W Warszawie, z zarejestrowanych 1380 instruktorów, 500 nie złożyło dokumentu potwierdzającego odbycie 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego. Grozi im skreślenie z ewidencji. Jednak ci, którzy nie zdążyli mają szansę się przed tym uchronić. Redakcja Tygodnika Prawo Drogowe@NEWS rozwiewa związane z tym niejasności.
8 stycznia 2014 roku upłynął termin składania zaświadczeń o ukończeniu warsztatów doskonalenia zawodowego przez instruktorów i wykładowców nauki jazdy.
Zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami, instruktorzy powinni uczestniczyć w trzydniowych warsztatach, a do dnia 7 stycznia kolejnego roku zobowiązani zostali, do przedłożenia staroście zaświadczenia potwierdzające fakt odbycia szkolenia.
Członkowie Zarządu Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie złożyli wizytę w Wydziale Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień w Warszawie. Naczelnik Wydziału Ewa Kowalewska poinformowała nas, jak przebiega proces aktualizacji uprawnień instruktorskich w świetle nowych rozporządzeń, uwzględniających obowiązkowe warsztaty dla szkoleniowców.
W Warszawie, z zarejestrowanych 1380 instruktorów, 500 nie złożyło dokumentu potwierdzającego odbycie warsztatów.
Wobec takich instruktorów ma być wydana decyzja o skreśleniu z ewidencji starosty. Przypominamy, że od momentu wydania decyzji do uprawomocnienia jej musi upłynąć ustawowy okres 14 dni. I tu zaczynają się niejasności. Jeżeli instruktor, który na mocy powyższego rozporządzenia zostanie skreślony z ewidencji instruktorów, a następnie odwoła się od tej decyzji, może dalej pracować do momentu wydania orzeczenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.
Orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego jest praktycznie decyzją ostateczną w kwestii skreślenia instruktora z ewidencji. Ciekawe jest natomiast, co dalej dzieje się z takim instruktorem. Jeżeli ukończył szkolenie instruktorów przed 1 stycznia 1998, to okazuje się, że jego kurs instruktorski jest nieważny. W takim przypadku aby ponownie zostać instruktorem, musi odbyć kurs dla instruktorów i zdać egzamin państwowy. Natomiast jeżeli instruktor ukończył kurs po 1998 roku, to jego szkolenie jest według ustawodawcy aktualne.
Po upływie ustawowego okresu trzech miesięcy od decyzji o skreśleniu z ewidencji, instruktor może złożyć wniosek o ponowny wpis do ewidencji Starosty. Musi jednak uzupełnić szkolenie warsztatowe, które najprawdopodobniej odbędzie w WORD (nad tym rozwiązaniem nadal trwają prace w podkomisji sejmowej). Chcemy również zwrócić uwagę na fakt, że warsztaty za 2013 rok powinny zakończyć się w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2013. Świadectwo o odbyciu warsztatów, na którym widnieje data ukończenia warsztatów w 2014 roku zaliczane są na poczet tego roku. W związku z tym osoby, które odbyły warsztaty na przełomie lat 2013/2014 zgodnie z ustawą zostaną skreślone z ewidencji instruktorów ponieważ w ustawowym terminie nie ukończyły warsztatów.
Przypominamy również że w 2014 roku warsztaty dla instruktorów mogą odbywać się tylko w ośrodkach typu Super OSK, a nie jak do tej pory w ośrodkach posiadających poświadczenie z Kuratorium Oświaty. Zwracamy również uwagę i przypominamy wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym ośrodki szkolenia kierowców, że do dnia trzydziestego pierwszego stycznia należy złożyć sprawozdanie o ukończonych szkoleniach w Starostwie.
W Warszawie z 213 aktywnych ośrodków szkolenia kierowców, po zakończeniu kontroli i weryfikacji pozostało aktywnych tylko 158.
W trakcie spotkania podjęto następujące decyzje:
- Ustalono, że należy rozważyć opublikowanie listy instruktorów spełniających wszystkie kryteria wynikające z ustawy o kierujących. Ma to znaczenie z punktu widzenia zarówno kierowników OSK jak i potencjalnych kursantów. Pozwoli to uniknąć sytuacji z Legnicy gdzie instruktor prowadził zajęcia bez wymaganych prawem uprawnień.
- Wyjaśnienia wymaga też zasięg prowadzenia działalności przez Super OSK. Problem dotyczy działania przez pośredników czyli pod wykonawców a mianowicie OSK nie spełniające SDW w tym akredytacji kuratoriów.
- Jak skutecznie zapobiec szkoleniu przez instruktorów w okresie od 01.01.2014r. do uprawomocnienia się decyzji starosty o skreśleniu z ewidencji instruktorów.
Na zakończenie spotkania Pani Naczelnik Ewa Kowalewska podziękowała Zarządowi OSK za wnioski i uwagi dotyczące szkolenia na terenie miasta stołecznego Warszawy i wyraziła gotowość do udziału w spotkaniach dotyczących szkolenia i działalności OSK.
Prezes SOSK Wojciech Szemetyłło
Redakcja Tygodnika Prawo Drogowe@NEWS zwróciła się do sekretarza w resorcie Infrastruktury i Rozwoju, Zbigniewa Rynasiewicza z prośbą o wyjaśnienie zagadnienia. W naszej korespondencji zwracamy uwagę na podobieństwo do ujawnionego w ostatnich tygodniach problemu 547 kierowców z Legnicy i okolic. Ich szkolił instruktor nauki jazdy, który utracił stosowne uprawnienia. Mimo zdanego egzaminu, mimo sprawdzenia dokumentów w starostwie, wydanych uprawnień, teraz te ostatnie zostają im odebrane. Obyśmy nie byli złą wróżką. Wyjaśnienie w tej tak istotnej sprawie opublikujemy na łamach tygodnika natychmiast po jego otrzymaniu. Czekamy panie ministrze.
Już po zamknięciu bieżącego numeru Tygodnika PD@N otrzymaliśmy oczekiwaną odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Zważywszy na wagę sprawy publikujemy ją w pełnym brzmieniu