Chwilę przed wejściem w życie zmian 19 stycznia resort rozesłał do Marszałków prośbę o codzienne raporty działalności WORDów. Poprosiliśmy MTBiGM o wgląd w te informacje. Brak reakcji. Dane miały dotyczyć zdawalności i działania systemów teleinformatycznych.
W piśmie z 11 stycznia br. sygnowanym przez sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusza Jarmuziewicza znalazły się wytyczne dla WORDów. Ośrodki miały codziennie, począwszy od 19 stycznia przesyłać resortowi na wskazany adres e-mail informacje o zdawalności i działaniu nowowdrożonych systemów teleinformatycznych. (obok miniatura załącznika do tego pisma pokazująca tabelę do wypełniania przez WORDy) Skan pisma do obejrzenia TUTAJ. Zadaniem WORDów miało się także stać monitorowanie doniesień lokalnych mediów dotyczących bieżącej sytuacji i przesyłanie zestawień ewentualnych awarii systemu.
W Ministerstwie - czytamy w piśmie - powstał specjalny zespół zajmujący się opracowywaniem spływających do resortu danych. Ciekawi zestawień, jakie mogły powstać dzięki pracy tego zespołu, zwróciliśmy się do rzecznika MTBiGM Mikołaja Karpińskiego o ich udostępnienie. Oto pełne brzmienie zapytania:
e-mail z dn. 30 stycznia 2013
Szanowny Panie Rzeczniku,
- w MTBiGM wydzielono grupę specjalistów, która na bieżąco monitoruje sytuację w zakresie m.in. funkcjonowania zmienionego systemu uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Proszę o udostępnienie zagregowanych danych opracowanych przez tę grupę, umożliwienie zapoznania się z treścią informatorium dotyczącego wdrażania nowego systemu, powstającego na podstawie otrzymanych pocztą internetową na adres bzk.kierowcy@transport.gov.pl raportów (począwszy od jednorazowego raportu otwarcia na dzień 19 stycznia oraz od 22 stycznia codziennych raportów dobowych).
- w oparciu o pozyskiwaną z ww. raportów wiedzę, proszę o informację na temat wdrożeń systemów teleinformatycznych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego w kraju, w szczególności o odpowiedź na pytanie: czy wszystkie WORDy prowadzą już egzaminy teoretyczne w oparciu o nowy system teleinformatyczny? Jeżeli nie wszystkie, to które WORDy jeszcze nie prowadzą egzaminów teoretycznych w oparciu o nowy system teleinformatyczny?
- w oparciu o pozyskiwaną z ww. raportów wiedzę, proszę o informację na temat ilości oraz zdawalności [w %] egzaminów teoretycznych na kategorię "B" w poszczególnych Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.
Z góry uprzejmie dziękuję za odpowiedź
Wkrótce miną dwa tygodnie odkąd przesłaliśmy powyższą wiadomość do biura prasowego resortu. W rozmowie telefonicznej od przedstawiciela biura ministra dowiedzieliśmy, że sprawa trafiła do analizy w Departamencie Transportu Drogowego i wkrótce należy spodziewać się odpowiedzi. Ta jednak, do dziś nie nadeszła.
Zamiast tego, wiceminister Jarmuziewicz wystosował kolejne pismo do Marszałków. Dziękuje w nim za przesyłanie raportów (co potwierdza, że takowe powstają) i zdradza nieco z ich treści. W piśmie czytamy, że nie wszystkie WORDy rozpoczęły już pracę zgodną z nowymi regulacjami. Resort jest szczególnie zaniepokojony problemami z obsługą PKK. Niektóre ośrodki podobno odsyłają kandydatów z kwitkiem, a to niedopuszczalne. W związku z tym, jak pisze wiceminister - ministerstwo podjęło pewne kroki, które mają na celu rozwiązanie "niektórych problemów" z interpretacją przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Skan pisma do obejrzenia TUTAJ. Obok miniatura, kliknij ją aby powiększyć.
Jakie to działania?
Jeszcze w styczniu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej miało miejsce spotkanie. Uczestniczyli w nim między innymi przedstawiciele Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Temat spotkania: kwestia umożliwienia przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych bezpłatnego dostępu do systemu obsługującego PKK. Wnioski proste: PWPW ma umożliwić dostęp do PKK za darmo. W tej sprawie MAiC w osobie podsekretarza stanu Andrzeja Ręgowskiego zwróciło się na piśmie do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (skan pisma do obejrzenia TUTAJ) oraz kilka dni później, w tej samej sprawie minister Michał Boni napisał do ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego (skan pisma TUTAJ).
Sprawa zatacza więc coraz szersze kręgi na coraz wyższych szczeblach administracji rządowej. Dlaczego MTBiGM zwleka z udzieleniem odpowiedzi na nasze pytania? Zła wola biura prasowego odpada - sprawą zajmuje się wszak Departament Transportu Drogowego. Czy są jakieś problemy z opracowaniem danych? Czy coś, co te dane ilustrują powinno pozostać możliwie długo w tajemnicy?