Kolejna rada w cyklu pod wspólnym tytułem: „RADY DLA „ZIELONYCH LISTKÓW”. Odbiorcą jest każdy młody kierowca, który ma już za sobą ten jeden z ważniejszych w życiu współczesnego człowieka egzamin, czyli egzamin na prawo jazdy. - Ten młody człowiek, który uzyskał uprawnienia do prowadzenia pojazdu musi mieć świadomość, iż jest dopiero na początku drogi - w przenośni i w dosłownym tego słowa znaczeniu. W zależności od: cech osobowości początkującego kierowcy, jego dotychczasowego doświadczenia nabytego w trakcie szkolenia podstawowego na prawo jazdy, przekazanej przez szkoleniowca wiedzy, a także zdobytych umiejętności, oczekiwanie na samodzielną jazdę może wiązać się z całą gamą uczuć zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Począwszy od dumy, entuzjazmu, ekscytacji, podniecenia, uniesienia, odprężenia, zachwytu, wzruszenia, wesołości, szczęścia i niepohamowanej euforii, po zdenerwowanie, zakłopotanie, niepokój, obawy, napięcie, strach, lęki, przerażenie, niechęć, bezradność, beznadziejność, rozczarowanie, rozgoryczenie, zażenowanie, przygnębienie, żal, smutek i znudzenie. Warto ten nowy etap w życiu młodego kierowcy bardzo poważnie potraktować, podchodząc do niego z należytą rozwagą pamiętając, że to wciąż etap szkolenia – mówi nasz ekspert Marek Dworzecki. Co początkujący kierowca powinien wiedzieć i czynić tuż po uzyskaniu prawa jazdy? Oto kilka rad i sugestii. Redakcja
Unikaj przewożenia dużej liczby pasażerów
– samochód z kompletem pasażerów jest znacznie dociążony, co wpływa na jego zachowanie podczas jazdy, w tym przede wszystkim w zakrętach i na jego drogę hamowania. Większa liczba osób znajdujących się w przestrzeni pasażerów może prowadzić do odwracania uwagi młodego kierowcy od sytuacji na drodze, a w konsekwencji do jego dekoncentracji na skutek rozmów, śmiechów i krzyków osób, które nie w pełni zdają sobie sprawę z ograniczeń kierowcy - w rzeczywistości nie znając mocnych i słabych jego stron. Nie bez znaczenia może okazać się głośne słuchanie muzyki, korzystanie przez pasażerów ze smartfonów, czy nieprzemyślane rozłożenie masy w pojeździe. Duża liczba pasażerów w pojeździe to także znacznie zmniejszone pola widoczności „trójkąty widoczności”, oraz zwiększony w przestrzeni pasażerskiej poziom dwutlenku węgla za cenę życiodajnego azotu i tlenu.
Marek Dworzecki,
instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy, metodyk, koordynator Ośrodka Szkolenia Kierowców i Instruktorów „AS” w Radomiu; członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy. Inicjator i realizator Projektu SKANDYNAWIA, były sportowiec. Absolwent Wydziału Ekonomii kierunku Prawa i Administracji na Politechnice Radomskiej. (fot. ze zbiorów Autora)