Dotarliśmy do treści pisma PWPW/HP, podpisanego przez prezesa Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Adresat: ITS/Sygnity. Temat: odpowiedź na wniosek o udzielenie dostępu do systemu "Kierowca". Treść: nie ma sprawy, dostęp będzie, ale odpłatny i na naszych warunkach.
"Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. jako spółka prawa handlowego nie podlega regulacjom Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (art. 2 ust. 3 Ustawy - Dz. U. z 2005 r. nr 64, poz 565 z późn. zm.) (...) w świetle powyższego PWPW S.A. jako twórca i właściciel praw autorskich systemu SI KIEROWCA odrzuca wniosek Sygnity S.A. o nieodpłatny dostęp do wersji testowej systemu SI Kierowca na warunkach określonych we wniosku, ze względu na brak podstaw prawnych do takiego żądania."
Powyższe słowa to zasadnicze przesłanie pisma PWPW/HP przesłanego do ITS/Sygnity podpisanego przez prezesa PWPW S.A. Krzysztofa Żarnotala. Oryginał do pobrania tutaj.
Pismo, które dziś publikujemy jest częścią większej całości - dialogu pomiędzy konkurentami w procesie wyłaniania dostawcy systemu informatycznego. Nowy system ma pozwolić wydawać prawa jazdy według nowych, wchodzących w życie 19 stycznia zasad.
ITS/Sygnity vs. PWPW/HP - jak to się zaczęło?
Zaczęło się od pisma, które bydgoski WORD przesłał do ITS/Sygnity. Po ponad 10 miesiącach ośrodek wyjaśnił, że rozwiązanie które zostało mu zaproponowane nie spełnia wymagań technicznych ogłoszenia przetargowego. Pisaliśmy o tym TUTAJ (kliknij, aby zobaczyć pismo, o którym mowa). WORD tłumaczył, że system ma być zintegrowany z systemem starostw, a taki system posiada PWPW. Pisano, że zorganizowano testy w "reprezentatywnej" grupie Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego oraz w starostwie powiatowym i wszystko się udało. Ponadto wedle tamtego listu na rynku istnieje jedno rozwiązanie mogące spełnić wymogi nowych przepisów i nie jest to produkt ITS/Sygnity, a argument niższej ceny nie ma sensu. Na takie słowa konsorcjum ITS/Sygnity zareagowało prośbą o wyjawienie który starosta uznał system PWPW jako zintegrowany ze swoim oraz funkcjonującym w danym momencie w WORD systemem informatycznym. Podkreślono wtedy, że zakładanie iż jedynie PWPW/HP jest w stanie zapewnić właściwą i opartą na przepisach integrację systemów instytucji związanych z prawem jazdy jest nieuczciwą konkurencją. (treść odpowiedzi ITS/Sygnity znajduje się w tym samym pliku, kliknij tutaj aby przeczytać.)
PWPW/HP do ITS/Sygnity
Nie trzeba było długo czekać na reakcję PWPW/HP. Natychmiast wezwano ITS/Sygnity do zaprzestania szerzenia "nieprawdziwych informacji i nieuzasadnionych zarzutów" jakoby PWPW/HP działało nieuczciwie. (o tym także pisaliśmy, pismo do przeczytania tutaj.) Za niedopuszczalne uznano podważanie wyników testów przeprowadzonych w obecności przedstawicieli WORDów i starostw. Wtedy pierwszy raz padło słowo "sąd". PWPW/HP zagroziło, że jeśli ITS/Sygnity nie zaprzestanie "eskalacji" polityki opartej na nieprawdzie, skieruje sprawę przed oblicze wymiaru sprawiedliwości. Podkreślono, że wszystkie prawa do systemu "Kierowca" należą do PWPW/HP, a tłumaczenie dyrektorom WORDów, że proponuje się lepszą alternatywę (przekazując rzekomo nieprawdziwe informacje) jest skrajnie nieodpowiedzialne.
ITS/Sygnity do PWPW/HP
Te słowa nie mogły pozostać bez odpowiedzi. ITS/Sygnity skierowało do PWPW/HP odpowiedź z wyjaśnieniem, że nigdy nie rozpowszechniało nieprawdziwych informacji. Pisaliśmy o tym tutaj. (kliknij TU, aby zobaczyć pismo) Konsorcjum przywołało też szereg aktów prawnych, na podstawie których działa. Zaapelowało także do resortu transportu i wszystkich organów, które wiążą swoją działalność z wydawaniem praw jazdy o dostosowanie swoich działań do tych samych reguł. ITS/Sygnity zaznaczyło, że to działania ich konkurentów – PWPW/HP są niezgodne z prawem, a brak reakcji na ten fakt oznaczałby przyzwolenie. Pismo podpisane przez członków zarządu Sygnity wieńczyło podsumowanie: "gdyby wolą ustawodawcy było wskazanie PWPW jako jedynego dostawcy systemów teleinformatycznych dla organów wydających prawa jazdy oraz szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców to w ustawie o kierujących pojazdami znalazłby się stosowny przepis lub delegacja do jego wydania". Załączono także wniosek o udzielenie dostępu do systemu "Kierowca" powołując się na stosowne przepisy. Publikowane przez nas dzisiaj pismo PWPW jest odpowiedzią na ten wniosek.