„Konferencja szkoleniowa PIGOSK” – pod tym hasłem w ostatni weekend w Centrum Konferencyjnym w Smardzewicach nad Zalewem Sulejowskim odbyła się konferencja poświęcona poprawie sytuacji w branży szkoleniowej OSK. To pierwsza taka konferencja. Zapraszamy na relację.
To pierwsza konferencja PIGOSK mająca na celu zdefiniowanie problemów z jakimi aktualnie spotyka się środowisko OSK oraz wyrażenie mankamentów oraz uciążliwości dotykające od 19 stycznia 2013 r. również obywateli w procedurach uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. W Konferencji uczestniczyli zaproszeni goście tj. Prezes PFSSK Krzysztof Szymański, Prezes OIGOSK Roman Stencel, przedstawiciel Departamentu Transportu Drogowego w MTB i GM Pan Łukasz Twardowski, Zastępca Dyrektora ITS Marcin Ślęzak wraz z Panią Izabellą Mitraszewską.
W dniu 6 września 2013 r. Konferencję otworzyło przemówienie Jana Domasika. Prezes PIGOSK zaznaczył, że w dobie kryzysu potrzebujemy natychmiastowej, nie cierpiącej zwłoki zmiany zapisów w ustawie o kierujących pojazdami w zakresie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, które poprawią zarówno sytuację ośrodków Szkolenia kierowców oraz zachęcą kandydatów na kierowców do zapisywania się na kursy i uzyskiwania prawa jazdy.
Po wystąpieniu Prezesa PIGOSK głos zabrał Prezes PFSSK z Warszawy – Krzysztof Szymański, a następnie Prezes OIGOSK z Koszalina – Roman Stencel. Obydwaj Prezesi utożsamili swoje wystąpienia z problematyką przedstawioną na początku Konferencji.
Pani dr Izabella Mitraszewska w swoim wystąpieniu przedstawiła prezentację na temat aktualnej sytuacji w zakresie projektowanych zmian dotyczących egzaminowania kandydatów na kierowców, bazy pytań egzaminacyjnych, rynku pracy OSK oraz bazy instruktorów i OSK. Dowiedzieliśmy się, ze są planowane zmiany organizacyjno-prawne w zakresie egzaminów dla kandydatów na kierowców. (informowaliśmy o tym tutaj, przyp. red.)
W dalszej części prezentacji omówiony został dostęp do bazy pytań egzaminacyjnych. Pytania będzie mógł tworzyć każdy, one mogą też funkcjonować na rynku, co nie znaczy, że zostaną przeznaczone do egzaminu. Do egzaminu będą używane tylko i wyłącznie te pytania, które uzyskają certyfikat ministerstwa transportu.
Następnego dnia tj. 7 września 2013 r. najistotniejszym punktem programu konferencji, było wystąpienie Dyrektora Departamentem Transportu Drogowego w Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
W dyskusji, która wynikła ze spotkania przedstawiciele branży szkoleniowej wyrażali swoje rozżalenie i irytację, stanem w jakim jest branża szkoleniowa, a także brakiem kontaktu z resortem Ministerstwa.
Uczestnicy konferencji podczas spotkania z przedstawicielem Departamentu Transportu Drogowego wielokrotnie zgłaszali problemy związane z bardzo ciężką sytuacją przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców, a zwłaszcza w zakresie kat. B prawa jazdy. Padało bardzo dużo stwierdzeń, iż trudna sytuacja OSK spowodowana jest przede wszystkim błędnymi zapisami w ustawie o kierujących pojazdami
Wymienić wszystkie nie sposób, ale najistotniejsze, poruszone na spotkaniu to: rozbieżności i błędy w bazie pytań, nieuregulowana jasno w ustawie kwestia dot. kategorii A1, A2 i AM.
Na zgłaszane postulaty Pan Łukasz Twardowski udzielił zasadniczej odpowiedzi, stwierdzając, iż priorytetową dla niego sprawą na dzień dzisiejszy jest usprawnienie tego systemu, aby w końcu kandydat na kierowcę i profil kandydata na kierowcę mógł funkcjonować normalnie, tak jak było to planowane przed wejściem w życiu ustawy. I to jest priorytet i na tym się głównie koncentruje w chwili obecnej Ministerstwo. Natomiast pozostałe zmiany będą wprowadzane sukcesywnie jak najszybciej jak to jest możliwe, ale to wymaga czasu.
Uczestnicy konferencji zaapelowali do Pana Dyrektora o to, aby to co zostało zaczęte przez zespół roboczy ds. zmian przepisów regulujących funkcjonowanie OSK, było dalej realizowane przez MTB i GM. Problemy, które zostały poruszone na sali są zawarte w projekcie, a więc to jest wszystko przygotowane tylko żeby ruszyła ścieżka legislacyjna, dzięki której zostaną dokonane zmiany przepisów w zakresie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami. Jedyną deską ratunku w tak trudnej sytuacji OSK jest szybka zmiana przepisów, która zachęci ludzi do zapisywania się na szkolenia i przystępowania do egzaminu, i tu wszystkim bardzo zależy na tym, aby ten system zaczął normalnie funkcjonować.
Podczas spotkania w Smardzewicach ze strony przedstawiciela resortu padła propozycja spotkania po 16 września z prezesami 4 organizacji reprezentujących OSK tj. PIGOSK, PFSSK, OIGOSK i LOK.
Na zakończenie Prezes PIGOSK Jan Domasik podziękował wszystkim zaproszonym gościom za ciekawe i merytoryczne przedstawienie tematów oraz uczestnikom konferencji za przybycie i zaangażowanie podczas konferencji, poprzez aktywny udział w prowadzonych dyskusjach.