Jest projekt rozporządzenia w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Jakie zadania wyznaczono? Jak uzasadniono potrzebę powołania Pełnomocnika? Kto nim zostanie?
Dokument datowany na 29 grudnia ubiegłego roku w kilku paragrafach wyszczególnia zadania nowego Pełnomocnika Rządu. Ma do nich w szczególności należeć programowanie celów polityki i poprawy stanu BRD, inicjowanie, koordynowanie i monitorowanie działań organów rządowych w zakresie BRD, wydawanie zaleceń i opinii ale także współpraca międzynarodowa w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach. Pełnomocnikiem ma być sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, nie wiadomo jednak na pewno czy będzie nim Zbigniew Rynasiewicz (będący już Pełnomocnikiem Rządu do spraw zarządzania infrastrukturą drogową).
- źródło: treść projektu rozporządzenia
Potrzebę powołania Pełnomocnika umotywowano istotnym interesem państwa, jakim jest poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. To właśnie Pełnomocnik ma być tym jednym organem koordynującym działania wszystkich instytucji podległych rządowi, którego brak wielokrotnie sygnalizowano na spotkaniach i konferencjach dotyczących poprawy BRD w Polsce. Organ ten ma planować i weryfikować realizację zadań i odpowiadać za spójność i efektywność podejmowanych w tym obszarze działań.
Autorzy projektu powołują się w uzasadnieniu na przytaczaną także na łamach L-instruktora ubiegłoroczną analizę Banku Światowego, która jasno wskazywała brak wiodącej instytucji podejmującej decyzje na rzecz działań poprawiających bezpieczeństwo za jedną z głównych przyczyn słabych wyników naszego kraju w obszarze BRD. Pełnomocnik ma składać półroczne sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Ministrów