CEPiK 2.0 później – projekt ustawy

/ /

CEPiK 2.0 później – projekt ustawy

Data publikacji: 2 grudnia 2015, 13:44
CEPiK 2.0 później – projekt ustawy fot. rgbstock.com

1 stycznia 2017 to nowy termin wdrożenia projektu zmodernizowanej CEPiK. Znamy już treść projektu ustawy, na mocy której miałoby dojść do odłożenia w czasie uruchomienia nowego systemu.

Złożoność tego procesu jest bardzo duża ze względu na liczbę i zróżnicowanie końcowych odbiorców usług – 380 powiatów, ponad 4 tysiące stacji kontroli pojazdów, ponad 7 tysięcy ośrodków szkolenia kierowców” – to jedno ze zdań obszernego uzasadnienia dla projektu. Rezultatem przyjęcia nowelizacji ma być przełożenie, przekładanego już, terminu uruchomienia zmodernizowanego CEPiKu.

Okres próbny przeniesiony o rok

1 stycznia 2017 to nowy termin wdrożenia projektu zmodernizowanej, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Autorzy nowelizacji zaznaczają, że powodem przesunięcia jest fakt, że do wdrożenia systemu nieprzygotowani są jego użytkownicy. Chodzi nie tylko o prace nad systemem, ale też o stopień dostosowania innych systemów mających docelowo współpracować z CEPiKiem. Szczególnie ma to dotyczyć starostw. „MSWiA w trakcie trwania projektu monitoruje przebieg testów i stan zaawansowania prac po stronie podmiotów, które dostosowują się do zmodernizowanego SI CEPiK i identyfikuje na bieżąco powstałe ryzyka.” To ryzyko najwyraźniej jest zbyt duże.

Wysłuchano użytkowników

W analizie treści projektu wyraźnie widać, że uwzględniono pierwszy raz stanowiska m.in. Związku Powiatów Polskich, czy dostawców oprogramowania. Wiele podmiotów apelowało o przesunięcie terminu wdrożenia. Samorządowcy zauważali, że nie mieli okazji przetestować systemu ani przeszkolić urzędników. A że – jak zauważają autorzy dokumentu – sprawa dotyczy podmiotów o kluczowym charakterze, to odłożenie jest niezbędne.

Co musi się zmienić?

Sporo. Przesuwając termin wdrożenia nowego CEPiKu, potrzebne będzie wprowadzenie korekty do wielu przepisów. Dostosowania będzie wymagała nie tylko treść ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i Ustawy o Kierujących Pojazdami. Zmienić trzeba będzie też ustawę o powszechnym obowiązku obrony RP, Kodeks Karny, Ordynację Podatkową, a nawet nowelizację ustawy o świadczeniach rodzinnych i niektórych innych ustaw.

Kto za, kto przeciw?

"To zła wiadomość" - tak informację o pracach nad przeniesieniem terminu uruchomienia nowej Ewidencji skomentował w rozmowie z L-instruktorem Marek Górny, właściciel Specjalistycznego Ośrodka Szkolenia "Spec" w Krakowie. "To zakłóca wiarę w prawo. Wybudowanie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy na poziomie, wraz z zakupem pojazdów to koszt 20-25 mln zł. Rok trwa załatwienie potrzebnych zezwoleń, które mają roczny termin ważności. Taka destabilizacja sprawia, że poważni gracze nie chcą się angażować" - rozwija swoją myśl Marek Górny. Innego zdania jest natomiast Jan Szumiał, właściciel Praskiej Auto Szkoły w Warszawie, prezes stołecznego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców. "Dobrze że przesuwają uruchomienie nowego CEPiKu. Sądzę, że lepiej będzie, jeśli po roku otrzymamy dopracowany produkt" - zauważa Szumiał. "Moim zdaniem to lepsze wyjście niż eksperymenty na żywym organiźmie" - dodaje.

Sonda

Czy popierasz odłożenie uruchomienia nowego systemu CEPiK 2.0 i okresu próbnego o kojelny rok?
  • tak 431 głosów (91%)
  • nie 45 głosów (9%)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.