Nie będzie przepisów o okresie próbnym, czyli "specjalnej troski" dla nowych kierowców. Nie będzie nowych przepisów o gromadzeniu punktów karnych, ewidencji instruktorów i kilku innych. Nie będzie ich jeszcze długo. Najwcześniej wejdą w 2016 roku, a to także na razie plany. Pewnym wydaje się być jedynie wprowadzenie nowego egzaminu.
Pytanie o nurtujący nas problem L-instruktor zadał trzem ministerstwom. Ministerstwu Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (jako odpowiedzialnemu za część przepisów wykonawczych Ustawy o Kierujących Pojazdami) i Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji (jako odpowiedzialnemu za szeroko pojętą informatyzację kraju). Ciężar odpowiedzi przejął resort transportu i udzielił jej w porozumieniu z MSW. O co pytaliśmy?
"Profil Kandydata na Kierowcę" ma działać na podstawie i w obszarze systemu "Kierowca" jako jeden z jego najistotniejszych elementów. Ma odpowiadać za obieg dokumentów, a raczej ich elektronicznych odpowiedników, w procesie ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz ich wydawania. Jeżeli zatem system "Kierowca", jako szerokie i wielofunkcyjne środowisko, ma zostać rozbudowany/dostosowany do nowych regulacji dopiero w połowie 2015 roku (o czym wcześniej donosiły niektóre media), to czy jest zasadność w budowie "Profilu Kandydata na Kierowcę" oraz infrastruktury go wspierającej (z czym obecnie boryka się np. środowisko Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w prawie całym kraju) już teraz, przed 19 stycznia 2013?
Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy:
W odpowiedzi na Pana pytania w sprawie Profilu Kandydata na Kierowcę, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, ze względu na brak możliwości rozbudowy i dostosowania funkcjonalności Centralnej Ewidencji Kierowców do wymagań ustawy o kierujących pojazdami, rozpoczęło prace legislacyjne zmierzające do przesunięcia wejścia w życie przepisów których działanie jest związane z pełną funkcjonalnością CEK. Przesunięciu ulegną przepisy dotyczące okresu próbnego, centralnych ewidencji ośrodków szkolenia kierowców, instruktorów, egzaminatorów, nowych zasad gromadzenia i ewidencji punktów karnych oraz komunikacji pomiędzy starostą, a CEK. Zgodnie z informacją uzyskaną od MSW planuje się przesunięcie wejścia w życie tych przepisów na dzień 4 stycznia 2016 r.
Elektroniczny obieg dokumentów w procesie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami, nowy system przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy oraz nowy wzór prawa jazdy są niezależne od osiągnięcia pełnej funkcjonalności przez system CEK.
Proces wydawania uprawnień do kierowania pojazdami jest obsługiwany przez działający we wszystkich wydziałach komunikacji system informatyczny „Kierowca”, który jest niezależny od Centralnej Ewidencji Kierowców. System ten zostanie rozbudowany do dnia 19 stycznia 2013 r. o funkcjonalności związane z elektronicznym obiegiem w tym o „Profil Kandydata na Kierowcę”
Z wyrazami szacunku
Mikołaj Karpiński
Rzecznik prasowy
Ministerstwo Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
Nic zatem, co jakkolwiek jest powiązane z CEK nie pojawi się ani po 19 stycznia ani jak się ostatnio spodziewano w połowie 2015 roku. Otwartym pytaniem pozostaje powiązanie pozostałych przepisów, rozporządzeń i ich projektów, które już poznaliśmy z przepisami, które jeszcze długo nie wejdą w życie?
fot. pd@n jm
.