Opinia czterech organizacji

/ /

Opinia czterech organizacji

Data publikacji: 24 lutego 2016, 12:34

Swoje zdanie o projekcie rozporządzenia w sprawie szkolenia wyraziła Liga Obrony Kraju, Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców oraz izby gospodarcze PIGOSK i OIGOSK. Publikujemy treść stanowiska.

Szanowny Panie Ministrze odpowiadając na prośbę wyrażoną w piśmie (...) W imieniu n/w organizacji społecznych środowiska ośrodków szkolenia kierowców niniejszym przedstawiamy następujące uwagi oraz postulujemy zmiany brzmienia n/w jednostek redakcyjnych projektu rozporządzenia:

§ 3 ust.1 pkt.1) lit. g) tiret trzecie powinien otrzymać brzmienie:
"– tablice poglądowe z zakresu szkolenia lub programy komputerowe albo filmy wideo prezentujące: zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, zasady kierowania pojazdem, podstawowe czynności kontrolno-obsługowe i zasady udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku,"
uzasadnienie:
Aplikacje, programy komputerowe generujące doskonałe wręcz animacje ruchowe oraz filmy video są bezspornie doskonalszymi oraz skuteczniejszymi pomocami dydaktycznymi. Obowiązek „tapetowania” sal wykładowych planszami, tablicami poglądowymi nie przynosi efektu dydaktycznego, a jedynie generuje zbędny wydatek.

§ 3 ust.1 pkt.3) lit. c) tiret trzecie powinien otrzymać brzmienie:
"c) umożliwiać, przez trwałe wyznaczenie odpowiednich stanowisk, wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym (z wyjątkiem ruszania na wzniesieniu), odpowiednio do zakresu prowadzonego szkolenia. Wymalowanie stanowisk farbą uznaje się za spełnienie wymogu trwałego wyznaczenia,"
uzasadnienie:
Znane są nam przypadki, że organ nadzoru interpretuje, iż „trwałe”, oznacza wyznaczone krawężnikami.

§ 3 ust.5 powinien otrzymać brzmienie:
"5. Przepisów ust. 4 nie stosuje się do ośrodków szkolenia kierowców prowadzonych przez jednostki wojskowe oraz jednostki organizacyjne służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a także w okresie naprawy pojazdu ośrodka szkolenia kierowców do prowadzenia szkolenia pojazdem zastępczym użytkowanym na podstawie tytułu prawnego."
uzasadnienie:
Z oczywistych względów nie powinno się nakładać obowiązku oznakowywania pojazdu zastępczego, którym prowadzone jest szkolenie praktyczne we wskazanych okolicznościach. Natomiast jak jednoznacznie wskazuje doświadczenie, zastosowanie oznaczeń przenośnych np. magnetycznych skutkuje uszkodzeniem (zarysowywaniem) powłoki lakierniczej pojazdu przez drobiny piasku, pyłu.

§ 7 ust.4 pkt.2) powinien otrzymać brzmienie:
"2) został wyznaczony dla osoby szkolonej przez kierownika ośrodka szkolenia kierowców, jeżeli dotychczasowy instruktor nie prowadzi szkolenia w danej jednostce lub udokumentowane (opisane) okoliczności uniemożliwiają wypełnianie obowiązków; "
uzasadnienie:
z reguły jest tak, że egzamin wewnętrzny przeprowadza instruktor prowadzący. Natomiast w sytuacji kiedy wskazany instruktor nie przyszedł do pracy, nagle zachorował a termin egzaminu jest wyznaczony, kierownik osk powinien mieć możliwość rozwiązania tego problemu.

§ 9 ust.1pkt.1 lit.d) powinien otrzymać brzmienie:
"15 godzin w zakresie kat. AM"
uzasadnienie:
W ciągu 5 godzin nie nauczymy młodego kierowcy nawet podstawowych zasad. Obowiązek szkolenia w ilości 15 godzin nie będzie generował kosztów, bo można wyznaczyć zajęcia z teorii w ramach zajęć z kat. pochodną.

