Według informacji, do których dotarł "Dziennik Gazeta Prawna", Minister Nowak nie może kolejny raz przesunąć terminu wejścia w życie przepisów, bo... już raz to zrobił. Troska o wizerunek nie jest jednak jedynym powodem, dla którego Ministerstwo stanowczo żąda od WORDów gotowości na nowe przepisy 19 stycznia 2013.
Zamiast w lutym 2012, zmiany mają wejść w życie w styczniu 2013. Bez względu na wszystko. Tak wynika z ustaleń "Dziennika Gazety Prawnej". Co więcej, próby "poradzenia" sobie z bałaganem, jak wprost należy nazwać sytuację w której znajdują się Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są określane mianem prowizorki. Ze względu na nieścisłości Ośrodki próbują wypracować sposób na tymczasowe ominięcie przetargu na wdrożenie jednolitego systemu informatycznego. Pomysłem jest oferta, której wartość nie przekroczyłaby 14 tysięcy euro, tak, by do sprawy nie miał zastrzeżeń Urząd Zamówień Publicznych. WORDy mówią także o sposobie polegającym na podpisywaniu trzymiesięcznych umów z oferentami i późniejszym ich przedłużaniu.
– Ministerstwo zakłada, że WORD z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych wybiera dostawcę systemowego - mówi w rozmowie z "DGP", rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński.
WORDy nie były jednak w stanie przygotować zamówień w sposób właściwy, bo w przepisach nie określono zasad, na jakich starostwa powiatowe miałyby zostać podłączone do systemu. Według dyrektora WORD w Lublinie, Ryszarda Pasikowskiego, Ośrodki zrobiły wszystko, co było możliwe.
Według ministerstwa WORDy są opieszałe. Jakie problemy przecież może rodzić wdrożenie jednego, prostego systemu informatycznego? Resort podkreśla, że rozporządzenie o oprogramowaniu egzaminacyjnym opublikowano we wrześniu i niczym nie różni się ono od projektu z czerwca. Czasu było więc sporo.
19 stycznia 2013 r. to ostateczny termin na wdrożenie nowego systemu egzaminowania kierowców we wszystkich Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego. Baza pytań ma się powiększyć z obecnych 525 do około 3 tysięcy, nowością mają być także filmy obrazujące problemową sytuację i dziesięciosekundowym czasem na odpowiedź. Zmienić ma się także wzór prawa jazdy, tak, by był zgodny z normami unijnymi.
JSz, DGP