Instruktorzy nie tylko ze stolicy, przedstawiciele WORDu, urzędnicy samorządowi i przedstawiciel Ministerstwa zebrali się dziś w Warszawie żeby podyskutować o zmianach nadchodzących wraz z nowym rokiem.
Inicjator i główny pomysłodawca spotkania, prezes Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie Jan Szumiał przywitał zebranych. W pierwszych słowach zaznaczył, że nie planuje pełnić aktualnej funkcji dożywotnio i zaprasza do współpracy przedstawicieli młodszego pokolenia. Przyznał, że potrzeba chętnych do udziału w budowie i zarządzaniu strukturami stowarzyszenia. "Nie jesteśmy tylko towarzystwem wzajemnej adoracji, razem dbamy o realny wpływ na kształtowanie prawnej rzeczywistości, w jakiej na codzień działamy" mówił prezes SOSK zachęcając do wstąpienia w szeregi stowarzyszenia. "Im nas więcej, tym lepiej, jesteśmy silniejsi w grupie i poważniej traktowani przez władze" - dodał.
Głos zabrał na krótko także gospodarz, dyrektor stołecznego WORDu Dariusz M. Szczygielski. Zaznaczył na wstępie, że jest gorącym zwolennikiem podobnych spotkań. Organizatorzy zdecydowali o podziale wypowiedzi uczestników na panele tematyczne. Zaczął prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, Krzyztof Bandos. Opisal zadania, jakie realizuje odkąd objął stanowisko szefa Federacji. Jako najważniejszy z nich wskazał starania o pracę nad wspólnym i jednorodnym głosem środowiska szkoleniowców. Zwrócił uwagę, że przed każdym spotkaniem z przedstawicielami władz, dużo pracy poświęca się w ramach Federacji ustaleniu stanowiska, wobec którego żadna ze zrzeszonych organizacji nie wnosi sprzeciwu. Bandos zwrócił też uwagę na sprawy, którymi Zarząd zajmuje się aktualnie. Należy do nich temat stawki minimalnej za kurs na kategorię B prawa jazdy, kwestia pracy nad standardami Ośrodków i bezterminowa ważność zdanego egzaminu teoretycznego.
"Szczerze mówiąc nic nie udało nam się w tych sprawach na razie zrobić. Mimo, że mamy wsparcie ze strony dyrektora Łukasza Twardowskiego i pana Tomasza Piętki, to wciąż słyszymy że nie ma woli politycznej żeby wprowadzić interesujące nas zmiany" mówił Bandos. Część swojej wypowiedzi poświęcił także sprawie egzaminów na kategorię AM. Zauwazyl, że takie prawo jazdy często fundują swoim dzieciom mieszkańcy niewielkich miejscowości. Wszystko po to, żeby ich pociechy mogły samodzielnie, na skuterze jeździć do oddalonych nierzadko o wiele kilometrów szkół. Egzamin zas musi odbywać się w WORD, a to powoduje komplikacje i sprawia że koszty drastycznie wzrastają. Stąd postulat przeniesienia możliwości zdawania egzaminów na kategorię AM do starostw powiatowych. W wypowiedzi prezesa PFSSK nie zabrakło też sprawy indywidualnego podejmowania decyzji dotyczącej pojemności motocykla, w początkowej fazie kursu na kategorię A.
W części poświęconej przedstawicielom WORDu głos zabrał m.in. kierownik Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych WORD Warszawa Sławomir Malinowski. Opisał plany Ośrodka związane z nadchodzącymi zmianami i spodziewanym wzrostem zainteresowania egzaminami. Przyznał, że nie jest w stanie przewidzieć jakiego poziomu sięgnie to zainteresowanie, jednocześnie zapowiedział, że w listopadzie WORD będzie prowadził kilkadziesiąt egzaminów dziennie więcej niż ma to miejsce w tej chwili. „Na pewno nie będziemy stawiali na ilość, ale na jakość” – podkreślił. Aktualnie czas oczekiwania na egzamin w Warszawie to około 7-12 dni. Było też miejsce na garść statystyk: do 30 września stołeczny WORD przeprowadził 57,5 tys. egzaminów teoretycznych i 49,5 tys. praktycznych.
