Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podsumowała konsultacje społeczne projektu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Wzięło w nich udział prawie 900 uczestników, z czego ponad 90% opinii stanowiły uwagi przekazane przez obywateli. Wszystkie wnioski przekazane do Sekretariatu KRBRD zostały poddane analizie, a na jej podstawie powstał raport opracowany przez firmę Millward Brown.
Konsultacje społeczne prowadzone były od 9 stycznia do 30 marca br. Do opiniowania projektu zaproszono nie tylko jednostki administracji rządowej i samorządowej, lecz również inne podmioty zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego: instytucje, organizacje i stowarzyszenia aktywnie działające na rzecz zmniejszenia liczby ofiar wypadków w Polsce, a także obywateli - najważniejszych uczestników ruchu drogowego. Zaproszenie dokonsultacjinastąpiło przez uruchomienie specjalnej, dedykowanej Programowi strony internetowej www.ocenprogrambrd.pl, na której umieszczony został formularz konsultacji. Przewodniczący KRBRD wystosował również imienne zaproszenie do wyrażania opinii do 116 podmiotów działających w obszarze ruchu drogowego: od branży motoryzacyjnej po sektor organizacji pozarządowych. Uwagi można było przekazywać na 3 sposoby: przez formularz umieszczony na stronie internetowej, listownie oraz mailem.
W sumie wpłynęły 884 opinie, z czego 72 przekazały instytucje, organizacje i stowarzyszenia, a 812 obywatele. Największym powodzeniem cieszył się formularz, za pomocą którego zgłoszono 770 uwag.
Na podstawie przekazanych opinii, firma Millward Brown przygotowała raport z konsultacji społecznych. Analizę oparto na 5 głównych filarach Programu. Zdaniem respondentów najważniejsze problemy związane z bezpieczeństwem na drogach to:
I. Bezpieczne drogi (51%, 453 wnioski)
II. Bezpieczny człowiek (47%, 412 wniosków)
III. Bezpieczna prędkość (33%, 289 wniosków)
IV. Bezpieczny pojazd (8%, 68 wniosków)
V. Ratownictwo i opieka powypadkowa (2%, 18 wniosków).
Najczęściej wskazywanym przez respondentów obszarem w zakresie potencjalnych zmian i usprawnień Programu był II filar - „Bezpieczny człowiek” (389 uczestników - 44%). Najczęściej pojawiały się opinie o zbyt małym znaczeniu działań edukacyjnych, zarówno wśród niechronionych uczestników ruchu (piesi i rowerzyści), jak również obecnych i przyszłych kierowców (zły system szkolenia, szkolenie pod kątem egzaminu, a nie rzeczywistych umiejętności itp.). Pojawiały się też głosy o konieczności zaostrzenia systemu karania za wykroczenia na drodze, szczególnie najcięższe, takie jak wysokie przekroczenia dopuszczalnej prędkości, przejeżdżanie na czerwonym świetle czy brawurowa jazda. Znaczna liczba uczestników konsultacji opowiedziała się również za zmianami w systemie karania za wykroczenia drogowe (większe zróżnicowanie kar za poszczególne wykroczenia, tak aby „piraci drogowi” byli odpowiednio ukarani, uzależnienie wysokości mandatu od dochodów kierowcy itp.).
Proces konsultacji społecznych dotyczył wyłącznie założeń zawartych w projekcie Programu. W związku nagłośnieniem przez media tematu dotyczącego fotoradarów, szereg przekazanych wniosków odnosił się wprost do tego zagadnienia, a nie do treści projektu.
Przekazane uwagi i opinie zostaną wprowadzone do projektu dokumentu Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Ostateczna wersja dokumentu zostanie przyjęta przez członków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Raport z konsultacji społecznych projektu Programu do pobrania tutaj