Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przygotowało kolejny projekt rozporządzenia wykonawczego ustawy o kierujących pojazdami. Tym razem w sprawie uzyskiwania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Przypomnijmy; pierwsza wersja opatrzona została datą 25 października, aktualna datą 5 grudnia. Wśród załączników ustawodawca precyzyjnie określił “zadania egzaminacyjne w zakresie których szkolenie w trakcie egzaminu prowadzi kandydat na instruktora”; “treści jakie podlegają ocenie w trakcie prowadzenia szkolenia przez kandydata na instruktora w ramach egzaminu dla kandydatów na instruktorów”; “podlegającego ocenie zadania egzaminacyjne w zakresie których szkolenie w trakcie egzaminu prowadzi kandydat na instruktora”; “treści jakie podlegają ocenie w trakcie prowadzenia szkolenia przez kandydata na instruktora w ramach egzaminu kandydatów na instruktorów”.
Przypomnijmy - proponowane przepisy w stosunku do obecnie obowiązujących wprowadzają nowe wymagania w zakresie egzaminów dla wykładowców oraz uzupełniają dotychczasowe wymagania stosowane na egzaminie dla instruktorów o egzamin przeprowadzany w ruchu drogowym. Zastosowane wymagania, oraz sposób przeprowadzanie egzaminu jest zbieżny ze sposobem przeprowadzania egzaminu dla kandydatów na egzaminatorów. Dotychczasowe przepisy w zakresie sprawdzenia praktycznych umiejętności kandydatów na instruktorów przewidywały wyłącznie sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia szkolenia na placu manewrowym. Powodowało to, że niejednokrotnie instruktorzy, którzy uzyskali uprawnienia do prowadzenia szkolenia kandydatów na kierowców pierwsze jazdy w ruchu drogowym w charakterze instruktora odbywali z pierwszymi osobami szkolonymi. Taki stan rzeczy powodował zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jak i od strony fizycznej jazdy z osobą szkoloną tak i późniejsze spowodowane brakiem umiejętności przekazania odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Nowe przepisy przewidują sprawdzenie praktycznych umiejętności kandydatów na instruktorów zarówno na placu manewrowym jak i w ruchu drogowym, sprawdzając ich umiejętność kierowania pojazdami i prawidłowego wykonania zadań egzaminacyjnych, a także umiejętność właściwej oceny poziomu wykształcenia osoby wykonującej zadania egzaminacyjne. Ujednolicono także zakres i sposób przeprowadzania części teoretycznej egzaminu ponieważ obecne przepisy pozwalały na zastosowanie różnych kryteriów oceny poprzez różne komisje egzaminacyjne. Taki stan prawny powodował tzw. wycieczki egzaminacyjne do różnych Województw. Wprowadzono także nowy obieg dokumentów związany z przystąpieniem do egzaminu dla kandydatów na instruktorów i wykładowców. Dotychczas dokumenty po kursie kandydat składał bezpośrednio w komisji egzaminacyjnej. Taki stan rzeczy powodował, że do egzaminu przystępowały osoby niejednokrotnie niespełniające warunków do uzyskania wpisu do ewidencji instruktorów (np. zakaz wykonywania działalności). Dlatego też nowe przepisy przewidują, że kwalifikację na egzamin kandydata na instruktora lub wykładowcę będzie dokonywał właściwy ze względu na miejsce zamieszkania starosta. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć problemu związanego z egzaminowaniem osób które nie powinny ze względów formalnych być do egzaminu dopuszczone, skróci obieg dokumentów oraz zapobiegnie sytuacjom zaginięcia dokumentów. Takie samo rozwiązanie ma zastosowanie podczas egzaminu dla egzaminatorów od dłuższego czasu. Jego zastosowanie znacząco poprawiło funkcjonowanie przedmiotowego systemu.