Poseł Jerzy Materna złożył interpelację oznaczoną numerem 10327 w sprawie przepisów ustawy o kierujących pojazdami. Ogłoszona na 24. posiedzeniu Sejmu RP w dniu 24 października 2012 r. Jak się dowiadujemy w tej sprawie do parlamentarzysty zgłosili się właściciele ośrodków szkolenia kierowców, którzy nie otrzymali odpowiedzi na swoje pytania na spotkaniu z przedstawicielem resortu transportu w dniu 21 września 2012 r. w Warszawie. Poniżej treść interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze!
Zwrócili się do mnie z prośbą o wystosowanie interpelacji poselskiej właściciele ośrodków szkolenia kierowców. W dniu 21 września 2012 r. w Warszawie odbyło się spotkanie dyrektorów WORD-ów, przedstawicieli urzędów marszałkowskich, starostw oraz ośrodków szkolenia kierowców, w trakcie którego wyjaśnione miały zostać wątpliwości dotyczące Ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151), którą w dniu 5 stycznia 2011 r. uchwalił Sejm RP. Niestety główni prelegenci tego spotkania, czyli Dyrektor Departamentu Transportu w Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pan Andrzej Bogdanowicz oraz główny specjalista w tym Departamencie, pan Tomasz Piętka nie byli w stanie odpowiedzieć, z uwagi na twarde ramy czasowe, na większość z pytań nurtujących zainteresowanych, natomiast sama ustawa pełna jest nie do końca zrozumiałych przepisów. Przykłady:
* po 19 stycznia 2013 r. nie będzie wolno zdawać egzaminu państwowego na motocykl w atestowanym obuwiu dla motocyklistów, zaś wolno będzie w sznurowanych trampkach;
* OSK nie posiadające ciężarówki i autobusu nie będą mogły szkolić dzieci ubiegających się o kartę rowerową,;
* warunkiem koniecznym szkolenia teoretycznego osób ubiegających się o prawo jazdy na osobówkę i motocykl metodą e-learningu, będzie posiadanie przez OSK ciężarówki i autobusu;
* ze szkolenia kandydatów na instruktorów chcących szkolić osoby ubiegające się o prawo jazdy na samochody osobowe i motocykle, będą wykluczone nawet najlepsze ośrodki szkolenia nie posiadające ciężarówek i autobusów;
* osoby ubiegające się o prawo jazdy na samochód osobowy nie mogą zdawać egzaminu państwowego pojazdem, na którym uczyły się jeździć (odmiennie niż w państwach Unii Europejskiej);
* obywatel, który chciał uzyskać prawo jazdy, dotychczas zgłaszał się do dowolnego OSK i, po ukończeniu kursu, do dowolnego WORD-u. Zgodnie z nowym prawem, w ramach ułatwienia dla obywatela i tańszej administracji, będzie musiał najpierw np. z Zielonej Góry, gdzie studiuje, jechać do Nowego Sącza, gdzie jest zameldowany, żeby złożyć w starostwie świadectwo lekarskie, zdjęcie itp. niezbędne do utworzenia profilu kandydata na kierowcę. Nie rezygnując z wdrożenia informatyzacji państwa, można to zrobić o wiele prościej, zaczynając od ośrodka szkolenia. W skali roku zaoszczędziłoby się miliony godzin z życia obywateli oraz dziesiątki milionów złotych z budżetu starostw.
Szanowny Panie Ministrze ponieważ kwestie poruszane przez Stowarzyszenie Dyrektorów WORD i Polską Federację Stowarzyszeń Szkół Kierowców wydają mi się bardzo istotne proszę o odpowiedź na pytania:
- Pojęcie jednolitego systemu teleinformatycznego, obejmującego WORD-y, starostwa, CEK, OSK pojawia się w rozporządzeniu o egzaminowaniu we wrześniu 2012 r. Czy problem z jego przygotowaniem oraz wdrożeniem to odpowiedzialność i wina WORD-ów, czy skutek niedopracowania odpowiedniego rozwiązania w ustawie o kierujących pojazdami, które trzeba przygotować teraz i zawrzeć w nowelizacji ustawy przed 19 stycznia 2013 r.?
- Czy Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zainicjuje nowelizację Ustawy o kierujących pojazdami, czy odda inicjatywę innym podmiotom?
- Kto zgodnie z Ustawą o kierujących pojazdami odpowiada za przygotowanie i późniejsze funkcjonowanie nowego państwowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy?
- Jaki podmiot jest odpowiedzialny za przygotowanie pytań egzaminacyjnych dla osób, które będą ubiegały się o prawo jazdy na podstawie przepisów Ustawy o kierujących pojazdami?
- Jaki podmiot będzie decydował o treści i budowie nowych pytań oraz sposobie ich wprowadzania w trakcie funkcjonowania nowego teoretycznego egzaminu państwowego na prawo jazdy?
- Kiedy, na jakich zasadach i od kogo ośrodki szkolenia kierowców otrzymają narzędzia do prowadzenia nowego teoretycznego egzaminu wewnętrznego po 19 stycznia 2013 r.?
- Kto jest odpowiedzialny za przygotowanie części jednolitego systemu teleinformatycznego, za pomocą którego OSK mają współdziałać z WORD-ami i starostwami?
- Czy w/w narzędzie informatyczne będzie dostępne w terminie umożliwiającym przygotowanie się ośrodkom szkolenia kierowców do jego stosowania od 19 stycznia 2013 r.?
- Czy przygotowana przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nowelizacja Ustawy o kierujących pojazdami uwzględni postulaty kierowane na piśmie do Ministerstwa przez liderów zjednoczonych organizacji społecznych środowiska OSK? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?
źródło: PD@N