosek może być złożony w postaci elektronicznej
(...)
-
Treść ww. Rozporządzenia nie przewiduje innej możliwości złożenia wniosku niż wyżej wymienione przykłady.
-
Ponadto zgodnie z treścią par. 6 ust. 1 ww. Rozporządzenia, urzędnik przyjmujący wniosek ma obowiązek przeprowadzić weryfikację złożonych dokumentów w zakresie poprawności ich wypełnienia, zgodności z dokumentem tożsamości oraz kompletności. Tożsamość osoby ubiegającej się o wydanie prawa jazdy, ustalana jest w chwili składania wniosku na podstawie okazanego, ważnego dokumentu tożsamości.
Jako dowód, że w innych miejscach jest inaczej, można przywołać sytuację, w której właściciel OSK, w ramach wsparcia udzielanego swoim klientom, chce uzyskać dla nich PKK. Nie mogąc tego zrobić w swoim powiecie, jedzie do innego, gdzie urząd patrzy na sprawy inaczej. Przykładem jest Urząd Miejski w Szczecinie, gdzie - jak poinformował nas Czytelnik - nie ma najmniejszego problemu z uzyskaniem PKK, na podstawie urzędowego pełnomocnictwa.
Sprawdziliśmy, to prawda. Informację w tej sprawie przygotował dla L-instruktora Piotr Gonerko, zastępca dyrektora Biura Obsługi Interesantów, a przesłał ją do nas Dariusz Sadowski ze szczecińskiego Centrum Informacji Miasta.
“W sprawie PKK, jak w każdej innej urzędowej sprawie, obowiązuje art. 32 KPA:
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Przepisy dotyczące ubiegania się o PKK nie nakazują osobistego stawiennictwa, więc sprawę może załatwić pełnomocnik.” - czytamy w odpowiedzi na zapytanie prasowe L-instruktora. Jednocześnie Piotr Gonerko dodaje: “Przepis nie przewiduje wniosku o wydanie PKK. Osoba ubiegająca się o PKK składa wniosek o wydanie prawa jazdy i niejako przy okazji otrzymuje PKK”.
Czarno na białym widać więc, że urzędy mają inne zdanie w tej sprawie. Efekt jest taki, że żeby pójść na rękę klientowi, trzeba jechać do sąsiedniego powiatu, do urzędu, który za podstawę prawną przyjmie Kodeks Postępowania Administracyjnego i uzna przedstawione pełnomocnictwo. Możliwe, że sytuację unormuje modernizacja systemów teleinformatycznych biorących udział w procesie wydawania prawa jazdy i równoległe zmiany stosownych przepisów.