§ 9 ust.1pkt.2 lit.a) powinien mieć brzmienie:
"10 godzin w zakresie kat. AM"
uzasadnienie:
Jeżeli chcemy zadbać o bezpieczeństwo młodego człowieka powinniśmy jeździć co najmniej 10 godzin. Analizując dwa minione okresy dla motorowerów doświadczyliśmy, że pierwsze godziny jazdy w mieście motorowerem sprawiają kursantowi ogromną trudność.
Nie potrafi uczestniczyć w ruchu. Natomiast następne godziny dają bardzo dobre efekty.
Mamy świadomość, ze należy zmniejszyć koszty szkolenia w zakresie tej kategorii. Należy podjąć działania aby zmniejszyć cenę egzaminu do 100 zł i cenę badania lekarskiego do 50 zł.
W obecnej sytuacji relacja pomiędzy kosztem szkolenia a kosztem egzaminu i badania jest niezdrowa. Cena kursu 600 zł a koszt badania i egzaminowania 360 zł. Gdyby nastąpiły zmiany w tym zakresie cena kursu byłaby przystępna dla 14-letniego dziecka.

§ 9 ust.3 pkt.1) powinien otrzymać brzmienie:
"1) rozpoczyna się po przeprowadzeniu zajęć w zakresie części teoretycznej szkolenia – o ile część teoretyczna szkolenia jest wymagana. Nie dotyczy szkolenia osób, o których mowa w art.23a ustawy;"
uzasadnienie:
Osoby, o których mowa w art.23a ustawy mają obowiązek uczestniczyć jedynie w szkoleniu z udzielania pomocy przedlekarskiej ofiarom wypadków. Nie jest istotnym na którym etapie szkolenia te zajęcia będą zrealizowane!
Natomiast przyjęcie proponowanego rozwiązania znacząco poprawi ekonomikę szkolenia z udzielania pomocy przedlekarskiej.

§ 12 pkt.1) i 2) powinni otrzymać brzmienie:
"1) jednego dodatkowego uczestnika kursu w przypadku szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B1, B,;
2) do 6 uczestników kursu w przypadku szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E;"
uzasadnienie:
Nie znajdujemy, żadnych przeciwwskazań aby również podczas szkolenia praktycznego na prawo jazdy kat. B+E w pojeździe mogło być obecnych więcej niż jeden uczestnik kursu.

§ 18 ust.3 powinien otrzymać brzmienie:
"3. Przed zniszczeniem karty liczbę godzin przeprowadzonych zajęć w zakresie części teoretycznej lub praktycznej szkolenia wpisuje się odpowiednio do książki ewidencji osób szkolonych."
uzasadnienie:
Informacje wyszczególnione w kopiach kart w trybie §17 pkt.1 są wpisane do Książki Ewidencji Osób Szkolonych / KEOS/ pierwotnego (poprzedniego) OSK. Ponadto przepis ten obliguje do wpisania do KEOS liczby godzin szkolenia prowadzonego w danym ośrodku szkolenia kierowców.

§ 19 pkt.2 powinien otrzymać brzmienie:
"2) praktycznej – przeprowadzanej na placu manewrowym i w ruchu drogowym po uzyskaniu przez osobę szkoloną pozytywnego wyniku z części teoretycznej egzaminu - jeżeli jest wymagana."
uzasadnienie
Nie wymaga się prowadzenia wewnętrznych egzaminów teoretycznych od osób ubiegających sie o uprawnienia do kierowania zespołami pojazdów kat. B+E, C+E itp.

Uwaga!
We wszystkich jednostkach redakcyjnych, w których użyto wyrazy szkolenie dodatkowe należy zastąpić je wyrazami szkolenie uzupełniające.

Z wyrazami szacunku

Liga Obrony Kraju z/s w Warszawie
prezes Grzegorz Jarząbek

Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców z/s w Warszawie
prezes Krzysztof Bandos

Polska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców z/s w Piastowie
prezes Krzysztof Szymański

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Ośrodków Szkolenia Kierowców z/s w Koszalinie
prezes Roman Stencel

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.