Nowela UoKP: pierwsze czytanie (aktualizacja)

/ /

Nowela UoKP: pierwsze czytanie (aktualizacja)

Data publikacji: 13 lutego 2013, 11:15

Jak wcześniej zapowiedziano, na połączonym posiedzeniu komisji infrastruktury oraz samorządu terytorialnego odbyło się pierwsze czytanie projektu noweli ustawy o kierujących pojazdami. Uzasadniał poseł Krzysztof Brejza. Co znajduje się w uzasadnieniu projektu?

Proponowany projekt ustawy doprowadzi do zmniejszenia korków i natłoku samochodów szkół jazdy na ulicach miast, w których istnieją obecnie ośrodki WORD. Z drugiej strony projekt ten wpłynie korzystnie na dostępność do egzaminu na prawo jazdy dla mieszkańców miast 50-70 tysięcznych, ale też dla mieszkańców sąsiednich gmin wiejskich, dla których miasta, których dotyczy proponowany projekt ustawy, pełnią funkcję subregionalną. Pamiętać należy, że w miastach nie posiadających praw powiatu (jak i na otaczających je obszarach wiejskich) jest często większe bezrobocie niż w miastach na prawach powiatu. Obecnie można mówić o gorszym dostępie mieszkańców tych terenów do ważnego na rynku pracy uprawnienia jakim bez wątpienia jest prawo jazdy. Proponowane zmiany są korzystne dla obywateli. Zbliżają administrację mieszkańcom i zdecydowanie ułatwiają dostęp do uzyskania prawa jazdy (m.in. poprzez skrócenie długiego obecnie czasu oczekiwania na egzamin). Zgodnie z projektem ustawy nie będzie ustawowego zobligowania do tworzenia dodatkowych ośrodków w miejscowościach, w których nie jest to potrzebne. Ustawa zakłada jedynie możliwość przeprowadzania tego egzaminu na prawo jazdy kat. A i B.

Ustawa nie pociąga za sobą negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa. Niemożliwe jest precyzyjne wyliczenie skutków finansowych projektu ustawy dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa zakłada jedynie wprowadzenie w miastach nie posiadających praw powiatu, których organem wykonawczym jest prezydent, możliwości przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy kat. A i B. Oszacowanie czy i w jakiej skali wskazane miasta skorzystają z przyznanego uprawnienia jest na tym etapie niemożliwe. Podkreślenia wymaga, iż ustawa nie zakłada obowiązku tworzenia nowych ośrodków wraz z całą ich infrastrukturą, a jedynie punkty umożliwiające przeprowadzenie egzaminu.

AKTUALIZACJA:

Do procedowania tego projektu powołano komisję nadzwyczajną w składzie:

1. Józef Racki (PSL)
2. Henryk Kmiecik (RP)
3. Jacek Żaczek (SP)
4. Jacek Czerniak (SLD)
5. Jerzy Szmit (PiS)
6. Jacek Sasin (PiS)
7. Anna Paluch (PiS)
8. Monika Wielichowska (PO) - przewodnicząca
9. Andrzej Kania (PO)
10. Małgorzata Pępek (PO)
11. Dorota Rutkowska (PO)
12. Radosław Witkowski (PO)

Komisja rozpoczyna pracę 20 lutego. Według posła sprawozdawcy (Krzysztof Brejza) szansę na utworzenie miejsc egzaminowania w zakresie kategorii AM, A1, A2, A i B1, B prawa jazdy mają otrzymać miasta:

1. Bełchatów
2. Ełk
3. Głogów
4. Gniezno
5. Inowrocław
6. Kędzierzyn-Koźle
7. Kutno
8. Lubin
9. Mielec
10. Ostrowiec Świętokrzyski
11. Ostrów Wlkp.
12. Pabianice
13. Pruszków
14. Puławy
15. Starachowice
16. Stargard Szczeciński
17. Starogard Gdański
18. Świdnica
19. Tczew
20. Wodzisław Śląski
21. Zawiercie
22. Zduńska Wola
23. Zgierz

fot.: iTV Sejm/sejm.gov.pl

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.