Marek Dworzecki. Zimowa nauka jazdy? Tak czy nie? Fakty i mity!

/ /

Marek Dworzecki. Zimowa nauka jazdy? Tak czy nie? Fakty i mity!

Data publikacji: 22 grudnia 2022, 13:28
Marek Dworzecki. Zimowa nauka jazdy? Tak czy nie? Fakty i mity! (fot. Jolanta Michasiewicz)

Nasz ekspert stawia pytanie: - Kurs na prawo jazdy najlepiej zrobić zimą, wiosną lub latem? Odpowiada na nie obalając mity. Przywołuje fakty. Jakie one są? Oddajemy głos Markowi Dworzeckiemu, instruktorowi nauki jazdy i techniki jazdy.

MIT: Kurs na prawo jazdy najlepiej zrobić wiosną lub latem!

FAKTY: Szkolenie kandydata na kierowcę – w warunkach zimowych jest korzystne! Bo:

- trudne warunki drogowe w okresie zimowym są doskonałą sposobnością do poznania oddziaływania praw fizyki na pojazd;

- umożliwiają poznanie wpływu prędkości na zachowanie się pojazdu jadącego po różnych rodzajach nawierzchni;

- uświadamiają początkującemu kierowcy znaczenie odpowiedniej techniki jazdy, w tym stosowanie prawidłowych sposobów operowania kołem kierownicy (skręt kartingowy, skręt drogowy, skręt manewrowy), w zależności od rodzaju zakrętu;

- młody kierowca ma więcej okazji do uczenia się korzystania z wycieraczek, w tym regulacji ich trybu pracy, regulacji kierunku wlotu powietrza do przestrzeni pasażerskiej, jego temperatury i zakresu nawiewu; korzystania z instalacji ogrzewania szyby tylnej i luster zewnętrznych;

- kandydat na kierowcę poznaje znaczenie dbania o czystość szyb i luster pojazdu;

- warunki jesienno-zimowe dają młodemu kierowcy więcej możliwości do analizowania stanu i rodzaju nawierzchni i zdobywania rozeznania odróżniając nawierzchnie suche, mokre, zaśnieżone, oblodzone, z błotem pośniegowym, czy z kopnym śniegiem;

- kursant ma sposobność przekonać się jak - zwłaszcza w takich warunkach - istotna jest optymalizacja toru jazdy na prostych odcinkach dróg i w zakrętach;
- uczy się wyostrzania swojej percepcji (uchwycenia obiektów i sytuacji) poza pojazdem, zwłaszcza w pobliżu przejść dla pieszych, skrzyżowań i zakrętów;

- uczy się unikania zjawiska olśnienia, gdy w okresie zimowym słońce znajduje się tuż nad widnokręgiem, lub będąc oślepionym przez inne pojazdy - osłona, okulary, lustro wewnętrzne, widzenie centralne poza źródło światła;

- świetna okazja do uczenia się wyjątkowo płynnego ruszania z miejsca, umiejętnego posługiwania się wszystkimi mechanizmami służącymi do sterowania pojazdem w sposób łagodny, stosowania wydłużonego hamowania silnikiem i dbania o dystans strategiczny do innych pojazdów.

- to wymarzone warunki na egzamin bo: większość kierowców jeździ wówczas wolniej, zachowując większą ostrożność, oraz dystans do pozostałych pojazdów; mniejsza prędkość innych pojazdów, to bardziej sprzyjające warunki do wykonania manewru włączenia się do ruchu, zmiany pasa ruchu, czy przejazdu przez skrzyżowania z ruchem okrężnym; wysoce prawdopodobne, że ewentualna niedostateczna dynamika jazdy może nie być poczytana przez egzaminatora jako brak świadomości i umiejętności osoby egzaminowanej lecz dostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego; w przypadku mocno zaśnieżonych parkingów i podjazdów do posesji, egzaminator zwykle jest bardziej skłonny proponować wykonanie zadania parkowania i zawracania w bardziej dogodnym i bezpiecznym miejscu, gdzie jest więcej miejsca i mniej śnieżnych zasp;

- niemal w ogóle nie spotkamy na drodze szybko przemieszczających się motocyklistów. Rzadszym widokiem są też matki z dziecięcymi wózkami, osoby starsze wiekiem i niepełnosprawne. Mniej jest rowerzystów, a piesi częściej dystansują się od krawędzi jezdni z uwagi na zalegający śnieg, błoto pośniegowe, czy kałuże.

Podsumowanie: Nauka jazdy w okresie późnojesiennym, zimowym i wczesnowiosennym daje niepowtarzalną okazję do zdobycia wielu cennych umiejętności, które po zdobyciu prawa jazdy staną się istotną podstawą do dalszego doskonalenia sztuki prowadzenia pojazdu przez całe życie. Rzecz jasna, same w sobie warunki jesienno-zimowe nie przyczynią się do zdobycia odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Niezbędny jest też instruktor z profesjonalnym warsztatem szkoleniowym - szkoleniowiec rzetelny, sumienny, wykwalifikowany i kompetentny. Rozsądna decyzja w tej kwestii może sprawić, że w normalnej cenie rynkowej kursu na prawo jazdy można osiągnąć:

* możliwość szkolenia się w różnych warunkach drogowych.

* zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowej techniki jazdy.

* stosowanie w praktyce zasad jazdy defensywnej.

* w dobrym stylu zdany egzamin państwowy na prawo jazdy.

* bezpieczne poruszanie się w ruchu drogowym dla dobra własnego, swoich bliskich i pozostałych użytkowników dróg.

Marek Dworzecki, instruktor nauki jazdy w As Radom Ośrodek Szkolenia Kierowców; instruktor techniki jazdy; trener jazdy defensywnej; ekspert ogólnopolskiego Tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS, autor idei Projekt Skandynawia (fot. ze zbiorów Autora)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.