W siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie przy ul. Odlewniczej 8 zebrali się przedstawiciele stołecznego środowiska Ośrodków Szkolenia Kierowców. Okazją było spotkanie szkoleniowo-informacyjne zorganizowane przez Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, stołeczny WORD, Fundację Zapobieganie Wypadkom Drogowym oraz Grupę IMAGE.
Tomasz Piętka, główny specjalista w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju swoje wystąpienie poświęcił zmianom w ustawie o kierujących pojazdami oraz wyczekiwanym rozporządzeniom wykonawczym do nowej ustawy. Wyraził nadzieję, że najważniejsze rozporządzenia uda się opublikować jeszcze przed końcem bieżącego roku. Ich projekty zaś prawdopodobnie ukażą się znacznie szybciej. Nowością będzie ukazanie się rozporządzenia dotyczącego wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Wśród zapisów tego dokumentu ma się m.in. znaleźć regulacja dotycząca uprawnień do kierowania "niższymi" kategoriami, tj. posiadając kategorię B automatycznym będzie posiadanie prawa do kierowania pojazdami objętymi kategorią B1. Podobnie w analogicznych przypadkach - A i A1, D i D1 itd.
Nowym rozporządzeniem będzie także dokument dotyczący powołania komisji weryfikacyjnej ds. pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy. Za pytania będzie zgodnie z nowymi przepisami odpowiadał minister właściwy ds. transportu. Baza w całości będzie dostępna na resortowej stronie internetowej i każdy chętny będzie się mógł zapoznać z jej zawartością po przeprowadzeniu weryfikacji pytań przez komisję i zaakceptowaniu przez ministra. Komisja będzie miała na to pół roku od chwili powołania spodziewanego na połowę listopada. Zdaniem Tomasza Piętki prace komisji mogą potrwać krócej - trzy do czterech miesięcy zamiast sześciu. Jawnej bazy pytań możemy się zatem spodziewać na przełomie lutego i marca 2015. Ostatecznie baza pytań może zawierać ich nawet 5000.
Kolejne w szeregu prowadzonych prac jest rozporządzenie ws. szkolenia... Tomasz Piętka wyraził nadzieję, że uda się doprowadzić do jego publikacji przed 1 stycznia 2015. Trzeba jeszcze sporo poprawić, dopisać między innymi ecodriving, a przede wszystkim uregulować pewne sprawy związane ze szkoleniem instruktorów, np. przy rozszerzeniu ilości kategorii nie ma teraz obowiązku szkolenia praktycznego ale jest obowiązkowe szkolenie teoretyczne, to zdecydowanie trzeba skorygować - mówł Tomasz Piętka.
Do treści aktu wróci też obowiązkowe oklejanie pojazdów do nauki jazdy danymi identyfikującymi OSK, zostanie także uregulowana kwestia czasu pracy instruktorów. Nie było bowiem do tej pory w ustawie upoważnienia do określenia takich spraw rozporządzeniem, ale nowelizacja uzupełniła ten brak. Sporo uwagi w swoim niemal dwugodzinnym wystąpieniu przedstawiciel ministerstwa poświęcił tzw. Super OSK, który będzie mógł szkolić kandydatów na instruktorów na poposzczególne kategorie, a nie będzie już wymagane posiadanie uprawnień do szkolenia w zakresie wszystkich kategorii. Pozwoli to np. na zniesienie obowiązku posiadania autobusu w tych OSK, które chcą spełnić dodatkowe wymagania, a nie zamierzają szkolić na kategorię D. Jedyną sytuacją wymagającą od OSK posiadania uprawnień do wszystkich kategorii będzie chęć prowadzenia obowiązkowych warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów. Autobus musi być wtedy własnością OSK albo w leasingu.
Dużą część wypowiedzi Tomasz Piętka poświęcił także nowej sytuacji, z jaką spotkają się OSK, tj. z przypadkami, w których kursanci będą samodzielnie przygotowywać się do egzaminu teoretycznego w WORD. Podkreślił, że nie oznacza to możliwości tworzenia kursów składających się wyłącznie z części praktycznej. Kurs musi zostać zorganizowany w całości, a jedynie w jego dokumentacji odnotowuje się fakt zwolnienia danego kandydata z obowiązku uczestnictwa w zajęciach teoretycznych.
Z przepisów zniknął zapis dotyczący zatrudnienia instruktorów. Do tej pory przepis ten budził sporo kontrowersji ze względu na kłopoty z niejednoznaczną interpretacją pojęcia "zatrudnienie". Ponadto, nadchodzi koniec 3-dniowych warsztatów. Definitywnie zniknie zapis dotyczący warunku aby warsztaty trwały dokładnie 3 dni. Teraz długość trwania warsztatów zdeterminuje konieczny do przerobienia program. "Mniej niz dwudniowe na pewno nie będą, program zapewne będzie taki ze uda się teorię przeprowadzic w jeden dzień plus praktyka (np. w drugi dzień)" - mówił zebranym Tomasz Piętka.
Dla osób posiadających zarówno uprawnienia instruktorskie jak i egzaminatorskie - wystarczy uczestnictwo i zaliczenie tylko jednych warsztatów, a ktoś kto nabędzie uprawnienia w danym roku nie musi już w tym roku uczestniczyć w warsztatach, tylko dopiero w następnym.
O nadzorze wydziału komunikacji nad Ośrodkiem Szkolenia Kierowców mówiła w krótkim wystąpieniu Ewa Kowalewska - naczelnik Wydziału Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzętu m.st. Warszawy. Na początek podzieliła się z zebranymi porcją danych statystycznych. Dziś w Warszawie zarejestrowanych jest 134 Ośrodków Szkolenia Kierowców i 880 instruktorow. W ubiegłym roku przeprowadzono 156 kontroli i wydano ponad 80 zaleceń. Obecnie w Wydziale Nadzoru trwa kontrola Najwyższej Izby Kontroli, która sprawdza nie tylko urząd, ale też dokumenty OSK. W związku z tym pani naczelnik zwróciła szczególną uwagę na kilka kwestii.
Ważność legitymacji instruktora. Dokument ten musi być ważny ponieważ trzeba ją okazywać policji, kursantowi i organowi nadzoru. "Robimy kontrole na drogach z policją i sprawdzamy bo to bardzo ważne" - mówiła Ewa Kowalewska.
Kolejną ważną rzeczą są orzeczenia lekarskie instruktorow. Teraz urząd zaczyna przyjmować orzeczenia lekarskie w formie zaświadczeń wydanych na podstawie Kodeksu Pracy i nie będzie już przyjmować orzeczeń na podstawie prawa o ruchu drogowym. Ponadto instruktor będąc u lekarza czy psychologa powinien zadbać o to, by w orzeczeniu, nie pozostawiać pustego pola z datą ważności dokumentu ani nie wstawiać tam myślników. W dokumencie powinna znajdować się konkretna data.
Dyrektor WORD Warszawa - Dariusz Marek Szczygielski - przybliżył zebranym szeroko pojęty temat samochodów egzaminacyjnych. Oprócz nowości prawnej, czyli możliwości podstawienia na egzamin auta OSK dyrektor zapoznał uczestników spotkania z kwestią przetargu na nowe samochody dla WORDu.
Wiedza, którą podzielili się z zebranymi eksperci jest bardzo ważna w codziennej pracy instruktorów i przedsiębiorców prowadzących OSK. Zależy nam, aby dotarła ona nieodpłatnie do możliwie najszerszego grona zainteresowanych.
ABY OBEJRZEĆ ZAPIS VIDEO SPOTKANIA KLIKNIJ TUTAJ