W tej chwili w Warszawie jest 29 pojazdów OSK, które pozytywnie przeszły weryfikację wyposażenia w kontekście wykorzystania ich do egzaminu państwowego. Do końca września stołeczny Ośrodek przeprowadził dokładnie 604 egzaminy na pojazdach OSK, to około 3% ogółu. To kolejne potwierdzenie znanego już i opisywanego także na łamach L-instruktora faktu, że ten sposób egzaminowania nie znalazł wielu entuzjastów.
Co ciekawe, lekko poprawiły się wskaźniki zdawalności po zmianie samochodów egzaminacyjnych na Hyundaie i20. „Różnica to zaledwie kilka punktów procentowych, ale może to już świadczyć, że nowe samochody zostały dobrze przyjęte” – mówił Sławomir Malinowski dodając, że Skody Fabie, które jeszcze w ilości kilku sztuk pozostały w WORDzie, będą uczestniczyły w egzaminach i nie ma planów ich pozbycia się.
Okazją do ciekawej konfrontacji było także poruszenie tematu motocykli egzaminacyjnych. Po pytaniu z sali na temat perspektyw na dalsze wykorzystywanie do egzaminowania na kategorię A motocykli Suzuki Gladius, przedstawiciele WORDu odpowiedzieli, że nie ma aktualnie planów usunięcia tych maszyn z placów, zwłaszcza że wiele OSK wciąż szkoli kandydatów na tych pojazdach. Spotkało się to z uśmiechem ze strony instruktorów, którzy – zgodnie twierdząc – chętnie pozbyliby się tych motocykli gdyby nie fakt, że wciąż pozostają one w WORD.
Zajmujący się w warszawskim WORDzie szkoleniami Rafał Grodzicki krótko scharakteryzował nowe rodzaje szkoleń, jakie Ośrodek będzie oferował po 4 stycznia przyszłego roku. Obecny na spotkaniu egzaminator Mariusz Sztal poinformował natomiast, że w połowie przyszłego roku spodziewane jest otwarcie stołecznego Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy w okolicach Nowego Dworu Mazowieckiego. „Jest już projekt funkcjonalno-użytkowy, wiemy co i za ile chcemy zbudować” – mówił Sztal.
Następnie przyszła kolej na wypowiedź Tomasza Piętki – głównego specjalisty w Wydziale ds. kierowców Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Podzielił się z zebranymi osobistą obserwacją, z której ma wynikać, że nie należy się spodziewać dalszego odsuwania w czasie wejścia w życie przepisów. „Nie ma tu znaczenia ekipa rządząca. Są pewne rzeczy, które trzeba zrobić mimo wszystko” – mówił na początku swojego wystąpienia przedstawiciel resortu. Jednocześnie zgodził się, że obecny czas jest trudny dla prac nad wszelkimi dokumentami i na realne szanse popchnięcia zatrzymanych spraw będzie trzeba poczekać kilka miesięcy. Scharakteryzował jednak najważniejsze zmiany w szkoleniu, wynikające z nowelizacji ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i Ustawy o Kierujących pojazdami.
Chwilę po wystąpieniu Tomasza Piętki, głos zabrała Ewa Kowalewska – naczelnik Wydziału Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień, instytucji samorządowej sprawującej nadzór nad działalnością przedsiębiorców prowadzących Ośrodki Szkolenia Kierowców na terenie warszawskich powiatów i dzielnic. Przypomniała o wielu ważnych datach i terminach o których muszą pamiętać instruktorzy.
Wypowiedziom przedstawiciela Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i Urzędu m.st. Warszawy poświęcimy na łamach L-instruktora oddzielne artykuły. W spotkaniu zorganizowanym w warszawskim WORDzie wzięło udział około 70 osób.