Dobrze, że wprowadzenie ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011.30) zostało przesunięte o rok. Powstała możliwość ponownej rozmowy o sprawach, które w trakcie jej przygotowań zlekceważono, oraz szansa doprowadzenie do radykalnych zmian zapisów zawartych w tej ustawie. Musimy doprowadzić do tego, aby środowisko szkół jazdy powtórnie nagłośniło swoje stanowisko w tej sprawie. Tylko tym razem skuteczniej.
Ze swojej strony chciałbym przedstawić kilka tez, które mogłyby pomóc w wypracowaniu takiego stanowiska:
- Stworzenie nowej ustawy nie wprowadza żadnych istotnych zmian dotyczących systemu szkolenia, a wręcz przeciwnie doprowadzi do jeszcze większego chaosu na rynku szkoleniowym.
- Wprowadzenie do ustawy nowego tworu, jakim jest ośrodek szkolenia spełniający dodatkowe wymagania (art. 31) jest niezgodne z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (nadużywanie pozycji dominującej) oraz uczciwej konkurencji.
- Wprowadzony tzw. super ośrodek został wymyślony i stworzony tylko i wyłącznie w celach biznesowych pewnej grupy osób i nie ma nic wspólnego z podwyższaniem poziomu szkolenia. Nasuwa się również pytanie kto będzie szkolił tzw. super ośrodki ?
- Coroczne warsztaty dla instruktorów nauki jazdy powinny prowadzić Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i to powinna być ich domena.
Nasuwa się kilka konkretnych pytań:
- Jaki jest cel akredytacji skoro brak jest ustawowej możliwości nadzoru?
- Dlaczego wygórowano wiek pojazdów zamiast przyjąć kryteria pojazdów egzaminacyjnych?
- Dlaczego ośrodek chcący spełniać dodatkowe kryteria musi posiadać na własność, współwłasność lub być leasingobiorcą samochodów? Dlaczego nie dopuszczono możliwości posiadania np. umów najmu lub dzierżawy pojazdów?
- Dlaczego ośrodek musi posiadać uprawnienia do szkolenia na wszystkie kategorie prawa jazdy?
- Dlaczego wyklucza się możliwość szkolenia przez wszystkie ośrodki drogą e- learningu, ograniczając tylko do niektórych dostępność tej metody ?
Warto też przypomnieć, że Ośrodek Szkolenia Kierowców zajmuje się przygotowaniem kandydatów na kierowców – dotyczy to wszystkich kategorii prawa jazdy. Natomiast dla kierowców zawodowych istnieje ustawa o transporcie drogowym z 2004 roku, która reguluje dokładnie cały proces szkolenia, doszkalania teoretycznego jak i praktycznego – cyklicznie co 5 lat (nowoczesne programy, symulatory i pojazdy). Ich miejscem są Ośrodki Szkolenia (OS).
Reasumując uważam, że powinno się wykreślić z ustawy cały art. 31, doprowadzić wszystkie Ośrodki Szkolenia Kierowców do jednego poziomu jeżeli chodzi o infrastrukturę, sale, biuro, plac manewrowy. Instruktor posiadający uprawnienia egzaminatora powinien przechodzić tylko jedno szkolenie w roku (warsztaty).
Zbigniew Bem