Na zakończonym w środę I Konwencie Marszałków RP 2013 w Białowieży przyjęto stanowisko w sprawie projektu zmian w Ustawie o kierujących pojazdami dotyczącego wydłużenia listy miejsc egzaminowania kandydatów na kierowców. Zdanie Marszałków jest w tej sprawie jasne: większa liczba WORDów nie ma sensu.
Marszałkowie Sejmików Wojewódzkich wyrazili niepokój ciągle zwiększającą się ilością miejsc do egzaminowania. Przywołują przykład miejsca egzaminowania WORD Warszawa przy ul. Radarowej, który kosztował 2,5 miliona złotych. Zdaniem autorów stanowiska rozszerzenie miejsc przeprowadzania egzaminów o miasta bez praw powiatu, na czele których stoi prezydent będzie miało negatywne skutki społeczne i ekonomiczne.
W uzasadnieniu stanowiska czytamy, że równomierne rozmieszczenie obecnych WORDów w geograficznym sensie sprawdza się bardzo dobrze (jako wyjątek przywołano tylko Górny Śląsk, gdzie ze względu na gęstsze zaludnienie potrzebnych jest więcej miejsc egzaminowania). Wadę proponowanego rozwiązania Marszałkowie widzą także we wzajemnym oddziaływaniu ekonomicznym. umożliwienie podejmowania przez władze jednego województwa decyzji, które mogą doprowadzić do problemów ekonomicznych w województwie sąsiednim.
Istotną wadą proponowanych zmian jest umożliwienie podejmowania przez władze jednego województwa decyzji, które mogą doprowadzić do problemów ekonomicznych w województwie sąsiednim. Ilustrują to doskonale dwa przykłady: Kutna i Ełku. Sejmiki Województw Łódzkiego i odpowiednio Warmińsko – Mazurskiego podejmując ewentualną decyzję o stworzeniu oddziałów terenowych mogą w niekorzystny sposób wpłynąć na sytuację finansową istniejących ośrodków w Płocku (województwo mazowieckie) i Suwałkach (województwo podlaskie).
fragment stanowiska Konwentu Marszałków Województw RP z dn. 20 lutego 2013
Marszałkowie wzięli pod uwagę także realizację zadań WORDów związanych z BRD. Wojewódzkie ośrodki są bowiem obok Policji jedynymi jednostkami działającymi efektywnie w tym zakresie, a nowe - "małe WORDy" nie mogłyby realizować takich celów. Ponadto terminy oczekiwania na egzaminy skracają się i będą skracać (dzięki usprawnieniu procedur, jakie wprowadzają przepisy z 19 stycznia), a liczba chętnych na prawo jazdy będzie maleć.
Nie bez znaczenia według autorów stanowiska jest także sytuacja demograficzna w kraju. Według danych GUSu od 20 lat systematycznie maleje liczba urodzeń, należy się więc spodziewać, że ta tendencja utrzyma się przez najbliższe 10 lat. Malejąca więc już teraz liczba osób egzaminowanych będzie się nadal zmniejszać tym bardziej, że klientami WORDów są głównie osoby młode. Sytuacja finansowa ośrodków będzie się więc pogarszała, a zwiększenie ich ilości tylko pogorszy sprawę - czytamy w stanowisku.
Pełny tekst stanowiska do przeczytania tutaj.
fot.: konwent.podlaskie.eu