Jak to jest z zawracaniem na skrzyżowaniu z sygnalizatorem kierunkowym S-3? Czy jeśli świeci się strzałka w lewo, można zawrócić? Czy nie można? Kontynuujemy dyskusję po pytaniu od Czytelnika.
W marcu na łamach Tygodnika Prawo Drogowe@News pojawiło się pytanie od Czytelnika, który podpisał się imieniem Krzysztof. Zawierało ono prośbę o rozstrzygnięcie dylematu dotyczącego zachowania na skrzyżowaniu, na którym jest sygnalizator S-3 ze strzałkami w lewo. Oto oryginalne brzmienie oraz załączone do treści pytania zdjęcie:
Czy na skrzyżowaniu z samym sygnalizatorem S-3 bez znaku F-11 i znaku P8-b można zawrócić? Jeżeli nie to proszę o podanie podstawy prawnej. Na odcinku drogi od poprzedzającego skrzyżowania brak jakiegokolwiek oznakowania, w trakcie wyświetlania sygnału zielonego na sygnalizatorze , na sąsiedniej jezdni przejście dla pieszych zamknięte czerwonym sygnałem S-5. Skrzyżowanie we Wrocławiu ul Kamienna ze Ślężną najazd od strony ul Borowskiej. W programie Google Earth Street view aktualne oznakowanie. Sprawa ciekawa. Krzysztof
Odpowiedzi na prośbę Redakcji Tygodnika udzielił egzaminator z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie. Odpowiedzi, jak by się wydawało, oczywistej, że na takim skrzyżowaniu zawrócić nie można, o czym mówią konkretne przepisy. Oto dokładna treść odpowiedzi egzaminatora:
Kwestię tę reguluje § 97 ust. 1 rozporządzenia "Znaki i sygnały drogowe" - cyt. "Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami)".
Na nadesłanym przez Pana zdjęciu widać nad lewym pasem ruchu DWA sygnalizatory kierunkowe S-3, jeden z sygnałami kierunkowymi w lewo, drugi - z sygnałami kierunkowymi na wprost.
W sytuacji, gdy nadawany jest na którymś z nich sygnał zielony, można rozpocząć/kontynuować jazdę wyłącznie w kierunku wskazanym strzałką.
Dodatkowym uzasadnieniem takiej tezy, jest zapis §97 ust. 3 rozporządzenia "Znaki i sygnały drogowe" - cyt. "Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu", więc gdyby chciał Pan zawrócić na tym skrzyżowaniu, mógłby Pan wejść na tor kolizyjny z tramwajem, bądź innymi pojazdami skręcającymi w prawo z ul. Ślężnej w ul. Kamienną.
Pozdrawiam, Krzysztof Wójcik.
Powyższy wywód okazał się jednak niewystarczający dla Czytelnika. Niedawno ponownie przesłał list do Redakcji, w którym odwołuje się do zadanego przez siebie pytania oraz do treści odpowiedzi opublikowanej w Tygodniku (czytaj TUTAJ).
Zawracanie nie jest kierunkiem jazdy.
1. Ustawodawca nie definiuje pojęcia zawracanie. Jedni jak pan Stanisław Soboń "Kodeks Drogowy Komentarz" definiują: zawracanie jest manewrem polegającym na wykonaniu skrętu o 180 stopni... "inni kierując się światłą myślą Benedykta Chmielowskiego twierdzą: "Zawracanie jakie jest, każdy widzi".
2. W procesie szkolenia i egzaminowania na prawo jazdy ustawodawca przewidział trzy rodzaje zawracań:
a. na skrzyżowaniu,
b. z wykorzystaniem infrastruktury przy użyciu biegu wstecznego,
c. na "trzy".
mamy więc całą kolekcję kierunków
3. Twierdzenie: iż zawracanie jest kierunkiem powoduje nieusuwalny konflikt z art 22.5 PRD. Nie istnieje urządzenie do sygnalizowania "kierunku zawracanie".
4. Policja drogowa karząc mandatem za zawracanie na sygnalizatorze S-3 + znak F-10 + P-8b jako podstawę prawną podaje: nie stosowanie się do znaku F-10.
5. Passus o kolizji z tramwajem jest całkowicie bezpodstawny. Nie ma takiej opcji przy działającej sygnalizacji.
Ireneusz Szymański.
Spróbujmy więc rozstrzygnąć ostatecznie: czy na skrzyżowaniu z samym sygnalizatorem S-3 bez znaku F-11 i znaku P8-b można zawrócić? CZAS NA TWOJĄ WYPOWIEDŹ NA FORUM.