W sali konferencyjnej Centrum Szkolenia FSO w Warszawie zebrali się członkowie stołecznego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców. Frekwencja dopisała, nie brakowało także tematów do dyskusji. Zapraszamy na relację z tego spotkania.
Licznie zebranych przywitał prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie - Wojciech Szemetyłło. Przewidzianych do zabrania głosu przedstawił w słowie wstępu. Jako pierwsza głos zabrała Ewa Kowalewska, naczelniczka wydziału Rejestracji Pojazdów i Wydawania Uprawnień stołecznego Biura Administracji i Spraw Obywatelskich. Tematy poruszane przez panią naczelnik dotyczyły przede wszystkim obowiązków właścicieli Ośrodków Szkolenia Kierowców. W związku z wejściem w życie Ustawy o Kierujących Pojazdami wszyscy przedsiębiorcy prowadzący OSK muszą do 19 kwietnia 2013 r. uzupełnić dane w swoim starostwie. Omówiono problemy związane z wypełnianiem elektronicznych druków wniosków o dokonanie niezbędnej aktualizacji danych. W związku z błędami we wnioskach elektronicznych, które często dotyczą rozbieżności pomiędzy adresem zamieszkania właściciela OSK, a adresem biura ośrodka szkolenia pani naczelnik radziła, aby wnioski składać w formie papierowej. Dodała także, że warto aby zrobić to jak najszybciej. Pozwoli to wyeliminować wszystkie potencjalne nieścisłości jeszcze przed 19 kwietnia. Każdy, kto nie zdąży przed tą datą może spodziewać się przykrych konsekwencji - łącznie z wykreśleniem go z ewidencji OSK. Aby ponownie trafić do tego rejestru trzeba w przypadku wykreślenia czekać 3 lata, dlatego warto zająć się tym zanim będzie za późno. Zebrani mieli wiele pytań do mówiącej, udzielenie odpowiedzi na wszystkie było naturalnie niemożliwe. Jednakże według deklaracji złożonej przez naczelniczkę można liczyć na odpowiedź na pytanie zadane drogą elektroniczną. Oto adres służbowej skrzynki Ewy Kowalewskiej, która dowodzi rejestrem wszystkich Ośrodków Szkolenia Kierowców z Warszawy: ekowalewska@um.warszawa.pl
Najważniejsze poruszone tematy:
- obowiązkowe uzupełnienie danych w ewidencji OSK (adres zamieszkania, nazwiska i numery ewidencyjne instruktorów, numery rejestracyjne samochodów szkoleniowych)
- pojęcie zatrudnienia w rozumieniu UoKP. Tylko etat? A może etat lub umowa-zlecenie?
- harmonogram szkolenia. Podaje się datę pierwszych zajęć. Ale czy teorii i praktyki dotyczy to w równym stopniu?
- nowe wzory pieczątek instruktorów i wykładowców
- składanie wniosku o utworzenie PKK w imieniu kursanta (potrzebne upoważnienie imienne i 17 złotych opłaty skarbowej)
Następny głos należał do Adama Klejny z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie. Podzielił się z zebranymi informacjami o pierwszych godzinach nowej, egzaminacyjnej rzeczywistości stołecznego WORDu. Wczoraj (24 stycznia) zdawalność na egzaminie teoretycznym wyniosła około 10%. "To rzeczywiście niewiele, jednak większości ludzi zabrakło bardzo niewiele do wymaganej ilości punktów" - powiedział Klejna. Dodał także, że wśród osób, które z wynikiem negatywnym opuszczały sale egzaminacyjne na Odlewniczej wiele twierdziło, że następnym razem już świetnie sobie poradzi. Na początku swojego wystąpienia przedstawiciel WORDu zaznaczył także, że w ostatnim czasie opinia publiczna była błędnie informowana, jakoby zmiany nie dotyczyły egzaminu praktycznego. Podkreślił, iż jego zdaniem teraz trudniej będzie zdać praktyke. Powód? Zmiany w kryteriach oceny niektórych manewrów oraz błędów popełnianych przez kandydatów na kierowców. Adam Klejna zaznaczył także, że warto uczulać kursantów na ważny element pierwszego, praktycznego zadania egzaminacyjnego - włączanie świateł - nie można o tym zapominać. Padła także deklaracja organizacji kolejnego spotkania "gdy opadnie kurz", przewidywany termin - połowa marca.
Prezes Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców Jan Domasik opowiedział czym zajmuje się jego organizacja. Zaprosił do współpracy zaznaczając, że stosunkowo niewiele szkół jazdy z Warszawy należy do Izby względem liczby wszystkich szkół-członków z całej Polski. Wymienił zalety członkostwa w Izbie. Do istotniejszych należy prawo korzystania z najnowocześniejszego symulatora wspierającego szkolenie kierowców zawodowych na preferencyjnych warunkach. Wkrótce w siedzibie PIGOSKu w Piastowie k. Warszawy ma się pojawić także drugi symulator z najwyższej półki.
O swojej organizacji - Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców - opowiedział jej prezes - Krzysztof Szymański. Omówił plan działania Federacji na rok 2013. Wśród ważnych zadań między innymi znalazł się przygotowywany wspólnie ze starostwami i WORDami cykl szkoleń. Temat - interpretacja przepisów. Dokąd pojadą w tym roku? Od lat tradycją Federacji są zagraniczne wyjazdy pozwalające przyjrzeć się branży szkolenia kierowców w innych krajach. Jako cel podróży brana jest Łotwa, Estonia lub Gruzja. Po 20 maja chętni będą mogli wyjechać z PFSSK do jednego z tych krajów.
Po szefie Federacji mikrofon przejął inny jej przedstawiciel - Krzysztof Bandos. Jego prezentacja - bardzo merytoryczna i niestety z powodu ograniczonego czasu znacznie skrócona - dotyczyła zmian w szkoleniu kierowców wywołanych nowymi przepisami. Pod lupą Krzysztofa Bandosa znalazły się zapisy Ustawy o Kierujących Pojazdami. Zebrani mieli okazję przyjrzeć się wychwyconym przez autora nieścisłościom, niejasnościom oraz usłyszeć deklaracje w imieniu Federacji o oficjalnych zapytaniach do ministerstwa w sprawach związanych z takimi dziwnymi zapisami.
Na koniec, swoje produkty służące Ośrodkom Szkolenia Kierowców zaprezentowało klika firm, m.in. Grupa IMAGE oraz przedstawiciele dystrybutora kas fiskalnych. Zebrani otrzymali garść materiałów informacyjnych, ale wiedza z jaką opuścili warszawskie spotkanie mogłaby przelana na papier starczyć przynajmniej na grubą broszurę.
JSz
fot. Tygodnik PRAWO DROGOWE@News