Pod takim hasłem w Instytucie Transportu Samochodowego odbyła się konferencja prasowa dotycząca jakości oświetlenia w pojazdach. Wnioski? Niepokojące. Tylko kilka procent pojazdów ma prawidłowo ustawione światła, a to - zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym - może mieć wpływ na bezpieczeństwo
W ramach inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych, w połowie listopada br. ITS wykonał w Warszawie wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu. Wyniki badań pokazały, że przeważająca większość badanych samochodów miała źle ustawione światła. Poza tym jakość wiązki świetlnej była nieodpowiednia, to znaczy zbyt blisko oświetlała drogę albo oślepiała innych użytkowników dróg.
Wstępne dane wskazują, że dokładnie ustawionych było zaledwie 8% lamp w przebadanych pojazdach, a tylko w jednym procencie pojazdów prawidłowo ustawione były oba światła. Ponad 10% przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane w pojazdach.
"Po zmroku reflektory są naszymi oczyma" - mówił na konferencji mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Zwracał uwagę na to, że nie wystarczy pamiętać o tym, aby dobrze widzieć. Ważne, żeby zwrócić uwagę czy nie oślepiamy innych uczestników ruchu.
Merytoryczny głos zabrał dr inż. Tomasz Targosiński z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. Z jego prezentacji zebrani dowiedzieli się, że nawet okresowe kontrole w Stacjach Kontroli Pojazdów wraz z korektą ustawienia świateł nie dają gwarancji właściwego rezultatu. "Badania potwierdzają, że precyzja tej regulacji budzi wiele wątpliwości" mówił dr inż. Targosiński.
Przełomem ma być skonstruowany i opatentowany przez ITS Analizator Świateł AS. Urządzenie jest wyposażone w celownik laserowy, który umożliwia precyzyjne ustawienie przyrządu względem pojazdu oraz układ automatycznego poziomowania, co sprawia że można z niego korzystać nawet poza stacją kontroli. Sprawdziliśmy działanie tego urządzenia - wyniki robią wrażenie. Czytelność sposobu wyświetlania oraz interpretacji wyników nie pozostawia najmniejszych wątpliwości i pozwala na bardzo precyzyjne ustawienie reflektorów w samochodzie.