Tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady BRD. Co skłania kierowców do świadomego przekraczania prędkości? Jak wielu z nich to robi?
18 maja weszły w życie nowe przepisy dotyczące karania kierowców za przekraczanie prędkości. Teraz za rozpędzienie pojazdu o więcej niż 50 km/h niż można jechać w danym miejscu, w obszarze zabudowanym, można na miejscu stracić prawo jazdy na 3 miesiące. Wyniki badań wskazują, że odkąd działa nowe prawo, spadł odsetek przekraczających prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h.
sekretariat KR BRD
Czynnikami które wpływają na decyzję o mocniejszym wciśnięciu gazu mają być według raportu: warunki ruchu, jakość i ukształtowanie infrastruktury, warunki atmosferyczne, prowadzone działania restrykcyjne czy edukacyjne. Na prędkość poruszania się wpływają natomiast m.in. różnice parametrów technicznych pojazdów oraz ich rozmiar.
Przekraczanie prędkości
Najwięcej pojazdów przekracza prędkość w obszarze zabudowanym. Na drogach wojewódzkich przechodzących przez wsie i małe miejscowości, prędkość o ponad 10 km/h przekracza aż 61 proc. kierowców, na drogach dwujezdniowych w granicach miast będących stolicami województw ok. 80 proc. , na drogach jednojezdniowych w stolicach województw 69 proc. Najwięcej kierowców przekracza prędkość o ponad 10 km/h na drogach przebiegających przez małe miasta i wsie - odpowiednio: dla dróg krajowych 80 proc, wojewódzkich 84 proc., zaś powiatowych 83 proc. kierujących.
To zatrważające statystyki. Z powyższych danych wynika wprost, że kierowcy jeżdżący przepisowo stanowią znakomitą mniejszość, w większości analizowanych przypadków. Mimo, że po wprowadzeniu restrykcyjnych przepisów względem piratów w miastach widać zmianę na lepsze jeśli chodzi o statystyki wypadków (pierwsze 4 miesiące od nowelizacji to 232 mniej ofiar śmiertelnych i 1546 wypadków mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku), to wciąż bardzo daleko do stanu dającego nadzieję na znaczącą poprawę bezpieczeństwa w ruchu na drogach.
Im wyższa kategoria drogi - tym autorzy raportu zaobserwowali więcej przekroczeń prędkości. Na drogach powiatowych 12 proc. kierowców przekracza prędkość o ponad 10 km/h, a na autostradach robi to już co czwarty kierujący.
Porównując wyniki z poprzednią sesją zaobserwowano wzrost przekroczeń prędkości dla wszystkich kategorii dróg dla obszaru zabudowanego i poza nim, z wyjątkiem dróg wojewódzkich znajdujących się poza obszarem zabudowanym.
Średnia prędkość
W raporcie przedstawiono średnie prędkości przejazdu pojazdów na polskich drogach. Z danych wynika, że średnia prędkość wzrosła względem badań prowadzonych jesienią ubiegłego roku. Autostradą pojazdy poruszają się średnio 120 km/h. Na drogach dwujezdniowych w granicach miast wojewódzkich w dzień, średnia wzrosła do 55km/h. Na "krajówkach" przechodzących przez wsie i małe miasteczka kierowcy jeżdżą średnio 60 km/h w dzień i 66 km/h w nocy.
Odstępy między pojazdami
Ważnym, a często niestety pomijanym czynnikiem mającym niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo jest utrzymywanie odstępu pomiędzy pojazdami. Autorzy raportu ustalili, że na autostradach prawie co piąty kierujący nie utrzymuje bezpiecznego odstępu za pojazdem poprzedzającym. W obszarze zabudowanym jest jeszcze gorzej. Na drogach dwujezdniowych w obrębie miast wojewódzkich, niebezpiecznie blisko zderzaka jedzie co czwarty kierujący.
cały raport do pobrania TUTAJ.