Organizacje społeczne apelują o zwolnienie elek z opłat za przejazd płatnymi drogami. Ma to związek z trwającymi aktualnie pracami nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych, autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. "Zasadne jest, aby opłaty drogowe nie stanowiły bariery ekonomicznej dla szkolenia kierowców na drogach płatnych" czytamy w uzasadnieniu wniosku
Dokument jest sygnowany przez kierownictwo Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, Polską Izbę Gospodarczą OSK, Ogólnopolską Izbę Gospodarczą OSK i Ligę Obrony Kraju. Wniosek trafił już na biurko posła Stanisława Żmijana, który jest przewodniczącym nadzwyczajnej, sejmowej podkomisji rozpatrującej projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym.
W obszernym uzasadnieniu zwolnienie pojazdów szkoleniowych z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad i dróg krajowych autorzy oceniają jako „bez wątpienia bardzo rozsądne rozwiązanie, które może korzystnie wpłynąć na jakość szkolenia kierowców”.
Oto fragment dokumentu:
W chwili obecnej, każdy przejechany kilometr drogą płatną, jest dodatkowym kosztem dla szkoły, a co za tym idzie - dla kursanta. To sprawia, że kursanci nauki jazdy nie jeżdżą drogami ekspresowymi, czy autostradami zbyt wielu kilometrów o ile w ogóle to robią. Problem dotyczy także szkół, które nie mają “u siebie” ośrodka WORD. Przejazd odcinkami płatnymi nawet kilka razy dziennie raczej nie wchodzi w grę, bo znacząco podniosłoby to koszt szkolenia. Szkoły jazdy muszą zatem zrezygnować z płatnych tras, albo... zostawiać ciężarówkę w mieście, w którym jest zlokalizowany WORD, i dojeżdżać do niego z kursantem samochodem osobowym... Żadne z tych rozwiązań nie jest dobre. Naszym zdaniem na drogach szybkiego ruchu występuje bardzo duże zagrożenie w ruchu drogowym, stąd też chyba nikt nie wątpi, że lekcja dla kursanta z jazdy po drogach ekspresowych i autostradach jest bardzo cenna. Może nie przyda się to na egzaminie państwowym, ale w życiu zawodowym z pewnością tak.
Cały dokument do pobrania tutaj.