Jeszcze kilka tygodni temu informowano, że dostęp do systemu obsługującego Profil Kandydata na Kierowcę przynależy wyłącznie PWPW S.A. Twierdzono, że udzielenie go innym podmiotom jest wręcz niemożliwe. Tymczasem okazało się (pisaliśmy o tym tutaj), że jest inaczej. Poznaliśmy warunki, na jakich można się dostać do PKK i ile to kosztuje.
Na swojej stronie internetowej, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. umieściła cennik. Wynika z niego, że za obsługę 35 WORDów, które wybrały system ITS/Sygnity, PWPW może zażądać łącznie około 1,5 miliona złotych + VAT. To suma, którą PWPW otrzymałoby, gdyby podpisało umowę na dostarczenie systemu teleinformatycznego do tych ośrodków.
PWPW S.A. jest firmą i może sprzedawać to, czego jest autorem lub co wyprodukuje każdemu, kto zechce za to zapłacić. Prawo firmy na wolnym rynku. Wytwórnia zapewniała starostwa w korespondencji, że działa na podstawie umów podpisanych z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i resortem transportu. Co więc w sytuacji, gdy na tymże wolnym rynku znajdzie się podmiot zainteresowany dostępem do PKK i odpowiednio zasobnym portfelem? Naturalnym jest, że chciałby wspomniane umowy zobaczyć. Najlepiej: zwrócić się z tą sprawą do właściwego sobie starosty, choćby w trybie dostępu do informacji publicznej [regulowanym ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001r. Nr 112 poz. 1198)]. My także zadaliśmy to pytanie odpowiednim ministerstwom. Czekamy na odpowiedź.
Co ze starostami?
Wytwórnia opracowała Profil Kandydata na Kierowcę jako narzędzie dla starostw. Te, dzięki PKK mają wykonywać swoje publiczne zadanie w postaci wydawania praw jazdy obywatelom. W takiej sytuacji, co wydaje się logiczne, dysponentem tego narzędzia, ma być każdy, oddzielny starosta powiatowy. Czy starostowie zgodzili się aby narzędzie ich pracy było wykorzystywane komercyjnie?