"Jeżeli porównamy dane za 2011 i 2013 rok, to zobaczymy jak wielka jest skala poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (...) o blisko 30 proc. mniej jest zabitych" mówił na konferencji prasowej minister Sławomir Nowak. Czy rzeczywiście jest tak dobrze?
2 lipca br. na posiedzeniu Rady Ministrów została przedstawiona Informacja w sprawie przyjęcia przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Podczas konferencji prasowej w KPRM Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak i Minister Spraw Wewnętrznych Bartłomiej Sienkiewicz poinformowali o przyjęciu oraz rozpoczęciu procesu wdrażania i realizacji Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz przedstawili informację o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w pierwszym półroczu 2013 roku.
Jeżeli porównamy dane za 2011 i 2013 rok, to zobaczymy jak wielka jest skala poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Widać pozytywne efekty w postaci ocalonych ludzi na polskich drogach. Porównując pierwsze półrocza 2011 i 2013 r. – o blisko 30 proc. mniej jest zabitych - powiedział na konferencji Minister TBiGM.
Porównując statystyki za 2012 i 2013 rok Minister Sławomir Nowak poinformował, że w pierwszym półroczu tego roku było o 15 proc. wypadków mniej niż w tym samym okresie w 2012 r., natomiast liczba ofiar śmiertelnych jest mniejsza o 20 proc., zginęło 308 osób mniej. Aby dalej konsekwentnie i skutecznie walczyć o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego przyjęliśmy Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – dodał Minister S. Nowak.
Ostatnie miejsce w tej statystyce było cywilizacyjnym upokorzeniem - powiedział Minister Bartłomiej Sienkiewicz podsumowując niekorzystne statystyki z 2011 r., z których wynikało, że w Polsce liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na 1 mln mieszkańców jest najwyższa w Europie. Minister dodał, że dzięki działaniom obejmującym kompleksowe podejście do kwestii Brd statystyki są coraz korzystniejsze, a akcjom uświadamiającym np. ryzyko związane z jazdą na kacu, towarzyszą nadzór i konsekwentne egzekwowanie prawa.
U progu wakacji warto pamiętać, że od nas wszystkich będzie zależeć, jak te statystyki będą się kształtowały w następnych miesiącach - apelując o bezpieczną jazdę Minister Nowak podkreslił, że do większości wypadków śmiertelnych dochodzi przy ładnej, słonecznej pogodzie na suchej nawierzchni. Ponadto przypomniał, że rodzice wysyłający dzieci na wakacyjny wypoczynek mogą zgłaszać do GITD prośby o kontrolę stanu technicznego autokarów.
Zmniejszenie liczby wypadków, obniżenie o połowę liczby zabitych na polskich drogach, ograniczenie o 40 procent ilości ciężko rannych, walka z nadmierną prędkością oraz poprawa bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i motocyklistów – to główne założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 przyjętego 20 czerwca 2013 r. przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Więcej o Programie na stronie KRBRD
fot.: MTBiGM